افق‌گشایی و ابهام‌زدایی از آینده در چهل سالگی انقلاب امری ضروری است
کد خبر: 3784751
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹
اسحاق جهانگیری در اختتامیه جشنواره بین‌المللی فارابی:

افق‌گشایی و ابهام‌زدایی از آینده در چهل سالگی انقلاب امری ضروری است

گروه دانشگاه - معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه در چهل سالگی انقلاب علاوه بر توجه به تنگناها باید به موضوعی اساسی دقت کرد، گفت: امروز باید به افق‌گشایی و ابهام‌زدایی از آینده کشور اهتمام داشت و با کمک نخبگان می‌توانیم نگرانی از آینده در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و‌ فرهنگی را کاهش دهیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، در آئین اختتامیه دهمین جشنواره بین‌المللی فارابی که امروز، یکشنبه، هفتم بهمن‌ماه، در سالن اجلاس سران برگزار شد، با بیان اینکه کشور نیاز مبرم به علوم انسانی دارد، اظهار کرد: معتقدم این بخش از علم در همه مقاطع به ویژه در زمان‌های خاص نقش کارساز و تعیین‌کننده‌ای برای عبور از مشکلات دارد. هر چه پیچیدگی مسائل جهان بیشتر می‌شود، نیاز به علوم انسانی ملموس‌تر است. گاهی که مشکلات و مسائل به موقع حل نمی‌شود، حل آنها و‌ یافتن راهکار به تعویق می‌افتد.

جهانگیری ادامه داد: از نهادهای علمی ‌و‌ مراکز‌ پژوهشی انتظار می‌رود که به دولتمردان و شهروندان در فهم درست مسائل و ‌ارائه راهکارهای مناسب کمک کنند. فهم صحیح مسائل و ‌مشکلات پیش‌نیاز هر اقدامی است و اگر آگاهی درستی از مسائل پیدا نکنیم و‌ مشکل اصلی را درنیابیم، راهکارها ما را به مقصد مورد نظر نمی‌رساند. در این مسیر نقش متفکران و‌ محققان علوم انسانی بیش از شاخه‌های دیگر علمی اهمیت دارد.

وی افزود: در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی هستیم و در طول این دوره راه طولانی و‌ دشواری را پشت سر گذاشته‌ایم و‌ از گردنه‌های سختی عبور کرده‌ایم. با نگاه به عقب و‌ مرور حوادث چهل سال گذشته در ایران و‌ جهان، متوجه می‌شویم که در دوره استثنائی قرار داریم. جنگ هشت ساله‌ای را تحمل کردیم و جنگ‌های دیگر منطقه را، که آثار آن هنوز هویداست، دیده‌ایم. آثار جنگ افغانستان هنوز پابرجاست. گروه‌های تروریستی به دنبال نشان دادن چهره خشنی از اسلام در منطقه ما، به خصوص کشورهای عراق و ‌سوریه، بودند که اگر ایران دست به کار نمی‌شد، امروز داعش در منطقه حکومت و ‌دولت داشت. از همه این گردنه‌های عجیب و غریب عبور کردیم و به فضل الهی در دوره‌ای هستیم که با فرصت‌ها، تهدیدها و تنگناها مواجهیم. البته این تنگناها در مقابل اندوخته‌ها و فرصت‌هایی که از دل این تنگناها برآمده اهمیت کمتری دارد و می‌توان با کمک اندوخته‌ها کشور را بهتر اداره کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: در چهل سالگی انقلاب علاوه بر توجه به تنگناها، باید به موضوع اساسی افق‌گشایی و ابهام‌زدایی از آینده کشور اهتمام داشت. باید با کمک نخبگان نگرانی از آینده را در همه زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و‌ فرهنگی کم کنیم.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها همزمان با جنگ اخیر اقتصادی علیه ملت ایران جنگ رسانه‌ای و روانی را آغاز کردند و مهمترین هدف آنها این بوده که آینده را برای ایران به ویژه نسل جوان مبهم جلوه دهند و تردید و ‌نگرانی را از آینده تشدید کنند. به همین دلیل باید تلاش گسترده‌ای انجام داد که افق‌های خوبی برای آینده رقم زده شود.

جهانگیری با بیان اینکه اینک زمان گفت‌وگو است، افزود: امروز زمان گفت‌وگو برای افزایش اعتماد به همدیگر، خود و نظام است. مهمترین سرمایه ایران سرمایه اجتماعی است که همواره کشور ایران را از شرایط دشوار عبور داده است و این سرمایه مرهون قرائت دینی امام از آن بود که مردم در حکومت نقشی تعیین‌کننده و نخستین دارند.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: دشمن می‌خواهد به سرمایه اجتماعی در سطح خرد و کلان آسیب بزند. ما دست نیاز خود را به سوی متفکران دراز می‌کنیم تا سرمایه اجتماعی را ترمیم کنیم؛ برای ترمیم این سرمایه و افزایش اعتماد و امید اجتماعی باید در رویکردها و ساختارها و‌ رفتارهای حکم‌فرمایی اصلاحاتی رخ دهد. اگر می‌خواهیم ایران را حفظ کنیم، باید به سرعت این مسیر را دنبال کنیم.

وی گفت‌وگو میان سه عنصر دولت، نخبگان و مردم را لازم دانست و گفت: گفت‌وگو میان دولت و ‌دانشگاه در مراحل‌ مختلفی آغاز شده و این گفتمان ملی از سال گذشته در جوامع علمی مطرح شده، چراکه معتقدیم راه‌حل مسائل داخلی گفت‌وگوست. در زمینه چالش‌های پیش رو طی جلساتی با رؤسای دانشگاه‌ها بخشی از این چالش‌ها مطرح شده و دانشگاه‌ها هم خوشه‌هایی تشکیل داده‌اند و‌ گفت‌وگوهایی بین این دو نهاد انجام شده است. باید کمک کنیم که در سایر زمینه‌های مورد نیاز گفت‌وگو شود. در این برهه نهادهای حاکمیتی مسئولیت تاریخی و‌ مهمی دارند. پیش‌نیاز اصلی در این برهه این است که همه نهادها در چارچوب‌ قانون اساسی عمل کنند و همه باید پاسخگوی مردم در برابر اختیارات و تصمیمات خود باشند، چراکه سرنوشت یک‌ ملت با این تصمیمات تعیین می‌شود. نخبگان هم باید به حکومت کمک کنند و هم زمانی که لازم است هشدار دهند.

وی با بیان اینکه امروز به گفت‌وگوی حکومت و مردم به شدت نیازمندیم، گفت: باید این گفت‌وگو حاصل شود و‌ حرف مردم شنیده شود. گفت‌وگو بین نخبگان و ‌مردم ضرورت دارد. مردم در مقطع فعلی باید با نخبگان ارتباط دقیق‌تری برقرار کنند. در مواقعی که مردم نتوانند با حکومت ارتباط داشته باشند، نخبگان باید واسطه مردم و حکومت شوند؛ البته این موضوع الزاماتی دارد که باید به آن پایبند باشیم. امیدواریم صاحب‌نظران و‌ اندیشمندان حوزه علوم انسانی کمک کنند تا بتوانیم از این شرایط عبور کنیم، چراکه ایران توانمندی‌های بسیاری دارد.

انتهای پیام

captcha