ارائه 65 خدمت تأمین اجتماعی غیرحضوری می‌شود/ مشکلات بیمه‌ای کسب و کارهای اینترنتی
کد خبر: 3785170
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴
سرپرست سازمان تأمین اجتماعی:

ارائه 65 خدمت تأمین اجتماعی غیرحضوری می‌شود/ مشکلات بیمه‌ای کسب و کارهای اینترنتی

گروه جامعه ــ سرپرست سازمان تأمین اجتماعی از اجرای طرح ملی دکتر نوربخش خبر داد و گفت: به زودی ۶۵ مورد از خدمات سازمان تأمین اجتماعی به صورت الکترونیکی و غیرحضوری انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ محمدحسن زدا، سرپرست سازمان تأمین اجتماعی، امروز هشتم بهمن‌ماه، با حضور در نشستی خبری که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شده بود به ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته پرداخت و پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد.

وی تأمین اجتماعی را از نقش و کارکرد مهمی در امور رفاهی مردم جامعه برخوردار دانست و اظهار کرد: در کمیسیون تلفیق اتفاقات خوبی در راستای حمایت از صندوق‌های بیمه‌ای در حال انجام است.

وی به توزیع بسته‌های حمایتی برای خانواده‌های بیمه شده تحت پوشش تأمین اجتماعی اشاره و بیان کرد: دو میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته و شش میلیون بیمه شده این بسته‌های حمایتی را دریافت کردند. با وجود اینکه فاقد بانک‌های اطلاعاتی هستیم، این طرح به خوبی انجام و همپوشانی‌ها رفع شد.

وی ضمن عذرخواهی از بیمه‌شدگان در پروسه دریافت بسته حمایتی تصریح کرد: حدود ۱۰ میلیون بسته حمایتی ارائه شد که متقابلا به همین تعداد هم سوال وجود داشت که چرا بخشی از مردم نتوانستند بسته را دریافت کنند. شاهد ۱۳۰ هزار تماس تلفنی در این زمینه بودیم و افراد بسیاری پشت خط ماندند.

زدا از اجرای طرح ملی دکتر نوربخش خبر داد و گفت: به زودی ۶۵ مورد از خدمات سازمان تامین اجتماعی به صورت الکترونیکی و غیرحضوری انجام می‌شود. زیرساخت‌های این مهم طی پنج سال گذشته صورت گرفته و بانی آن مرحوم نوربخش بوده است. قطعات این پازل به زودی تکمیل می‌شود. تا کنون ۱۳۰ میلیون جلد اوراق بیمه‌ای به صورت الکترونیکی تهیه، جمع‌آوری و بایگانی شده است.

وی بیشترین مراجعات به سازمان را مربوط به پنج روز پایانی سال به منظور پرداخت پول از سوی کارفرمایان دانست و گفت: در حال حاضر بیش از 75 درصد وصول سازمان به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. همچنین در چند روز ابتدایی سال نیز به منظور دریافت دفترچه بیمه مراجعات زیادی صورت می‌گیرد اما با ارائه 65 خدمت غیرحضوری بسیاری از این مراجعات کاهش می‌یابد. تغییرات مدیریتی متعدد سبب شد این سازمان نتواند خود را به روزرسانی کند، اما امروز مکانیزم‌های این امر آماده است. 

اقدامات سازمان در دهه فجر

وی در ادامه به برخی اقدامات پیش رو اشاره و اظهار کرد: به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی ۳۱ پروژه جدید در ۱۵ استان کشور افتتاح می‌شود که از جمله مهمترین آنها افتتاح فاز سوم پالایشگاه خلیج فارس است. در حال حاضر ۴۹ درصد سهام پالایشگاه را در اختیار داریم و مقرر شده است که ظرفیت تولید آن به بیش از ۴۰ میلیون لیتر برسد.

وی افتتاح بیمارستان خوی با ظرفیت ۳۲ تخت را از دیگر مواردی برشمرد که در دهه فجر انقلاب اسلامی انجام می‌شود و گفت: در حال حاضر ۴۲ میلیون نفر تحت پوشش تأمین اجتماعی‌ هستند که از این تعداد ۱۴ میلیون بیمه شده اصلی و ۲۲ میلیون نفر بیمه شده تبعی هستند. همچنین سه میلیون و ۵۰۰ هزار مستمری بگیر اصلی داریم و ۲۱۳ هزار نفر از تأمین اجتماعی مقرری بیمه بیکاری می‌گیرند که اعتبار آن به حدود ۳۷۰ میلیارد تومان در ماه است.

وی با بیان اینکه یک میلیون و ۲۰۰ هزار کارگاه تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی است، اظهار کرد: 556 شعبه، 232 شعبه اغماری  و 219 شعبه کارگزینی به ارائه خدمات تامین اجتماعی می‌پردازند. بیش از ۳۷۰ مرکز ملکی درمانی نیز مشغول به فعالیت هستند که ۱۳۸ میلیون بار مراجعه به این مراکز گزارش شده است. ۱۰ هزار تخت زیر مجموعه این سازمان فعال است و ۵۲۲ هزار عمل جراحی انجام شده که ۸۶ هزار مورد آنها جراحی‌های بزرگی بوده است.

مقایسه خدمت رسانی در 40 سال گذشته 

زدا در بخش دیگری از سخنان خود به مقایسه وضعیت و میزان خدمات سازمان تأمین اجتماعی در سال ۵۷ با سال ۹۶ پرداخت و تصریح کرد: در سال ۵۷ حدود ۷ میلیون نفر تحت پوششش این سازمان بودند که این رقم در سال ۹۶ به ۴۲ میلیون نفر افزایش پیدا کرده است، در واقع نسبت بیمه شدگان به جمعیت کشور ۱۹ درصد بوده که به ۵۳ درصد رسیده است. تعداد بیمه شدگان اصلی یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بود که در سال ۹۶ به حدود ۱۴ میلیون نفر رسیده است. همچنین تعداد مستمری بگیران از 90 هزار نفر در سال ۵۷ به سه میلیون نفر رسیده است. حداقل مستمری دریافتی ۶۳۰ تومان بوده که به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. نسبت پشتیبانی از بیمه‌ شدگان نیز ۲۰ نفر بود و به 5.14 کاهش یافته است.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی تعداد کارگاه‌های تحت پوشش این سازمان را در سال ۵۷ حدود ۱۸۰ هزار مورد اعلام  و با بیان اینکه این رقم به یک میلیون و ۲۰۰ هزار مورد رسیده است، ادامه داد: تعداد شعب از 167 به ۵۵۶ مورد و تعداد کارگزاری‌ها به ۲۱۹ رسیده  و شعب انحصاری به 232 مورد رسیده و این در حالی است که در سال ۵۷، رقم آنان صفر بود.

بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی

بخش دیگری از سخنان زدا مربوط به بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی بود. وی اصل بدهی دولت تا سال ۹۴ را حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان اعلام و بیان کرد: اگر میزان بدهی طبق مدل محاسباتی سازمان باشد به رقمی در حدود حداقل ۱۵۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.‌ مکانیسم پرداخت مطالبات داروخانه‌ها از مراکز درمانی طرف قرارداد را نیز تغییر دادیم، به طوری که پول را در اختیار استان‌ها  قرار دادیم تا با توجه به شرایط محیطی تخصیص یابد.

وی میزان بدهکاری کارفرمایان به این سازمان را نیز حداقل ۱۲ هزار میلیارد تومان برشمرد و گفت: اجرای هرساله قانون بخشودگی جرایم کار صحیحی نیست چرا که کارفرمایان را از پرداخت پول جاری باز‌می‌دارد.

وی با بیان اینکه قرارداد بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان در سال جاری با بیمه آتیه سازان حافظ منعقد شده است، به موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اشاره و اظهار کرد: به دلیل اهمیتی که شرکای اجتماعی برایمان دارند، در این خصوص دبیرخانه دائمی در سازمان تشکیل شده است تا با همفکری بتوانیم به مدل خاصی برسیم. در قانون برنامه ششم همسان سازی برای ما تکلیف شده و حدود ۱۲ هزار میلیارد بار مالی دارد.

بیمه کسب و کارهای نوین و اینترنتی

بیمه کسب و کارهای نوین و اینترنتی نیز از دیگر مواردی بود که زدا بدان اشاره و ضمن ابزار ناراحتی از اینکه در این زمینه متولی مشخصی وجود ندارد، گفت: بطور مثال برای تاکسی‌های آنلاین، یک متولی شهرداری و دیگری اتحادیه تاکسی‌های است. این پراکندگی مشکل‌ساز است و ما در این زمینه نیاز به هم‌افزایی داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت مکانیسم‌های کنترل هزینه به منظور کمک به اجرای  طرح تحول تأکید و تصریح کرد: دفترچه بیمه حکم چک سفید امضا دارد و فاقد کنترل هزینه است. از وزیر بهداشت درخواست داریم تا در این زمینه مکانیسم‌هایی را مشخص کنند، به‌طور مثال در استان  مازندران و فارس طرح پزشک خانواده اجرایی شده است که کمک شایایی به نظام ارجاع می‌کند. با وزارت بهداشت اختلاف نداریم، بلکه درصدد هماهنگی پیرامون نحوه پشتیبانی و حمایت از این سازمان هستیم.  

زدا به شرکت‌هایی که بابت مطالبات سازمان از دولت به تأمین اجتماعی تحمیل شده است، اشاره و بیان کرد: این شرکت‌ها بازدهی کافی ندارند و ما درصدد واگذاری آنها هستیم، اما این امر باید با درایت صورت گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه در سازمان تأمین اجتماعی فساد سازمان یافته وجود ندارد، گفت: گواه این سخن تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی است. این سازمان تعداد شعبات و پرسنل زیادی دارد و ما منکر این نمی‌شویم که شاید خطایی در بخشی رخ دهد، اما فساد سازمان یافته وجود ندارد چرا که ما از سازمان‌های بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات دعوت کردیم تا برای رصد این مسائل در سازمان مستقر شوند.

این خبر تکمیل می‌شود

captcha