رشد قیمت همچنان از عناوین کتاب پیشی می‌گیرد/ چاپ کتابی با 10 نسخه
کد خبر: 3784726
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵

رشد قیمت همچنان از عناوین کتاب پیشی می‌گیرد/ چاپ کتابی با 10 نسخه

گروه ادب ــ براساس آمار خانه کتاب، رشد قیمت از تعداد عناوین کتاب در دی‌ماه جاری در مقایسه با سال گذشته پیشی گرفته است و حکایت از افزایش سه برابری قیمت‌ها دارد.

رشد قیمت از تعداد عناوین کتاب پیشی گرفتبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ مؤسسه خانه کتاب براساس آماری که هر ماه در سایت این مؤسسه بارگذاری می‌کند، نشان می‌دهد که تعداد مجموع عناوین چاپ شده در دی ماه ۸۷۷۵ عنوان با شمارگان ۱۶ میلیون و ۵۳۹ هزار نسخه است که از این تعداد ۶۷۳۹ اثر تألیفی و ۲۰۳۶ اثر نیز ترجمه‌ای را شامل می‌شود. همچنین ۵۱۹۲ اثر چاپ اول و ۳۵۸۳ اثر تجدید چاپی است.
بیشترین تعداد عناوین مربوط به کتا‌ب‌های کمک آموزشی با ۱۷۴۴ عنوان است و پس از آن به ترتیب کتاب‌های کودک و نوجوان، ادبیات و علوم عملی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. از نظر تعداد شمارگان نیز کتاب‌های کمک آموزشی گوی سبقت را از سایر موضوعات ربوده است.
با توجه به اهمیت کتاب‌های دینی، نگاهی به آمار این موضوع نیز داریم که آمار‌های خانه کتاب نشان می‌دهد در این بخش ۷۱۳ عنوان با شمارگان یک میلیون و ۲۶۱ هزار نسخه منتشر شده است. ارزش ریالی این کتاب‌ها براساس قیمت پشت جلدشان، ۱۴۰ میلیون ریال بوده، اما قیمت متوسط کتاب‌ها ۲۱ هزار تومان است.

طی این ماه عناوینی از کتاب‌ها را شاهد بودیم که با شمارگان بسیار اندک به چاپ رسیده بودند. یکی از این کتاب‌ها مربوط به اثری تاریخی با عنوان «متون سیاسی-مذهبی دوره پهلوی» به کوشش رسول جعفریان است که از سوی «نشر مورخ» با شمارگان 10 نسخه و بهای 125 هزار تومان چاپ شده است. مدیرمسئول این انتشارات خود نویسنده است.

رشد قیمت از تعداد عناوین کتاب پیشی گرفت

البته ارزش ریالی مجموع کتاب‌های منتشر شده در این ماه، ۳ میلیارد و ۱۳۸ میلیون و ۸۵۸ هزار ریال است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که یک میلیارد و ۸۱۲ میلیون و ۷۶۴ هزار ریال برای ۹۱۱۲ عنوان بود، تقریباً ۳ برابر رشد را نشان می‌دهد، هر چند تعداد کتاب‌ها در سال گذشته بیش از امسال بود.

نمودار مقایسه‌ای کتاب‌های منتشر شده به تفکیک چاپ اول و تجدید چاپ شده نشان می‌دهد کتاب‌های کودک و نوجوان بیشتر آمار تجدید چاپی را داشته و سپس کتاب‌های کمک آموزشی قرار دارند، اما در سایر موضوعات ادبیات، علوم عملی، علوم اجتماعی، دین، فلسفه، کلیات و زبان تعداد کتاب‌های چاپ اولی بیش از تجدید چاپی است.

رشد قیمت از تعداد عناوین کتاب پیشی گرفت
نمودار مقایسه‌ای متوسط قیمت کتاب‌ها به تفکیک موضوع نیز نشان می‌دهد که کتاب‌های علوم طبیعی و ریاضیات گران‌ترین کتاب‌ها هستند و پس از آن کتاب‌های زبان، کمک آموزشی، علوم عملی و کلیات در رده‌های بعدی قرار دارند. کتاب‌های کودک و نوجوان نیز پایین‌ترین قیمت را دارند.
انتهای پیام

captcha