زندگی به سبک انتظار
کد خبر: 3785020
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶

زندگی به سبک انتظار

گروه معارف ــ آیات قرآن و روایات از آینده‌ای روشن و نورانی که در آن سفره عدالت و اجرای آن برای همگان گسترده می‌شود خبر می‌دهد. آینده‌ای که در آن ریشه و مایه ستم‌گری در وجود بشر می‌خشکد.

جهان در انتظار آینده‌ای که در آن ریشه ستمگری می‌خشکدانتظار کلمه‌ای عربی به معنای چشم به راه بودن است. انتظار مانند گرسنگی، تشنگی، خشم و بغض امری وجدانی است که هرگز با توصیفات ذهنی، حقیقت آن درک نمی‌شود.
در کتب شیعه انتظار را به یک حالت قلبی و نفسانی تعریف کرده‌اند که بر این اساس معنای انتظار عبارت است از یک حالت قلبی و روحی که از آماده شدن برای چیزی که در انتظارش هستی، برمی‌آید. پس هر قدر انتظار شدیدتر باشد، آماده شدن هم بیشتر می‌شود.
یکی از شروط پذیرفته‌شدن اعمال شیعیان، انتظار فرج امام زمان(عج) است. آیات قرآن و روایات از آینده‌ای روشن و نورانی که در آن سفره عدالت و اجرای آن برای همگان گسترده می‌شود، خبر می‌دهد. آینده‌ای که در آن ریشه و مایه ستم‌گری در وجود بشر می‌خشکد و معرفت او به حقائق کامل می‌شود و سراسر گیتی از نعمت‌ها و رفاه و خرمی پر می‌شود و در آن از کبر و نخوت و ریا و ظلم و پایمال شدن حقوق خبری نیست.
امید بستن به چنین روزگاری و دلگرم بودن به تحقق چنین زمانی با تکیه بر آیات قرآن و روایات و آماده کردن خود با پاک شدن از همه گناهان و آراسته شدن به همه حسنات و خوبی‌ها انتظار فرج است.
خداوند در سوره طه آیه 135 می‌فرماید: «قُلْ كُلٌّ مُتَرَبِّصٌ فَتَرَبَّصُوا فَسَتَعْلَمُونَ مَنْ أَصْحابُ الصِّراطِ السَّوِيِّ وَمَنِ اهْتَدى؛ بگو همه منتظرند، پس انتظار بکشید. زود باشد که بدانید راه راست‌پویان و کسانی که هدایت یافته‌اند، کیانند».

جهانی‌شدن اسلام با قیام جهانی مهدی(عج)
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا خوشخو، مدیر بنیاد مهدویت خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، گفت: گسترش اسلام، در سراسر جهان یک حقیقت قطعی است که در عصر ظهور حضرت مهدی(عج) محقق و به رشد فکری و معنوی همه مردم و بسط صلح و عدالت و نابودی استعمارگران و نظام‌های ضد‌دینی و فساد‌گستران می‌انجامد.
وی ادامه داد: در عصر ظهور جهانی‌شدن حکومت مهدی موعود محقق می‌شود و بساط جباران و ملحدان در تمام جهان برچیده خواهد شد، به‌جای ظلم و فساد، عطر معنویت و پاکی و صفای عدالت و صلح و آرامش جایگزین می‌شود.
مدیر بنیاد مهدویت خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه جهانی‌شدن اسلام با قیام جهانی حضرت مهدی(عج) روی می‌دهد، تصریح کرد: این وعده بزرگ الهی، قطعی و تخلف‌ناپذیر است چراکه اسلام دین جهانی و همگانی است و به یک قوم و نژاد خاص اختصاص ندارد.

جهان در انتظار آینده‌ای که در آن ریشه ستمگری می‌خشکد

خوشخو در باب تحلیل مفهوم شناختی انتظار، اظهار کرد: انتظار به‌ معنی آینده‌نگری و به ‌معنی ناراضی بودن از وضع موجود و راضی شدن به آینده بهتر است و انتظار فرج یعنی آماده بودن برای ظهور امام زمان(عج) بوده و انتظار امام زمان(عج) یک انتظار فعال است.
وی با بیان اینکه جامعه منتظر باید یک جامعه پویا باشد، تصریح کرد: جامعه باید درصدد خودسازی باشد و زمینه‌های ظهور منجی عالم بشریت را فراهم سازند، بنابراین جامعه‌ای که وظایف خود را به‌درستی انجام دهد می‌توان یک جامعه منتظر نامید.
مدیر بنیاد مهدویت خراسان‌جنوبی گفت: با الگو قرار دادن قرآن، سیره اهل بیت(ع) و بیانات ولی فقیه می‌توان خود و جامعه را به کمال رساند چراکه انسان همیشه طالب کمال است.
خوشخو بیان کرد: یکی از ارکان انتظار این است که ببینیم منتظر چه دوره‌ای هستیم و اگر این مسئله به‌خوبی تبیین شود بسیاری از برداشت‌های سطحی در مسئله انتظار از بین می‌رود.

ویژگی‌های منتظران
وی تقوا، پاکی، احسان، ایستادگی، جهاد و صبر را از ویژگی‌های منتظران دانست و گفت: منتظران برابر بندگان خوب خدا حالت تواضع و فروتنی دارند.
مدیر بنیاد مهدویت خراسان‌جنوبی یکی از ویژگی‌های منتظران را تسلیم نشدن و سازش‌ناپذیری در برابر کفار برشمرد و اظهار کرد: هیچ ملتی در طول تاریخ نبوده که در برابر دشمن کوتاه بیاید و سربلند شده باشد؛ کدام ملت را سراغ داریم که به دشمن لبخند بزند و برای به‌دست آوردن دل آنها عقب‌نشینی کند و در جایگاه مستحکم خود باقی بماند.
خوشخو بینش عمیق انسان نسبت به حضرت مهدی(عج) را از ویژگی یاران آن حضرت بیان کرد و گفت: معرفت به امام دارای دو ثمره اساسی یعنی عشق‌ورزی به ساحت مقدس و اطاعت بی‌چون و چرا از او است.
وی افزود: تا زمانی‌که امت اسلامی با تمام قدرت، ظرفیت و استعداد در برابر دشمنان ایستادگی نکند روی عزت و سربلندی را نمی‌بیند و زیر سلطه دشمنان اسیر می‌شود.
مدیر بنیاد مهدویت خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه اگر حضرت مهدی(عج) می‌خواهد جهانی را به معنویت و رشد برساند یاران حضرت نیز ایده‌های بزرگ، نگاهی جهانی و برنامه‌هایی فراگیر خواهند داشت، تصریح کرد: در مسیر گسترش فضلیت و عدالت هدایت‌گریزان و عدالت‌ستیزان فراوانی وجود دارند که سد راه امام شده و برابرش صف خواهند کشید.

مکتب انتظار؛ تجلی اخلاق مهدویت
خوشخو با بیان اینکه مکتب انتظار تجلی اخلاق مهدویت است، اظهار کرد: افراد منتظر باید اهل تقوا، پارسایی و مکارم اخلاق باشند.
وی عصر انتظار را مقدمه دوران ظهور دانست و افزود: ایجاد آگاهی و آمادگی جامعه بشری برای حق و حقیقت و مخالفت جدی با ظلم و جور یکی از زمینه‌‌های مهم برای ظهور آن حضرت است.
مدیر بنیاد مهدویت خراسان جنوبی داشتن تقوا و آگاهی، تحقیق و پژوهش در حوزه مسائل دینی را از مهم‌ترین ویژگی‌های منتظران ظهور دانست و بیان کرد: تعالی، رشد اخلاق انسانی و توجه به معنویت امنیت فردی و اجتماعی را تأمین می‌کند.
خوشخو انتظار سازنده و صحیح را مکتب انسان‌سازی و انقلاب عنوان کرد و یادآور شد: انتظاری‌ که برترین اعمال امت پیامبر(ص) شمرده شده است ریشه و اساس خودسازی افراد و ساختن جامعه است.
وی با اشاره به اینکه انتظار مفهومی است جامع و کامل که می‌تواند همه زندگی انسان را تحت پوشش قرار دهد، اظهار کرد: غیبت را افراد به معانی مختلفی همانند نبودن، پنهان شدن، عروج به آسمان، نامرئی شدن و پشت پرده بودن تعبیر می‌کنند که هیچ‌کدام از این معانی درست نیست.

ناله و زاری به معنای انتظار نیست
مدیر بنیاد مهدویت خراسان جنوبی افزود: غیبت به معنای عدم تشخیص است، امام زمان(عج) متولد شده در روی زمین زندگی کرده و میان مردم هستند ولی متأسفانه ما نمی‌توانیم ایشان را بشناسیم.
خوشخو با تأکید بر اینکه سعادت انسان در گروی شناخت امام زمان(عج) و تبعیت از ایشان است، اظهار کرد: برای ظهور تنها ندبه‌خوانی و زاری به درگاه خداوند کافی نیست بلکه کسی که انتظار فرج را می‌کشد، نباید نشسته باشد بلکه شایسته است پویا، فعال و هدفمند برای تعجیل در فرج و فراهم‌سازی زمینه‌های ظهور تلاش کند.
وی بر ضرورت تبیین فرهنگ مهدویت بین آحاد جامعه تأکید کرد و یادآور شد: اگر انتظار و زمینه‌سازی ظهور در افراد تحقق یابد، ظهور نیز نزدیک می‌شود زیرا جامعه در مسیر عبودیت الهی قرار گرفته و اراده خدا بر ظهور آن حضرت تعلق می‌گیرد.
مدیر بنیاد مهدویت خراسان جنوبی اولین ویژگی منتظران را ایمان دانست و افزود: ائمه اطهار(ع) در رابطه با شناخت امام مباحث فراوانی مطرح کرده‌اند و امام را حجت خدا بر بندگان دانسته‌اند که از جمله امام کاظم(ع) در این رابطه فرمود: «هر کس امام را رها کند، گمراه می‌شود».
خوشخو تصریح کرد: انبیایی همانند حضرت خضر(ع)، عیسی(ع) و یوسف(ع) نیز غیبت داشته‌اند اما غیبت ولی عصر(عج) شبیه غیبت حضرت یوسف(ع) است چراکه این نبی الهی در میان مردم بوده ولی کسی نمی‌دانسته که پیامبر الهی است.
وی اظهار کرد: جامعه آرمانی عصر غیبت جامعه‌ای است که تمامی تعاملات و روابط شهروندانش براساس فرهنگ انتظار تعریف شده است و همه همسو و هم‌جهت با این فرهنگ متعالی در جهت تحقق اهداف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تلاش می‌کنند.

حیات طیبه بدون نیاز به امام زمان(عج) امکان‌پذیر نیست
مدیر بنیاد مهدویت خراسان‌جنوبی با بیان اینکه حیات طیبه بدون نیاز به امام زمان(عج) امکان‌پذیر نیست، خاطرنشان کرد: در باور دینی ما ثبت شده است که جهان به ولی و امام نیازمند است و بدون وجود ولی فقیه و امام معصوم(ع) زندگی ادامه پیدا نمی‌کند.
خوشخو بیان کرد: تنها شناخت ظاهری نسبت به ولی عصر(عج) کافی نیست، بلکه شناخت حقیقی این است که بدانیم خواسته اهداف، تعالیم و رهنمودهای امام زمان(عج) چیست.
وی آموزش زیارات و ادعیه‌های اهل بیت(ع) مانند زیارت جامعه کبیره، زیارت عاشورا و یا دعای عهد، دعای ندبه و دعای توسل و غیره را از جمله راه‌های علمی برای آموزش فرزندان بر محبت اهل بیت(ع) دانست و افزود: از مجموع آیات و روایات استنباط می‌شود که قیام حضرت مهدی(عج) آخرین حلقه از مجموع حلقه‌های مبارزه حق و باطل است.

مهم‌ترين تكليف در عصر انتظار
مدير بنياد مهدويت خراسان‌جنوبی گفت: حفظ دين و تقويت روحيه دينداری در جوانان از نخستين وظايف جوانان در عصر غيبت به‌شمار می‌رود.
خوشخو بیان کرد: از مهم‌ترين ابعاد تكليف و مقاومت در عصر غيبت و انتظار، مقاومت در بُعد دينداری است، يعنی هر كس بكوشد تا دين خود را در اعتقاد و عمل حفظ كند و مبانی اعتقادی و عقيدتی خويش را با تفكر و تأمل و كسب آگاهی‌های سودمند و شناخت‌های صحيح استوار سازد.
وی با بيان اينكه فرد بايد اعمال تكليفی دين را عمل کند تا خويش را به‌ عنوان فردی مؤمن و صديق نگه داشته و در جامعه به‌عنوان يك انسان متدين و متعهد حضور یابد، تصريح كرد: در زمان حاضر دشمنان اسلام تلاش می‌كنند تا با سست كردن مبانی اعتقادی جوانان و ايجاد شبهه در ذهن جوانان، پايه‌های اعتقادی و دينی آن‌ها را متزلزل كنند كه از مهم‌ترين رسالت جوانان مؤمن در حفظ دين اين است كه به اهل بيت(ع) و سيره آنها تمسك جويند تا از لغزش‌های دينی و اعتقادی در امان باشند.
مدير بنياد مهدويت خراسان‌جنوبی ادامه داد: در زمان غيبت امام(عج) ممكن است شبهه‌هايی در ذهن بيايد يا عواملی به سست كردن پايه‌های اعتقادی جوانان برخيزند كه بايد در برابر اين شبهات مقاومت كرد.

مسئولیت جوانان در عصر غیبت
خوشخو بیان كرد: در اين راستا جوانان می‌توانند با مطالعه كتاب‌های دينی، شركت در مجالس مذهبی و آشنايی بيشتر با مفاهيم اسلامی و پژوهش و شناسايی ارزش‌های اصيل اسلامی، دين خود را در برابر هجمه دشمنان حفظ كنند.
وی گفت: تقليد در اصول دين جايز و بايد در مورد آن‌ها تحقيق كرد تا به يقين رسيد در اين صورت حقانيت دين اسلام بر ما ثابت می‌شود و ستون ايمانمان مستحكم می‌شود و ديگر هيچ شبهه‌ای نمی‌تواند ترديد در دل ما ايجاد كند.
مدير بنياد مهدويت خراسان‌جنوبی یادآور شد: در احاديث و تعاليم ائمه اطهار(ع) تأكيد شده است در عصر غيبت راه امامان را بپيمايند و از تعاليم و احكام آن‌ها پيروی كنند به تولای آنان چنگ زنند و از دشمنان و مخالفان آنان و قرار گرفتن در خط مخالفان آن‌ها تبری جويند.
خوشخو خاطرنشان کرد: خودسازی و احساس تکلیف در اجتماع از انتظارات امام زمان(عج) از یک جوان منتظر است.
وی با بیان اینکه امام زمان(عج) فردی است که برای کل جهان بوده و مصلح جهان است، یادآور شد: جوان موقعی که امام زمان خود را بشناسد آن زمان، منتظر واقعی است.
انتظار برای ظهور منجی عالم، انتظار برای تمام خوبی‌ها و زیبایی‌هاست. بنابراین فرد منتظر نیز باید به این خوبی‌ها مزین باشد. سعی کنیم منتظر واقعی باشیم.
زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی
انتهای پیام

captcha