انقلاب اسلامی باعث «تألیف قلوب» جامعه ایرانی شد
کد خبر: 3784844
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲
حجت‌الاسلام علم‌الهدی در نشست خبری:

انقلاب اسلامی باعث «تألیف قلوب» جامعه ایرانی شد

گروه سیاسی ــ رئیس کارگروه تقریب مذاهب اسلامی ستاد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: همدلی و تألیف قلوب را در چهل سال پس از انقلاب در صحنه‌های مختلف در بین جامعه ایرانی به شکل واقعی مشاهده کرده‌ایم.

انقلاب اسلامی باعث تألیف قلوب جامعه ایرانی شد

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد علم‌الهدی، رئیس کارگروه تقریب مذاهب اسلامی ستاد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به منظور تبیین و اعلام برنامه‌های، کارگروه‌های این ستاد در ایام‌الله دهه مبارکه فجر، صبح امروز یکشنبه هفتم بهمن‌ماه در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام علم‌الهدی در ابتدای سخنان خود گفت: خداوند همواره چه از نظر فردی و چه اجتماعی، ما را به سمت قرآن رهنمون کرده است؛ قرآن به عنوان محکم‌ترین و عالی‌ترین سندی است که نه تنها در عالم اسلام بلکه در جهان هستی از جانب خالق بشر در اختیار انسان قرار گرفته است. این کتاب، سخن مستقیم ذات اقدس الهی است که بر پیامبر اسلام(ص) نازل شده و به همین دلیل بشر در تمام سختی‌های زندگانی به سوی قرآن هدایت شده است فقط مهم این است که چگونه از این کلام خدا و دستور و نسخه الهی بهره ببرد.

وی در ادامه با اشاره به آیه 103 سوره مبارکه آل عمران اظهار کرد: خداوند متعال در قرآن کریم و در این آیه می‌فرماید: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنْتُمْ عَلَى شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ؛ و همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد و پراكنده نشويد و نعمت‏ خدا را بر خود ياد كنيد آنگاه كه دشمنان يكديگر بوديد پس ميان دل‌هاى شما الفت انداخت تا به لطف او برادران هم شديد و بر كنار پرتگاه آتش بوديد كه شما را از آن رهانيد اين گونه خداوند نشانه‏‌هاى خود را براى شما روشن مى‌‏كند باشد كه شما راه يابيد» خداوند با نعمت پیامبر و نعمت اسلام، اخوت و برادری را برای افراد بشر به عنوان هدیه آورد و این یک واقعیت است که وقتی به جامعه قبل از اسلام، نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم فقط عداوت، دشمنی و خونریزی وجود داشته است.

علم‌الهدی بیان کرد: بزرگ‌ترین افتخار قبایل عرب، غارت کردن قبایل دیگر بوده است. وقتی اسلام به عنوان یک هدیه الهی آمد، نعمت اخوت و برادری را برای انسان‌ها به ارمغان آورد. نکته دیگر این است که خداوند در آیه‌ای دیگر خطاب به پیامبر اسلام(ص) می‌فرماید: « وَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنْفَقْتَ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مَا أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ و ميان دل‌هايشان الفت انداخت كه اگر آنچه در روى زمين است همه را خرج می‌کردى نمى‏‌توانستى ميان دل‌هايشان الفت برقرار كنى ولى خدا بود كه ميان آنان الفت انداخت چرا كه او تواناى حكيم است» (الانفال/ 63). خداوند متعال در اینجا خطاب به پیامبر اسلام(ص) فرموده است که ای پیامبر اگر آنچه که در روی زمین است را هزینه کنی تا قلب انسان‌ها را به یکدیگر نزدیک کنی، هرگز این توان و قدرت در تو نیست اما خداوند اینکار را می‌کند. خداوند تألیف بین قلوب را انجام می‌دهد. ما در فجر و طلیعه انقلاب اسلامی، این همدلی و این تألیف قلوب را لااقل در چهل سال اخیر در صحنه‌های اخیر در بین جامعه ایرانی به شکل واقعی مشاهده کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس و در سختی‌ها و ناگواری‌هایی که در طول انقلاب برای مردم ما وجود داشته، مشاهده کرده‌ایم که چگونه انسان‌ها به همدیگر نزدیک می‌شوند و حس تعاون و همکاری رشد پیدا کرده است و حس ایثارگری باعث شده تا از مال و جان خود مایه گذاشته و در راه هدف عالیه اسلام خدمت کنند.

رئیس کارگروه تقریب مذاهب اسلامی ستاد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی یادآور شد: صحنه‌های شهادت شهدا، صحنه‌های دفاع مقدس، تلاش رزمندگان و سایر صحنه‌های مختلف انقلاب، چنین چیزهایی را به ما نشان داده است. ما در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، به دنبال همین نزدیکی و تألیف قلوب هستیم. ما معتقدیم پیروان مذاهب اسلامی، با حفظ هویت خودشان می‌توانند در کنار یکدیگر تحت پرچم اسلام زندگی کنند.

وی ادامه داد: اسلام دینی برای همه مسلمانان و همه مذاهب است. پیروان مذاهب اسلامی با گفتن شهادتین، تحت سطره و قیمومیت اسلام قرار می‌گیرند؛ خاصیت مسلمان بودن این است که آبرو، خون و مال آن‌ها محفوظ است و کسی حق تعرض به آ‌ن‌ها را ندارد؛ این دیدگاه جمعی همه پیروان مذاهب اسلامی است.

رئیس کارگروه تقریب مذاهب اسلامی ستاد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: بزرگ‌ترین شعاری که در میان بنیانگذاران تقریب از قدیم‌الایام تا امروز وجود داشته، این بوده ما یکدیگر را در مشترکات کمک کنیم و در مواردی که اختلاف نظر با هم داریم فقط همدیگر را تحمل کنیم و تکفیر نکنیم. لذا ما با فکر تکفیر، فکر فرقه‌گرایی و فکری که می‌گوید فقط من مسلمان هستم و دیگران از دین خارج هستند، صد درصد مخالف هستیم.
وی یادآور شد: دیدگاه داعش و تکفیریون و کسانی‌که پیرو این تفکر هستند، از دیدگاه اسلام و حتی اهل سنت، یک دیدگاه مردود است و قابل تحمل نیست اما پیروان مذاهب اسلامی از هر فرقه و مذهبی که باشند، می‌توانند در کنار یکدیگر به عنوان مسلمان زندگی کنند.
علم‌الهدی افزود: ما معتقدیم نه نیازی هست که سنی، شیعه شود و نه شیعه، سنی شود بلکه هرکسی می‌تواند بر مذهب خود باقی بماند اما همه ما تحت لوای کلمه توحید و لا اله الا الله در کنار یکدیگر زندگی می‌کنیم. ارمغان این دستاورد، این است که اگر مسلمانان به این دستاورد توجه کنند، می‌توانیم بزرگترین ابرقدرت اسلامی را در جهان تأسیس کنیم.
وی بیان کرد: چرا مسلمانان نباید بتوانند اتحادیه جهان اسلام را تشکیل دهند؟ در اروپا، با وجود همه اختلاف‌هایی که بین کشورهای اروپایی وجود دارد، وقتی پای منافع به میان می‌آید، اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهند و به پول واحد، ویزا و گذرنامه واحد دسترسی پیدا می‌کنند اما متأسفانه با تشتت و اختلافی که بین کشورهای اسلامی وجود دارد، نمی‌توانند این مرزهای جغرافیایی را کنار بگذارند و به کلمه توحید استناد کرده و همه آنها تحت لوای اسلام با همدیگر به صورت برادر وار زندگی کنند.

رئیس کارگروه تقریب مذاهب اسلامی ستاد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: یکی از دستاوردهای بزرگ جمهوری اسلامی ایران بعد از چهل سال، ایجاد این اخوت در بین مردم خود ماست. ما معتقدیم با تشکیل گروه مقاومت، تمام کسانی‌که دلسوز عالم اسلام و مسلمان‌ها هستند در کشور سوریه و عراق برای دفاع از مردم آنها مبارزه می‌کنند و در حقیقت دست‌های نابکار دشمن را در خارج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران در خاک فرو می‌برند و نقشه‌های آنان را نقش بر آب می‌کنند.
حجت‌الاسلام علم‌الهدی درباره برنامه‌های این کمیته در مناطق اهل سنت‌‌نشین در ایام دهه مبارکه فجر یادآور شد: اهل سنت، در جشن‌های انقلاب به عنوان جشن‌های ملی، ما در اکثر شهرستان‌ها و استان‌های مرزی، خیلی خوب شرکت می‌کنند. ما اهل سنت را در کشور خودمان یک اقلیت نمی‌دانیم. در کشور ما اقلیت‌های دینی زندگی می‌کنند اما اقلیت مذهبی نداریم. لذا اهل سنت برادران ما و مسلمان و از این جهت، شهروند و ایرانی هستند و تفاوتی میان شیعه و سنی در ایران نیست.

وی گفت: برگزاری سلسله همایش‌های بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با مشارکت نخبگان شیعه و سنی در استان‌های اهل سنت کشور، برگزاری سلسله نشست‌های رسانه‌ای ویژه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به منظور بازخوانی دستاوردهای انقلاب اسلامی در مناظق مرزی و خدمات نظام به پیروان مذاهب اسلامی، فعالیت پژوهشگران در تدوین دانشنامه دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی که این پروزه در اختتامیه سی و دومین کنفرانس وحدت اسلامی رونمایی و اکنون در حال تکمیل است و تنظیم سفرهای استانی برای دبیرکل، قائم مقام، معاونان و مدیران ارشد مجمع در دهه فجر برای سخنرانی در مجامع اهل تسنن و تشیع پیرامون دستاوردهای انقلاب اسلامی و تشریح اندیشه‌های امام و رهبری پیرامون نقش وحدت در ایجاد امت واحده و اثر انقلاب اسلامی در بیداری اسلامی و نفی استکبار جهانی، از جمله برنامه‌های این کمیته در ایام دهه فجر است.

علم‌الهدی بیان کرد: از جمله دیگر برنامه‌های ما شامل شرکت در نمایشگاه دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی در باغ‌موزه دفاع مقدس از دهم تا بیست و دوم بهمن‌ماه، راه‌اندازی مسابقات ادبی، علمی، فرهنگی، و ورزشی بین جوانان پیرو مذاهب اسلامی با رویکرد تقریبی و دیدار و تکریم از خانواده شهدا و ایثارگران اهل سنت و نیز تجلیل از شخصیت‌های تقریبی، است.

رئیس کارگروه تقریب مذاهب اسلامی ستاد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ضمن برشمردن برخی برنامه‌های این کارگروه در استان‌های مختلف سنی‌نشین کشور، به بیان نکاتی درباره برنامه‌های دانشگاه مذاهب اسلامی پرداخت و اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه دستاردهای چهل ساله انقلاب در حوزه تقریب، نمایشگاه چهل کتاب برگزیده تقریبی، نمایشگاه چهل پایان نامه و مقاله و رساله دکتری برتر در حوزه تقریب، برگزاری همایش منطقه‌ای امنیت و تقریب در تمامی شعب دانشگاه در سراسر کشور، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب و جشنواره‌های چهل سالگی انقلاب و وحدت امت اسلامی، دعوت از اساتید برای سخنرانی در مجامع دانشگاهی پیرامون دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی، برگزاری اردوهای سیاحتی و زیارتی یک روزه حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) و چند روزه استان‌های کردستان و گلستان، از جمله این موارد هستند.

حجت‌الاسلام علم‌الهدی در پایان یادآور شد: دیگر مواردی که در دانشگاه مذاهب اسلامی مورد توجه قرار دارد شامل برگزاری مسابقات علمی به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، تقدیر از فعالان عرصه تقریب، اعم از اساتید دانشگاه، دانشجویان و کارمندان، برگزاری جلسات هم‌اندیشی با حضور سران و معتمدین اقوام و طوایف اهل سنت، دیدار و تقدیر از خانواده‌های شهیدان و جانبازان اهل سنت و برگزاری نشست تقریبی دستاوردهای چهل ساله انقلاب در حوزه تقریب با همکاری حوزه علمیه بندرعباس، است.

گزارش از اکبر ابراهیمی

انتهای پیام

captcha