تحول در حوزه‌‌ قرآن؛ از مهم‌ترین‌ دستاوردهای انقلاب اسلامی
کد خبر: 3784648
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۹

تحول در حوزه‌‌ قرآن؛ از مهم‌ترین‌ دستاوردهای انقلاب اسلامی

گروه فرهنگی- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، تحول در حوزه‌‌ قرآن را یکی از مهمترین‌ دستاوردهای انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: قرآن از یک کتاب صرف برای مجالس ترحیم در سال‌های قبل از انقلاب به کتابی تحرک‌بخش و مرجع و محور در سالهای بعد از انقلاب تغییر یافت.

تحول در حوزه‌‌ قرآن از مهم‌ترین‌ دستاوردهای انقلاب اسلامی

محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، گفت: فرهنگ از جمله بنیادی‌ترین زیرساخت‌ها و به مثابه‌ هویت مردمان یک کشور محسوب می‌شود که ظرفیت‌های آن می‌تواند موجب قوام و پایداری یک ملت در طول اعصار و ادوار گوناگون باشد.

فرهنگ می‌تواند کشور را در قله اقتدار قرار دهد

وی افزود: مسئله فرهنگ به‌عنوان یک بنیان هویت‌ساز، همواره اهمیتی مضاعف یافته و بر این اساس اقتدار یک کشور صرفاً با مولفه‌های سخت‌افزاری قابل تبیین نیست و اقتدار در حوزه فرهنگی است که می‌تواند کشور را در قله اقتدار قرار داده و به مثابه اقتدار حقیقی کشور تلقی شود.

محمدپور تصریح کرد:‌ انقلاب اسلامی ایران اساساً یک انقلاب فرهنگی است و تحولی عظیم در نوع تعاملات و سبک زندگی مردم ایران و منطقه و حتی جهان ایجاد کرده است که می‌بایست این تحولات در چهل‌سالگی انقلاب تبیین شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی بیان کرد: پیروزی انقلاب اسلامی ایران ثمرات فراوانی برای کشور داشته که نخستین آن را می‌توان ایجاد خوداتکایی، خودشناسی و خودباوری برای مردم عنوان کرد که با تکیه بر این خودباوری مردم توانستند علیرغم هجمه‌های مختلف سرنوشت خود را رقم بزنند.

وی گفت: با توجه به اینکه انقلاب ما سابقه فرهنگی داشت و فلسفه‌ وجودی این نهضت عظیم مبتنی بر فرهنگ بوده و هست، امروز در چهلمین سال ظهور این پدیده‌ قرن، با همت متولیان این حوزه و اصحاب فرهنگ و هنر شاهد تحولاتی شگرف در این عرصه و رشد تمام شاخص‌ها هستیم.

محمدپور با اشاره به اینکه ارتقای شاخص‌ها در عرصه‌ فرهنگ و هنر قابل توجه بوده، گفت: با اندک تامل و مقایسه‌ای در حوزه‌ عملکردها و دستاوردهای حوزه‌ فرهنگ و هنر در قبل و بعد از انقلاب می‌توان ارتقای روزافزون شاخص‌های فرهنگی و هنری را مشاهده کرد، به نحوی که در حوزه‌های مختلف همچون کتاب و کتابخوانی،‌ قرآن و عترت، سینما، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی، مطبوعات و رسانه‌ها، مسجد و ... این رشد فزاینده و قابل توجه بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی افزود: به‌عنوان مثال در حوزه‌ کتاب در قبل از انقلاب انتشار کتاب بسیار محدود بود و اجازه‌ انتشار به زبان بومی صادر نمی‌شد، در حالیکه در سال‌های بعد از انقلاب این آمار رشد روزافزونی داشته و در سال ٩٦ ما برای ١٧٠٠ عنوان کتاب مجوز انتشار صادر کرده‌ایم و در ٩ ماهه‌ی سال جاری این رقم به ١٨٠٠ عنوان افزایش یافته و احتمالا تا پایان سال از مرز ٢٠٠٠ عنوان خواهد گذشت و کتابها به هر دو زبان ترکی و فارسی و سایر زبانها منتشر می‌شود و این ارج نهادن به زبان‌ها و قومیت‌های مختلف، خود از ثمرات این انقلابِ شکوهمند است.

وجود 145 کتابخانه عمومی در آذربایجان‌شرقی

محمدپور، تعداد کتابخانه‌های استان در سال‌های قبل از انقلاب در دو استان آذربایجان‌شرقی و اردبیل را ٢٥ باب عنوان کرد و گفت: در سال‌های پس از انقلاب این رقم به ١٤٥ کتابخانه‌ عمومی در آذربایجان‌شرقی افزایش یافته و ما قبل از انقلاب در کتابخانه‌های عمومی استان تنها ١٦٨ هزار جلد کتاب داشتیم که به ٣ میلیون جلد کتاب در سالهای اخیر افزایش یافته است.

وی همچنین از فعالیت ٢٥٢ کتابخانه‌ مسجدی و ٦٠٠ کتابخانه‌ قفسه‌باز در استان خبر داد و گفت: این در حالی است که رشد شاخص کتابخانه‌ای، انتشار کتاب و کتابخوانی از عوامل مهم توسعه در جوامع مختلف به شمار می‌رود.

فعالیت 427 رسانه مکتوب و مجازی در آذربایجان‌شرقی

محمدپور همچنین با اشاره به اینکه قبل از انقلاب تنها تعداد انگشت‌شماری نشریه در سطح استان فعالیت می‌کردند، ‌افزود: یکی از برکات عظیم نظام جمهوری اسلامی، ‌رونق آزادی بیان در جامعه‌ی اسلامی است؛ امروزه ٤٢٧ رسانه‌ مکتوب و مجازی در سطح استان فعال هستند و در موضوعات مختلف سیاسی و اجتماعی و به زبان فارسی و ترکی به تولید خبر و اطلاعات می‌پردازند.

وی با اشاره به تحولات صورت گرفته در حوزه‌ فعالیت‌های مسجدی و قرآنی، ‌گفت: پیش از انقلاب مساجد صرفاً محلی برای عبادت مومنین بود،‌ در حالیکه انقلاب مساجد را همچون صدر اسلام به پایگاهی برای حضور مردم و رشد اندیشه‌های انقلابی و اسلامی و فعالیت‌های اجتماعی تبدیل کرد و به عبارتی می توان گفت انقلاب از مساجد شروع شد.

تحول در حوزه‌‌ قرآن از مهم‌ترین‌ دستاوردهای انقلاب اسلامی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، تحول در حوزه‌‌ قرآن را یکی از مهمترین‌ دستاوردهای انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: قرآن از یک کتاب صرف برای مجالس ترحیم در سال‌های قبل از انقلاب به کتابی تحرک‌بخش و مرجع و محور در سال‌های بعد از انقلاب تغییر یافت و فعالیت دهها موسسه قرآنی،‌ صدها کانون فرهنگی هنری با محوریت قرآن در مساجد، و دهها مهد قرآن و بهره‌مندی اقشار مختلف مردم علی‌الخصوص جوانان از آموزش‌های قرآنی دلیلی بر این مدعاست.

وی همچنین با اشاره به فعالیت ٣٠٠ آموزشگاه آزاد هنری در استان، گفت: در عرصه‌ِ آموزش‌های هنری نیز شاهد تحولات بساری بوده‌ایم به نحوی که علاوه بر این آموزشگاه‌ها، هنرستانهای ما نیز از رونق شایان توجهی برخوردارند و در حال حاضر ٥٠٠ هنرجو در این هنرستانهای وابسته به اداره کل تحصیل می‌کنند و در حوزه‌ آموزش عالی نیز رشته‌های مختلف هنری در دانشگاههای استان پذیرای دانشجویان هستند.

محمدپور تاکید کرد: پژوهش‌های مختلفی در حوزه‌ِ فرهنگ و هنر انجام شده و اقتصاد این حوزه مورد توجه دولت‌های مختلف علی الخصوص دولت کنونی است و بحث اشتغال در این حوزه نیز به یکی از مباحث مهم در جامعه تبدیل شده است.

گسترش مناسبات فرهنگی و هنری میان ایران و کشورهای خارجی

وی، همچنین بر گسترش مناسبات فرهنگی و هنری میان ایران و کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت:‌ در رشته‌های مختلف فرهنگی و هنری،‌ هنرمندان ما در سطح جهان حرفی برای گفتن دارند و کسب عناوین و مقامهای مختلف جهانی نشان دهنده‌ی این امر است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، مشارکت گسترده‌ی مردم در حوزه‌ی فرهنگ و هنر را از دیگر ثمرات انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: حضور و سرمایه‌گذاری گسترده‌ی و معنی دار مردم در عرصه‌ی فرهنگ و هنر نشان از مقبولیت عملکرد در این حوزه و ظرفیتهای نهفته در آن دارد.

انتهای پیام

captcha