پیوند علم و دین؛ مهمترین عامل بقای انقلاب اسلامی/ انقلاب بر ‌قلوب مردم حاکمیت دارد
کد خبر: 3784757
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۷
غرویان اظهار کرد:

پیوند علم و دین؛ مهمترین عامل بقای انقلاب اسلامی/ انقلاب بر ‌قلوب مردم حاکمیت دارد

گروه معارف ــ عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) در تشریح عوامل ایجاد و بقای انقلاب گفت: در اینکه انقلاب ایران دینی و با ماهیت فکری و فرهنگی بود تردیدی نیست، چون پایه‌گذار این انقلاب یک فقیه و مرجع دینی بوده است و برای توسعه و استمرار آن به حفظ رابطه میان علم و دین نیاز داریم.

پیوند علم و دین مهمترین عامل بقای انقلاب اسلامی استحجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن غرویان، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص)، در گفت‌وگو با ایکنا از قم، درباره عوامل ایجاد و استمرار انقلاب اسلامی ایران اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران ماهیت فرهنگی ـ فکری دارد و با انقلاب کبیر فرانسه، انقلاب اکتبر شوروی و دیگر انقلاب‌ها متفاوت است.

وی با تأکید بر اینکه باید عوامل ایجاد انقلاب و بقای انقلاب را به‌ درستی بشناسیم تا خدای ناکرده انقلاب در چالش‌ها با شکست مواجه نشود، ادامه داد: در اینکه انقلاب ایران دینی بوده تردیدی نیست، چون پایه‌گذار انقلاب یک فقیه و مرجع دینی بود. همچنین قانون اساسی هم از سوی شاگردان امام(ره) براساس مبانی دین اسلام نوشته‌ شده است و به نظر بنده برای ادامه این انقلاب، توسعه و استمرار آن به حفظ رابطه میان علم و دین نیاز داریم، برای مثال رابطه میان حوزه و دانشگاه تقویت شود، چراکه با اختلاف دین و علم راه به‌ جایی نمی‌بریم.

دشمن از رشد علمی ایران می‌هراسد
این استاد حوزه علمیه بیان کرد: باید در عرصه مسائل علمی جهان وارد شویم و مسئولان زمینه‌های رشد علمی را فراهم کنند تا  جوانان خلاق شوند و به دنبال تولید بروند، چون دشمن از رشد علمی و صنعت و فناوری در جمهوری اسلامی می‌ترسد.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) با اشاره به اینکه علم تجربی و علم به معنای مطلق داریم، گفت: امام علی(ع) می‌فرمایند: «العلم و الدین توامان، اذا افترقا احترقا؛ یعنی علم و دین با هم توأم‌اند و اگر از یکدیگر جدا شوند، آتش به پا می‌کنند». علوم تجربی بخش وسیعی از زندگی ما را اداره می‌کند و اگر علوم تجربی و مصنوعات علوم تجربی نباشد، زندگی مختل می‌شود و نمی‌توان این واقعیت را انکار کرد.

غرویان اظهار کرد: منظور امام علی(ع) از اینکه در روایت علم و دین در عرض هم‌اند علم تجربی است؛ چون علم به معنای مطلقِ دانش شامل دین هم می‌شود و زندگی انسان‌ها با دو بال علم (یعنی علم تجربی‌ و دین) اداره می‌شود.

فضای کشور علمی شود
وی تصریح کرد: آینده بشر و تاریخ بشریت را علم و دین می‌سازد و باید فضای کشور را علمی کرد، مقام معظم رهبری نیز در دیدار با استادان دانشگاه‌ها فرمودند که برای پیشرفت علمی از همه توانایی‌های غربی ها استفاده کنید و از شاگردی کردن و یاد گرفتن هرگز پرهیز نکنید، زیرا ما از شاگردی کردن ننگمان نمی‌آید بلکه از «همیشه شاگرد ماندن» ننگمان می‌آید و این فرموده ایشان به معنای این است که ما باید تلاش کنیم خودمان مخترع و مبتکر باشیم، تئوری‌پردازی کنیم و حرف جدید بزنیم.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: اگر به‌دنبال توسعه علمی کشور هستیم باید فضای کشور و شهرها را علمی کنیم که جوانان برای تلاش علمی، اختراع و ابتکار انگیزه پیدا کنند. در کنار عکس‌های شهدا، عکس‌های دانشمندان فیزیک شیمی و جوانان المپیادی نیز نصب شود چراکه اینان نیز برای سربلندی انقلاب اسلامی ایران تلاش می‌کنند.

انقلاب بر قلوب حکومت می‌کند نه ابدان
عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه کسانی‌ که بر قلب مردم حکومت می‌کنند در مقایسه با حکومت‌هایی که بر ابدان مردم حاکم هستند دوام بیشتری دارند، ابراز کرد: حکومت بر ابدان با تکیه بر قدرت نظامی و امنیتی خودشان را حفظ کرده‌اند؛ یعنی افراد در آن جامعه به خاطر ترس تبعیت می‌کنند؛ یکی از ویژگی‌های انقلاب این بود که حکومتی بر ابدان نیست، بلکه حکومت بر قلب‌هاست و ولایت باطنی است نه ظاهری.

وی اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران حاکمیت بر قلب‌ها را آموخت و رهبران مذهبی و سیاسی جایگاه خوب و قابل‌اعتمادی در قلوب ملت پیدا کردند. باید مراقب باشیم که این رابطه قلبی میان دولت و ملت، حاکمیت و مردم و روحانیت با مردم ضعیف نشود، چرا‌که این از عوامل فنای انقلاب است.

مردم؛ مهمترین سرمایه اجتماعی
‌غرویان بیان کرد: اعتماد مردم سرمایه اجتماعی است و پشتوانه این نظام مردم هستند و چهل سال از انقلاب گذشته است و همه توطئه‌ها علیه انقلاب به باد فنا رفته، اما متأسفانه گاهی تفرقه‌ها و تخریب‌های درون کشور ما را ضعیف می‌کند؛ حاکمیت بر اذهان و قلوب مردم از عوامل استمرار این انقلاب است و این ولایت بر اذهان همان ولایت علمی است و ذهن جوانان باید در زمینه علمی پرورش پیدا کند و حاکمیت به دانشمندان و جوانان بها دهد.

انتهای پیام

captcha