کد خبر: 3785378
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۷
موسوی‌بلده در گفت‌وگو با ایکنا:
گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مؤلف کتاب حلیةالقرآن در خصوص روش‌های نو در آموزش قرآن اظهار کرد: بی‌شک هرقدر روش‌ها به‌روزتر باشد، ایده‌آل‌تر است و با توجه به زمان و دوره می‌توان روش‌های بهتری هم ارائه داد. در مجموع محور آموزش در مباحث قرائت قرآن فقط استماع و شنیدن است و می‌توان روش‌های متنوعی را برای آموزش حول محور شنیدن اعمال کرد.

محور آموزش در مباحث قرائت، استماع است/ انتظار از سازمان دارالقرآن‌الکریم کشور

سید‌محسن موسوی‌بلده، داور بین‌المللی مسابقات قرآن و مؤلف کتاب حلیةالقرآن، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: باید دید آموزش‌های سنتی دهه‌های 60 و 70 پاسخگوی نیاز نوجوانان دهه 90 هست یا خیر؟ نوجوانان امروز باید برای جذب، انگیزه‌ای داشته باشند. اگر نوجوان و خانواده آنان احساس نیاز کنند که فرزندشان با حضور در کلاس‌های قرآن می‌تواند به موفقیت‌های بزرگ در زمینه‌های دیگر دست پیدا کند، قطعاً جلسات قرآن از رونق بیشتری در مقایسه با امروز برخوردار خواهند شد.

محور آموزش در مباحث قرائت
وی در خصوص روش‌های نو در آموزش قرآن اظهار کرد: بی‌شک هرقدر روش‌ها به‌روزتر باشد، ایده‌آل‌تر است و با توجه به زمان و دوره، می‌تواند روش‌های بهتری هم ارائه شود. در مجموع محور آموزش در مباحث قرائت قرآن فقط استماع و شنیدن است و می‌توان روش‌های متنوعی را برای آموزش حول محور شنیدن اعمال کرد.
موسوی‌بلده تصریح کرد: باید در زمینه ارائه روش‌های نو و به‌روز تلاش بیشتری شود، زیرا ارائه روش‌های نو به جذب بیشتر نوجوانان و کودکان کمک می‌کند و دانش‌آموز برای شرکت در کلاس و دوره قرآنی نیاز به انگیزه دارد که باید مربیان آن را فراهم کنند.
مؤلف حلیةالقرآن اضافه کرد: سیستم آموزشی بیشتر به صورت مردمی انجام می‌شود و معلمان و دبیران در همین دوره‌ها به مخاطبانشان آموزش می‌دهند و سبقه آموزشی سازمان دارالقرآن‌الکریم کشور بیشتر از دستگاه‌های دیگر است. البته اوقاف هم گاهی به آموزش پرداخته است، اما بیشتر پیشینه مسابقاتی دارد.

توقع از سازمان دارالقرآن‌ ‌
وی با بیان اینکه شورای عالی قرآن نیز دوره‌های آموزشی تخصصی برگزار می‌کند، اظهار کرد: از سازمان دارالقرآن‌الکریم ‌توقع می‌رود که روش‌ها را به‌روز و تقسیم‌بندی کند. باید نحوه آموزش خردسالان با نوجوانان و بزرگسالان متفاوت باشد؛ لذا در آموزش‌ها اگر شنیدن محور قرار بگیرد، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.
موسوی‌بلده ادامه داد: زبان انگلیسی در لابراتوارهای مجهز آموزش داده می‌شود. آنان با در اختیار داشتن گوشی می‌توانند با شنیدن مکالمه را تقویت کنند و معلم نیز وظیفه آموزش نکات را برعهده دارد. باید دید آموزش زبان چگونه است تا همان روش را در آموزش قرآن با اندکی تحقیق درباره روش‌ها به کار گرفت.
داور بین‌المللی مسابقات قرآن گفت: مهم این است که نوجوانان و کودکان جذب محافل قرآنی و صدای خوش شوند. وقتی جذب شدند می‌توان از روش گوش کردن و خواندن استفاده کرد. تئوری‌گویی‌ها باید به حداقل برسد و جلسات نباید خسته‌کننده باشد. در سطوح پایین‌تر 90 درصد کلاس خواندن باشد و فقط 10 درصد توضیح. لذا مربیان جوان قرآن باید خلاقیت به خرج دهند و روش‌های نویی را برای جذب کودکان و نوجوانان ابداع کنند.

تلفیق تجارب نسل گذشته با خلاقیت نسل امروز
وی بر لزوم حضور جامعه قرآنی در محافل قرآنی تأکید کرد و افزود: پیشکسوتان قرآن باید در کنار نوجوانان‌ها و جوان‌ترها قرار گیرند، چراکه تلفیق تجارب نسل گذشته با توانایی و خلاقیت نسل امروز می‌تواند در جذب نوجوانان بسیار تأثیرگذار باشد.
موسوی‌بلده در خصوص میزان آگاهی امروز معلمان و مربیان حاضر در مؤسسات قرآنی  گفت: خوشبختانه با برگزاری دوره‌های مختلف تربیت معلم و تربیت مربی از سطح خوب و رو به رشدی برخوردارند.
وی با تأکید بر به‌روز شدن معلمان و مربیان قرآن حاضر در مؤسسات قرآنی اظهار کرد: درست است که آنان در سطح خوبی هستند، اما نباید افت کنند. باید همواره رو به رشد باشند، زیرا ماندن در یک سطح باعث رکود می‌شود و این رکود به ضرر آن‌هاست.
انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: