واگذاری مسئولیت به نسل جوان؛ لازمه حرکت روبه رشد انقلاب اسلامی در آغاز دهه پنجم
کد خبر: 3784936
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۶
چهل سالگی انقلاب؛ از آرمان تا واقعیت/ کنعانی‌مقدم بیان کرد:

واگذاری مسئولیت به نسل جوان؛ لازمه حرکت روبه رشد انقلاب اسلامی در آغاز دهه پنجم

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل سیاسی، انقلاب اسلامی را زمینه‌ساز گردش واقعی نخبگان و خروج قدرت از انحصار یک عده و طبقه خاص دانست و گفت: با وجود عزم و اراده جدی که از ابتدای انقلاب برای تحقق این امر وجود داشت، موانعی در مقابل آن شکل گرفت. امروز اگر در آغاز دهه پنجم انقلاب، قدرت و مسئولیت هم به نسل جوان سپرده شود، می‌توان گفت که به معنی واقعی انقلاب را به آنها منتقل کرده‌ایم.

انقلاب اسلامی در آستانه چهل سالگی قرار دارد و این فرصت مناسبی است که مسیر این حرکت چهل ساله به مثابه حرکتی تکاملی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و... و در شاخص‌های مختلف واکاوی شود.

یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی مردم‌سالاری دینی و فراهم شدن زمینه مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود و شکستن حصار بسته مدیریتی و امکان حضور آحاد جامعه در مناصب حکومتی است. هرچند درباره گردش نخبگان در این چهل سال با فرازوفرودهایی مواجه بوده‌ایم و در برخی مقاطع رابطه‌محوری بر ضابطه‌محوری و شایسته‌سالاری تقدم پیدا کرد که این دقیقاً خلاف آرمان‌های انقلاب بوده است.

پیشتازی جمهوری اسلامی از نظر پشتوانه مردمی و انسجام درونی در چهل سالگی انقلاب 

حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل سیاسی و دبیرکل حزب سبز ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره روند پیشرفت مردم‌سالاری دینی طی چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» شعارهای اصلی انقلاب اسلامی در مردم‌سالاری دینی تجلی خاص خود را دارند. مشارکت در انتخابات صرفاً نشان‌دهنده مردم‌سالاری نیست، اما اینکه مردم در حوادث، بزنگاه‌ها، بحران‌ها، فشارها، تحریم‌ها و سختی‌ها در دفاع از انقلاب به صحنه می‌آیند نشانه پشتوانه مردمی این نظام است و بیانگر آن است که مردم‌سالاری دینی به معنای واقعی در کشور نهادینه شده است.

وی افزود: در مقایسه با کشورهای مدعی دموکراسی می‌توان گفت جمهوری اسلامی در این چهل ساله به لحاظ حمایت مردمی و انسجام درونی پیشتاز بوده و مهمترین مؤلفه قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران همین سرمایه اجتماعی مردم است. در واقع انتخابات و مشارکت سیاسی حداکثری مردم بروز عینی این مؤلفه قدرت نظام است که به خوبی نظام و انقلاب را در مقابل انواع و اقسام فشارها و تهدیدها بیمه کرده است. از این لحاظ مردم‌سالاری یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است که همچنان مسیر رشد و تکامل را طی می‌کند.

موانع پیش روی گردش واقعی نخبگان چیست

کنعانی‌مقدم درباره نقش انقلاب اسلامی در فراهم کردن فضای گردش واقعی نخبگان و مشکلات پیش روی این موضوع به ویژه در سال‌های پس از دفاع مقدس گفت: عزم و اراده گردش نخبگان در کشور از ابتدای انقلاب اسلامی وجود داشت تا نسل جوان وارد صحنه شود و مسئولیت‌ها را بپذیرد که اگر به صورت جدی ادامه می‌یافت، مشکلات و معضلات کشور راحت‌تر حل و فصل می‌شد.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: به هر حال موانعی در این مسیر وجود داشته و دارد که از جمله آن‌ها پافشاری برخی مدیران برای نشستن بر مسند قدرت است که اجازه کادرسازی و تربیت و پرورش نیروهای جوان را نداده است. در حالی که انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اساساً با حضور و مدیریت نیروهای جوان و باانگیزه در کنار رهبری حضرت امام(ره) به پیروزی رسید.

رئیس کمیته اصل ۴۴ و تعاون مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: اگر در آغاز دهه پنجم انقلاب در کنار به ارث گذاشتن انقلاب به نسل آینده، قدرت و مسئولیت هم به آن‌ها سپرده شود، می‌توان گفت که به معنی واقعی انقلاب را به جوانان منتقل کرده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه نقش احزاب در چنین زمانی برجسته می‌شود، گفت: احزاب به منزله یکی از ارکان واسط میان مردم و حاکمیت می‌توانند با تربیت و پرورش استعدادها و نیروها و سازماندهی و مشارکت دادن آنان در امور سیاسی و مدیریتی سهم جوانان را در مدیریت آینده کشور ارتقا داده و خارج کردن عرصه قدرت از انحصار افراد و جریان‌های خاص و امکان حضور همه اقشار براساس شایستگی و توانمندی را در اداره امور کشور به منزله یکی از آرمان‌های بزرگ انقلاب اسلامی تحقق عینی بخشند.    

دشمن برای ضربه زدن به نظام از داخل جنگ هیبریدی یا ترکیبی را در دستور کار قرار داده است

کنعانی مقدم درباره برخی تحلیل‌ها که تهدید اصلی پیش روی انقلاب اسلامی را نه فشار و تحریم خارجی، بلکه فساد داخلی و افزایش فاصله میان مسئولان و مردم می‌دانند، گفت: دشمنان برای مقابله انقلاب اسلامی به لحاظ عظمتی که داشت همه ابزارها را مانند کودتا، حمله نظامی، دریافت حمایت مالی و تجهیزات از گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب، تحریم و فشار اقتصادی و جنگ روانی و رسانه‌ای به کار گرفتند که ناکام ماندند.

دبیر کل حزب سبز ایران ابراز کرد: اکنون جنگ هیبریدی یا ترکیبی با هدف ایجاد نارضایتی در داخل و تضعیف سرمایه اجتماعی نظام در دستور کار دشمن قرار گرفته است. یکی از مؤلفه‌های این جنگ نفوذ و ضربه زدن به نظام در داخل است و اگر نفوذی در نهادها و دستگاه‌های نظام شکل بگیرد، اولین جایی که خود را نشان می‌دهد به صورت فساد اقتصادی و اقدامات مخرب اقتصادی است.

فساد اقتصادی تهدید‌کننده اصلی انقلاب است نه تحریم خارجی

وی تأکید کرد: از یک جهت باید خوشحال بود که قوه قضائیه در مورد مفاسد اقتصادی حساس است و به دستگیری و محاکمه مفسدان و سلطان‌های مختلف اهتمام می‌ورزد، اما قطعاً این کافی نیست، زیرا جامعه نمی‌تواند ببیند عده‌ای مفسد به جامعه و نظام ضربه بزنند و بعد مورد محاکمه و مؤاخذه قرار بگیرند. آثار منفی این اقدامات مخرب و مفاسد اقتصادی بر جامعه بسیار بیشتر از آن است که با محاکمه و اعدام آنها برطرف شود. از این جهت به نظر می‌رسد باید ابزارهای نظارتی و کنترلی برای مقابله با این نوع مفاسد مورد تجدید نظر قرار بگیرند و کارآمدی بیشتری پیدا کنند تا قبل از وقوع فاجعه، جلوی اقدامات مخرب نفوذی‌ها گرفته شود.

کنعانی‌مقدم در پایان بیان کرد: در واقع مفاسد اقتصادی و فقدان نظارت‌های دقیق و مفید، اعتماد مردم به نظام را تضعیف می‌کند و این مسئله از هر تهاجم خارجی، جنگ و تحریم دشمنان خطرناک‌تر خواهد بود و لازم است به منظور ارتقای کارآمدی نظام در مبازه با مفاسد اقتصادی اقداماتی هوشمندانه‌ و متناسب با طراحی‌های پیچیده دشمن انجام گیرد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha