هیچ توافقنامه‌ای با طالبان امضا نشده است
کد خبر: 3784692
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲
نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان:

هیچ توافقنامه‌ای با طالبان امضا نشده است

گروه بین‌الملل ــ نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان که طی مدت زمان شش روز با گروه تروریستی طالبان به مذاکره پرداخت، اظهار کرد که هنوز هیچ توافقنامه‌ای با این گروه به امضا نرسیده است.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری بین‌المللی «کوکچه» افغانستان؛ روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» گزارش داد که آمریکا و طالبان پس از شش روز مذاکره، روی یک قرارداد صلح و پایان جنگ در افغانستان با یکدیگر به توافق رسیده‌اند.  

در همین راستا،‌ زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان و سرپرست هیئت مذاکره کننده در توئیتر خود نوشته است که آخرین جلسه گفت‌وگو با طالبان بیش از دیگر جلسات سازنده بود، اما هنوز مواردی وجود دارد که باید روی آن کار شود و تاکنون هیچ توافق‌نامه‌ای با طالبان به امضاء نرسیده است و همه چیز به یک توافق بین‌الافغانی و آتش‌بس سراسری وابسته است. وی اکنون وارد کابل شده است تا رهبران حکومت کابل و رهبران «ضد طالبان» را از مفاد گفت‌وگوهایش آگاه کند.

این اقدامات نخستین نشانه‌های رسیدن به صلح طی 9 سال گذشته است و به نظر می‌رسد که همه جوانب به منظور رسیدن به یک توافق جدی است و نخستین موضوع، آتش‌بس از سوی طالبان است تا به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان کمک کند. در این راستا طالبان نیز متعهد شده است که به هیچ یک از گروه‌های تروریستی اجازه استفاده از زمین افغانستان برای فعالیت علیه آمریکا را ندهد.

این در حالی است که اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان پیش از این گفته بود که طالبان با همه گروه‌های تروریستی رابطه دارد.

حکمت خلیل کرزای، معاون پیشین وزارت خارجه افغانستان نیز با اشاره به نخستین نشانه‌های توافق به وجود آمده میان آمریکا و طالبان گفت: هر دو جناح جدی به نظر می‌رسند و شواهد نشان می‌دهد که این بار تصمیم و تعهد وجود دارد و مسئله حل و فصل شدنی است.

وی همچنین اظهار کرد که آمریکا با شروع برگزاری جلسات گسترده با طالبان نشان داد که در این زمینه جدی عمل می‌کند؛ همچنین عزم راسخ طالبان نیز در این روند مشاهده می‌شود و آنها فراتر از سخن‌های همیشگی خویش حرکت می‌کنند و برای رسیدن به یک توافق سیاسی گرایش نشان می‌دهند.

یادآور می‌شود، مشروعیت سیاسی طالبان، آزاد کردن زندانی زن همکار القاعده از زندان پاکستان و خروج نیروهای آمریکایی از جمله شرایط طالبان برای آتش‌بس در افغانستان است که طی شش روز مذاکره با آمریکا در پایتخت قطر مطرح شد.

انتهای پیام

captcha