آیت‌الله مروج؛ از دوستی با امام راحل تا واسطه خیرات و وقف قرآنی
کد خبر: 3784649
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶

آیت‌الله مروج؛ از دوستی با امام راحل تا واسطه خیرات و وقف قرآنی

گروه معارف ــ آیت‌الله مروج چه قبل از خرداد ۴۲ و چه بعد از آن در قم و در نجف اشرف ارتباط صمیمی با حضرت امام داشتند و اهل فضل و اخلاق کریمه بودند و به‌عنوان یک معلم اخلاق شناخته می‌شدند.

آیت‌الله مروج، یک معلم اخلاق بودآیت‌الله سیدمرتضی مروج، از مبلغان استان خوزستان و پدر شهید سیدعبدالله مروج است که بعد از یک دوره بیماری، در 90 سالگی دعوت حق را لبیک گفت. آیت‌الله مروج از قضات سابق دیوان عدالت اداری و امام جماعت مسجد سیدالشهدا(ع) شهر ترکالکی بود.

حجت‌الاسلام عبدالرحمن جمال، رئیس اداره تبلیغات اسلامی گتوند در گفت‌وگو با ‌ایکنا از خوزستان، درباره این شخصیت دینی اظهار کرد: مرحوم آیت‌الله سیدمرتضی مروج از قدیمی‌ترین نمایندگان حضرت امام خمینی‌(ره) در استان بود که سابقه نمایندگی ایشان قریب 56 سال است. یعنی امام 56 سال ایشان را به‌عنوان نماینده خود در استان معرفی می‌کنند.

آیت‌الله مروج چه قبل از خرداد 42 و چه بعد از آن در قم و در نجف اشرف ارتباط صمیمی با حضرت امام داشتند. تصاویر ایشان در کنار امام گواه این ارتباط نزدیک است. ایشان اهل فضل و اخلاق کریمه بودند و به‌عنوان یک معلم اخلاق شناخته می‌شدند.

این عالم دینی از مبلغان قدیمی استان است که سابقه تبلیغ ایشان به قبل از سال 1330 می‌رسد. ایشان از سال 30 در بخش عقیلی شهرستان گتوند به تبلیغ دین مشغول شدند. آیت‌الله مروج از سال 67 یعنی 30 سال پیش محل سکونت خود را به همین بخش و ترکالکی انتقال می‌دهد. از طرف دیگر ایشان پدر شهید عبدالله مروج است.

مرحوم آیت‌الله مروج بعد از انقلاب برای یک مقطع کوتاهی به‌عنوان سرپرست صنایع فولاد اهواز منتخب می‌شوند تا اینکه وضعیت و آشوب‌هایی که در صنایع فولاد بود، بهبود یابد. پس از آن ایشان در سیستم قضایی وارد می‌شوند و شش، هفت سالی به‌عنوان قاضی در قوه قضائیه مشغول می‌شوند. تا اینکه به سمت معاونت دیوان عدالت کل کشور منصوب می‌شوند.

پس از دوران دفاع مقدس، آیت‌الله مروج از این فعالیت‌ها کناره‌گیری کردند و ترجیح دادند به روستای ترکالکی گتوند بازگردند و به کار تبلیغ و طلبگی اشتغال داشته باشند. او ارتباطات صمیمی با مردم داشت. روابط عمومی بسیار قوی داشت و حتی در ماه‌های گذشته این ارتباط‌ها را حفظ کرد و کسی تصور نمی‌کرد ایشان 90 سال سن دارد. آیت‌الله مروج خوش‌مشرب و خوش‌اخلاق بود.

ایشان اهتمام زیادی به نماز و قرآن داشتند. حرکت تبلیغ دینی را خود در این منطقه فرماندهی می‌کرد به گونه‌ای که در بخش «عقیلی» ما مشکلی با وجود این عالم دینی نداشتیم. از آن گذشته، توجه ایشان به سنت وقف و خیرات بود که به واسطه ایشان انجام می‌شد و به طور کلی ‌حرکت‌های قرآنی را خوب پوشش می‌دادند و توصیه‌های خوبی برای برنامه‌های قرآنی و دینی داشتند.

به گزارش ایکنا، آیت‌الله سیدمرتضی مروج متولد 5 مهر سال 1307 در نجف اشرف بودند. پیکر این عالم دینی امروز، هفتم بهمن‌ماه در آستانه محمدبن زید در گتوند به خاک سپرده می‌شود.

انتهای پیام

captcha