بزرگداشت منشاوی در نمایشگاه کتاب قاهره
کد خبر: 3785413
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹

بزرگداشت منشاوی در نمایشگاه کتاب قاهره

گروه بین‎الملل ـ سمینار بزرگداشت شیخ محمدصدیق منشاوی به مناسبت یکصدمین سالروز تلاوت این قاری برجسته و نامدار مصر و جهان اسلام در نمایشگاه بین‎المللی کتاب قاهره برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری العین؛ محمد عبدالعزیز، از مؤسسان رادیو قرآن مصر، در این سمینار، که روز یکشنبه (7 بهمن‌ماه) برگزار شد، با اشاره به حضور «شیخ صدیق منشاوی»، از بزرگان قرائت در مصر، به همراه فرزندش «شیخ محمدصدیق منشاوی» برای شرکت در آزمون‎ این رادیو گفت: با اینکه هر دو در این آزمون موفق شدند، اما براساس قانون آن زمان، پدر و پسر نمی‌توانستند هر دو در رادیو تلاوت کنند. بنابراین او پسرش، محمدصدیق منشاوی، را بر خود ترجیح و اجازه داد که وی در رادیو کار کند.

وی افزود: با اینکه محمدصدیق منشاوی یکی از برجسته‌ترین قراء محسوب می‌شد و قرائت وی همراه با خشوع و فهم معانی آیات قرآن بود، اما پدر هرگز از نقد فرزندش چشم‌پوشی نکرد و هر زمان آیه‌ای را آن گونه که او نمی‎پسندید قرائت می‎کرد، به پسرش تذکر می‌داد.

سعد مطعنی، از فعالان رادیو قرآن مصر، نیز ضمن سخنانی در این سمینار با بیان اینکه شیخ محمدصدیق منشاوی استعداد قرائت را از عموی خود «سلیم منشاوی» و پدرش «صدیق منشاوی» به ارث برد، تصریح کرد: این قاری برجسته بر قرائات دهگانه مسلط بود و به راحتی و مهارت و بدون بروز هیچ خللی در مقامات و تجوید از قرائتی به قرائت دیگر منتقل می‌شد.

وی افزود: منشاوی به کشورهای مختلفی سفر کرد و سفیر مصر در تلاوت قرآن به شمار می‌رفت و یکی از قطب‌های قرائت به روش ترتیل بود.

یادآور می‌شود مراسم یکصدمین سالگرد تولد «محمدصدیق منشاوی» معروف به «قاری گریان» اول بهمن‌ماه سال جاری با کمال سادگی در زادگاهش استان «سوهاج» جنوب مصر برگزار شد.
 
وی در سال 1919 متولد شد و پدرش، صدیق منشاوی و برادرش، محمود صدیق منشاوی نیز مانند محمد صدیق از قاریان بزرگ بودند. وی به دلیل آوای محزونی که داشت به قاری گریان مشهور شد. وی در سال 1969 در سن ۴۹ سالگی در قاهره به علت بیماری واریس مری درگذشت.
 
این قاری بزرگ علی‌رغم تأثیر زیاد، عمر کوتاهی داشت و از نظر کارشناسان، در زمینه ترتیل، مخارج حروف، طبقات و کیفیت صدا بی‌نظیر بود. وی در هشت سالگی موفق به حفظ قرآن شد و از 9 سالگی قرائت قرآن را همراه با پدر خود در محافل و مجالس سوهاج آغاز کرد و زیبایی تلاوت منشاوی شهرت زیادی را برایش به ارمغان آورد. 
 

انتهای پیام

captcha