بیش از 12 هزار حافظ قرآن جامعه ایثارگر؛ افتخاری برای بنیاد شهید
کد خبر: 3785478
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷
حجت‌الاسلام کاویانی‌راد بیان کرد:

بیش از 12 هزار حافظ قرآن جامعه ایثارگر؛ افتخاری برای بنیاد شهید

گروه جهاد و حماسه ــ در عرصه معارف قرآنی با توجه به میزان علاقه‌مندی جامعه ایثارگر، تاکنون شاهد آن هستیم که آمار 12 هزار و 58 حافظ قرآن از 5 جزء تا کل قرآن به ثبت رسیده است که این از افتخارات بنیاد شهید به شمار می‌آید.

بیش از 12 هزار حافظ قرآن جامعه ایثارگر؛ افتخاری برای بنیاد شهید

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری رئیس کارگروه ایثار و شهادت ستاد مرکزی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز سه‌شنبه، 9 بهمن‌ماه، در سالن کنفرانس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد. حجت‌الاسلام محمدحسن کاویانی‌راد در این مراسم به ایراد سخن پرداخت و گفت: پدیده بی‌نظیر انقلاب اسلامی در ابعاد مختلف منجر به تحولات گسترده‌ای شد و از این میان فرهنگ ایثار، فداکاری، انقلابی‌گری، جهاد و شهادت به‌ منزله نمونه عینی، که مبتنی بر اخلاق و منش اسلامی است، رقم خورد.

وی ادامه داد: انگیزه فوق‌العاده مردم در سایه رهبری دینی امام راحل سرمایه عظیم اجتماعی را به ارمغان آورد که این سرمایه را می‌توان در سه مقوله ارزشی، اعتماد و مشارکت تبیین کرد.

معاون فرهنگی بنیاد شهید تصریح کرد: نظام اسلامی بر پایه ارزش‌های برآمده از دین تابناک اسلام مجموعه‌ای از اعتماد سطوح مختلف مردم و مسئولان را در مسیر تحقق انقلاب موجب شد که در این مسیر مشارکت آحاد مردم فارغ از کیش و دین، عقیده و قومیت ثمرهای پربرکتی را به همراه داشت.

کاویانی‌راد افزود: مشارکت مالی و اجتماعی مردم در جریان پیروزی انقلاب اسلامی موجی از حماسه، جهاد و فداکاری را به ارمغان آورد که نمود بارز آن را از تک مزار شهیدی در روستایی دورافتاده تا گلزار شهدا در بسیاری از کلان‌شهرهای جامعه اسلامی می‌توانیم شاهد باشیم.

وی ادامه داد: آمار بیش از 36 هزار شهید دانش‌آموز نشان می‌دهد که پیام انقلاب محدود و منحصر به قشر سنی خاصی نیست و وجود بیش از 30 شهید از اقلیت‌های دینی از جمله زرتشتی و ارامنه عمق و گستردگی پیام اصیل انقلاب را نشان می‌دهد و مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی توسعه فرهنگ برای هزینه‌‌ای است که در راستای رسیدن به آرمان‌ها و هدف‌های بلند انقلاب اسلامی پرداخت شده است.

کاویانی‌راد تأکید کرد: انقلاب اسلامی بیش از 500 هزار جانباز و 42 هزار آزاده را، که مؤمنان در راستای عقاید ناب خود از آرامش و آسایش خود گذشتند، تقدیم کرده است و اینک بنیاد شهید و امور ایثارگران به منزله برندی، که به فرمان امام خمینی(ره) در سال 58 طراحی شده است، قریب به 3 میلیون نفر از جامعه شهید، ایثارگر و خانواده معظم شهدا و ایثارگر را تحت پوشش قرار داده است که روز نخستی که این بنیاد ارزشی به فرمان امام شکل گرفت کمتر کسی تصور می‌کرد که به چنین جامعیت و جایگاهی دست پیدا کند.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید با اشاره به اینکه شهدا مظهر اقتدار کشور اسلامی هستند، گفت: ممکن است در شرایط کنونی شاهد بروز برخی سلایق و علایق متفاوتی براساس مرام و مسلک‌های گوناگون باشیم، اما هر طیفی از جامعه بر یک محور ارزشی وفاق دارند و آن مفهوم شهید و شهادت است و تکریم شهید و خانواده معظم شهدا از جمله اصولی است که همه جامعه ایران اسلامی در شرایط کنونی به آن تأکید داشته و دارند. اگر این محور یعنی تکریم از مقام شهید و ایثارگر توسعه و ترویج پیدا کند، حتماً در آینده برکات متعالی را شامل حال نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خواهد کرد.

کاویانی‌راد همچنین در این نشست خبری به تشریح برخی از دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی در حوزه ایثار و شهادت پرداخت و گفت: به طور قطع ساختاری که یک جامعه قریب به سه میلیون نفری را اداره می‌کند از زیرمجموعه و اجزای کارآمد شکل گرفته است که همه این اجزا و زیرمجموعه‌ها طی 39 سالی که از ایجاد بنیاد شهید می‌گذرد از رهگذر آزمون و خطاهای گوناگونی به ثمر نشسته است. اینک این بنیاد ارزشی را به نهادی کارآمد در عرصه خدمت‌رسانی به خانواده‌های شهید و ایثارگر تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: ایجاد 14 بیمارستان تخصصی ویژه جانبازان، 51 مرکز فرهنگی و هنری، ایجاد دانشگاه شاهد با رویکرد موضوع فرهنگ ایثار و شهادت، که شامل 8 دانشکده و 9 پژوهشکده میشود، از جمله این دستاوردهاست که در عرصه ایثار و شهادت به آن نائل شدهایم.

رئیس کارگروه ایثار و شهادت ستاد مرکزی چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ادامه داد: تشکیل سازمان اقتصادی کوثر برای مدیریت منابع اقتصادی بنیاد، ایجاد سازمان سیاحتی کوثر با چندین هتل تحت پوشش و تأسیس سازمان اموال و املاک که بتواند دارایی‌های بنیاد را مدیریت کند از دیگر این دستاوردهاست. علاوه بر این، تأسیس 500 دفتر در قالب ادارات کل در شهرستانها و در 500 نقطه از کشور که خدمات در دسترس را به جامعه ایثارگران ارائه کنند و ایجاد هزار و 347 مدرسه شاهد در راستای تحقق آرمانهای بنیاد شهید و ارائه خدمات آموزشی به فرزندان ایثارگران از دیگر دستاوردها به شمار می‌آید.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید ادامه داد: ایجاد صندوق اندوخته ذخیره و قرض‌الحسنه بنیاد شهید برای ارائه تسهیلات مالی به خانواده ایثارگران و ایجاد 88 مرکز فعال مشاوره تخصصی، خانواده و روانشناختی متناسب با نیاز جامعه ایثارگری و همچنین ایجاد شورای توسعه فرهنگ ایثار و شهادت در سطح کلان کشور و 45 مرکز کانونی که به موضوع فرهنگ ایثار و شهادت بپردازد از دیگر دستاوردهای این حوزه در طول 40 سال پس از انقلاب اسلامی است. همچنین، ایجاد شبکههایی از معتمدین معین ایثارگر که آموزشهای لازم را به منظور مشارکت با بنیاد در اموری همچون مداخلات فرهنگی و اجتماعی داشته باشد از دیگر دستاوردهای بزرگ در حوزه ایثار و شهادت است. ضمن آنکه شورای مشاوران شاهد را نیز طی این سال‌ها ایجاد کردهایم. 

کاویانی راد اظهار کرد: در حوزه دستاوردهای فرهنگی اعطای نشان ایثار درجه یک، دو و سه را شاهد بودیم که به 937 ایثارگر که عمدتاً والدین چند شهید بودند اهدا شده است. همچنین تاکنون 80 کنگره ملی و بین‌المللی برای تجلیل از شهدا و ایثارگران و 688 هزار یادواره را برگزار کردهایم.

رئیس کارگروه ایثار و شهادت تأکید کرد: 21 موزه در  کشور به شکل فعال مجموع آثار به جا مانده از شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را نگهداری، حفظ و حراست می‌کنند و در معرض دید علاقه‌مندان قرار میدهند. البته باید به این مجموعه آثار هنری مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت را، که ثمره فعالیت هنرمندان نام‌آشنای انقلاب اسلامی نیز هست، افزود.

کاویانی‌راد ادامه داد: بیش از هزار و 809 حسینیه شهید در عرصه فرهنگی طی این 40 سال به فعالیت مشغول هستند. همچنین از ابتدای تأسیس بنیاد شهید کانونهای خودجوش مردمی به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت پرداخته‌ایم و بیش از 500 هزار معبر، مکان، خیابان و کوچه را به نام شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی نام‌گذاری کردهایم.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید افزود: در عرصه معارف قرآنی با توجه به میزان علاقه‌مندی جامعه ایثارگر، تاکنون شاهد آن هستیم که 12 هزار و 58 حافظ قرآن از 5 جز تا کل جزهای قرآن به ثبت رسیده‌اند که این از افتخارات بنیاد شهید است و همواره در معاونت فرهنگی بنیاد شهید به آن مباهات میکنیم.

رئیس کارگروه ایثار و شهادت ادامه داد: در مجموعه اقدامات آموزشی 2 هزار 500 نفر از ایثارگران که قادر به حضور در مناطق مختلف کشور بودند، به منظور روایتگری و تبلیغ مباحث ارزشی فرهنگ ایثار و شهادت اعزام شدند. البته برخی از آن‌ها به جهت اشراف به زبانهای خارجی توانستند این فرهنگ را با استفاده از زبانهای گوناگون به مخاطبان غیرایرانی نیز ارائه کنند.

وی ادامه داد: در بعد آموزشی و طرح مسائل اجتماعی شاهد ارائه مجموعه خدمات آموزشی در سطح دانش‌آموزی برای تعلیم و تربیت خاص فرزندان ایثارگر هستیم که تاکنون 2 میلیون و 500 نفر دانش آموز تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند و در حوزه آموزش عالی نیز به 2 میلیون 300 دانشجوی جامعه ایثارگر خدماتی ارائه شده است که اعم از پرداخت تمام یا بخشی از شهریه دانشگاهی بوده و در شرایط کنونی مفتخریم که بیش از 160 هزار دانشجوی ایثارگر مشغول به تحصیل هستند.

کاویانی‌راد ادامه داد: براساس قانون و در پی حمایت از ایثارگران 2 هزار و 800 از نخبگان ایثارگر جذب هیئت علمی دانشگاهها شدند و بیش از 500 مورد طرح پژوهشی و تحقیقاتی طی این سالیان با موضوع مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت تهیه و تدوین شده است. ضمن آنکه در شرایط کنونی 8 هزار نخبه از جامعه ایثارگران داریم که در عرصههای علمی و فرهنگی میتوانیم از آنها بهره‌مند شویم.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید در ادامه گفت: در راستای اجرای طرح سپاس به عنوان طرحی که در آن خادم به مخدوم مراجعه میکند و به این شکل رابطه معکوسی را شاهد هستیم که خدمت‌کننده به سراغ خدمت‌گیرنده میرود و تسهیلاتی به او ارائه میکند. در شرایط کنونی مفتخریم که به تکریم از پدر و مادران شهید پرداخته‌ایم و سرکشی از ایشان از جمله افتخارات بنیاد شهید به ویژه نسل جوان فعال در آن است.

کاویانی‌راد ادامه داد: در عرصه درمان هم خانواده شهید تحت پوشش درمانی قرار گرفته و با استفاده از بیمه همگانی خدمات درمانی به آن‌ها ارائه میشود. در همین راستا بیمه تکمیلی نیز برای آن‌ها طراحی شده و با برگزاری کمیسیونهای پزشکی که به‌ منزله رکنی در ارائه خدمات پزشکی در بنیاد شهید مطرح است، به احراز جانبازی و بررسی میزان عارضه این عزیزان پرداخته و تاکنون 9 هزار نفر را برای درمان به خارج از کشور اعزام کردهایم. ضمن آنکه از مقطعی به بعد به جای اعزام این عزیزان به خارج از کشور، تمهیداتی برای پذیرش تیمهای پزشکی مجرب از خارج از کشور داشتیم که تاکنون بیش از 320 تیم پزشکی برای ارائه خدمات به جانبازان به ایران دعوت شدند. همچنین طرح پایش سلامت متناسب با رشد نردبان سنی ایثارگران از دیگر برنامههای جامع در عرصه ارائه خدمات پزشکی جامعه ایثارگر و جانباز است.

وی ادامه داد: در عرصه زیارت و سیاحت و انجام اعمال ورزشی، که البته آن را جزئی از سبد سلامت این جامعه هدف میدانیم، تاکنون سه میلیون و 500 نفر از این مجموعه برنامهها استفاده کردهاند .

کاویانی راد تأکید کرد: تولید 4 سمفونیک با موضوع انتقال مفهوم ایثار و شهادت در 4 عنوان از جمله ایثار، مقاومت، فلسطین و پیروزی از  دیگر اقدامات فرهنگی بنیاد شهید بوده است. ضمن آنکه در عرصه ورزشی با اقبال پرشور جامعه ایثارگران و حضور باانگیزه جانبازان در میادین بین‌المللی، که خود منجر به تشکیل فدراسیون جانبازان و معلولان شد، تاکنون 650 مدال بین‌المللی به ارمغان آمده است.

رئیس کارگروه ایثار و شهادت گفت: تولید سه فیلم سینمایی با موضوع ایثار و شهادت و 6 سریال و بیش از 120 مستند در این باره از دیگر تلاشها در عرصه فرهنگی بوده است که البته در این عرصه خود را مؤظف به حمایت از اقدامات خودجوش و تولیدات بخش خصوصی نیز میدانیم.

وی ادامه داد: در عرصه اسناد و آثار فرهنگ ایثار و شهادت بیش از 12 میلیون سند مکتوب دیداری و شنیداری در اختیار داریم که برخی از آن‌ها در سطح بین‌المللی به ثبت رسیده و در مجموع میتواند محلی برای ایده‌پردازی و انتخاب سوژههای فکر در عرصه تولید محصولات فرهنگی و هنری باشد.

رئیس کارگروه ایثار و شهادت ستاد مرکزی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: تاریخ شفاهی‌نگاری از کارهایی است که برای ثبت و ضبط وقایع انقلاب اسلامی در حوزه ایثار و شهادت و ماندگاری آن برای آیندگان در دستور کار قرار گرفته است. در ضبط و ثبت تاریخ شفاهی به شدت به مشارکت اصحاب رسانه  نیاز داریم. تاکنون 1400 عنوان کتاب به چاپ رسیده است و مجموعه نشریات «شاهد یاران» نیز به شهدای شاخص اختصاص داشته و دارد.

کاویانی‌راد تصریح کرد: در سال جاری مجموعه‌ای از برنامه‌ها را تدارک دیده‌ایم که البته دستگاه‌های عضو این ستاد در بخش‌های دیگر نیز بنیاد شهید را معاونت می‌کنند. همان طور که اشاره شد اجرای سمفونی «پیروزی» از جمله آنهاست و جشنواره «فیلم ایثار»، برگزاری جشنواره «تئاتر و نمایش خیابانی ایثار و شهادت»، اردوی همسران جانبازان بالای هفتاد درصد، اعزام روایتگران ایثار و نخستین همایش متولیان حسینیه‌های شاهد، همایش دبیران تشکل‌های مردمی ایثار، رونمایی از نرم‌افزارها و سایت‌های ایثار و شهادت، قربانیان ترور، قربانیان سلاح‌های شیمیایی دیگر برنامه‌های انجام‌شده در سال جاری است.

معاون فرهنگی و آموزشی افزود: همایش سراسری و مجموعه برنامه‌های استانی که از جمله دهه فجر تا 21 اسفند سالروز تأسیس بنیاد از دیگر برنامه‌هایی است که قصد انجام آن را داریم. ضمن آنکه اجرای یادمان، المان و ساخت مجسمه و تابلو و دیوارنگاره‌های شهدا را نیز در دستور کار داریم.

کاویانی‌راد در ادامه گفت: تهیه و تعویض پرچم شهدا، که معمولاً دو بار در سال انجام می‌شود، دفعه دوم آن در ایام دهه فجر خواهد بود و بهشت زهرای تهران با داشتن 30 هزار مزار شهید از مهمترین برنامه‌های این بخش است و باید به این نکته هم اشاره کنم که بیش از 4 هزار زیارت‌کننده خارجی در سال جاری به زیارت قبور این شهدا آمده‌اند.

وی ادامه داد: گلزار شهدای شهرستان گنبد به عنوان گلزار شهدای اهل سنت، گلزار شهدای روستای گن‌گویه خوزستان به عنوان مقبره روستایی شهدا و گلزار شهدای زرتشتیان به عنوان مقبره شهدای اقلیت برگزیده شده‌اند که در آنها مجموعه‌برنامه‌های فرهنگی تدارک دیده شده است و برگزار خواهد شد.

رئیس کارگروه ایثار و شهادت ستاد مرکزی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: کنگره سوم خرداد، برگزاری نمایشگاه هنرمندان جانباز، همایش شعرا و نویسندگان در سالروز شهدا، جایزه ملی  ایثار با موضوع تجلیل از دانشجویان ایثارگر، و رونمایی از 50 عنوان کتاب جدید از دیگر برنامه‌های این کارگروه است.

وی ادامه داد: برگزاری نخستین کنگره بزرگداشت شهدای امنیت، برگزاری کنگره ملی فجرآفرینان، برگزاری مراسم شهدای اهل سنت، شهدای ادیان توحیدی، یادواره شهدای عشایر از دیگر برنامه‌ها برای دهه فجر است.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید در پایان سخنان خود گفت: برگزاری جشنواره اینفوگرافی با نام «رسم سرخ» و جشنواره سرودهای انقلابی، گرامیداشت شهدای زن و برپایی نمایشگاهی از تولیدات فرهنگی 39 ساله تأسیس بنیاد شهید نیز از برنامه‌های تکمیلی کارگروه به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی است.

گزارش از امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام

captcha