تجلیل از قهرمانان قرآنی سال 97 و دریافت پیشنهادات پیشکسوتان
کد خبر: 3785490
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۱
در جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن صورت گرفت؛

تجلیل از قهرمانان قرآنی سال 97 و دریافت پیشنهادات پیشکسوتان

گروه مسابقات ــ جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور صبح امروز با حضور رئیس سازمان اوقاف، اعضای ستاد، جمعی از آقایان و بانوان پیشکسوت و صاحب‌نظر در امور قرآنی برگزار شد.

پیوند مردم با مسابقات قرآن، نیاز دوران جدید/ تعامل دستگاه‌های در برگزاری مسابقات قرآن دستاورد چهل سالگی نظام یااااااا از پیشنهادهایی در مورد تغییر سالن مسابقات و برند سازی آن تا ارائه تازه‌ترین جزئیات سی و ششمین دورهبه گزارش ایکنا؛ جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور صبح امروز نهم بهمن‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و اعضای ستاد عالی هماهنگی مسابقات و کمیته‌های مختلف برگزار شد.
در ابتدای این جلسه محمدحسن موحدی، قاری ممتاز کشور و نفر دوم مسابقات بین‌المللی قرآن کشور تونس به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت و در ادامه نیز پس از آن حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و دبیر ستاد عالی مسابقات قرآنی کشور به بیان سخنانی پرداخت.
وی در ابتدای صحبت‌های خود به سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و دستاوردهای انقلاب در زمینه‌های مختلف اشاره کرد و با تأکید بر اینکه جایگاه فعلی مسابقات قرآن یکی از این پیشرفت‌هاست، گفت: اگرچه چشم‌اندازی که در زمینه مسابقات قرآن ترسیم شده هنوز محقق نشده است، اما اگر نگاهی گذرا به فعالیت‌های صورت گرفته داشته باشیم متوجه خواهیم شد که مسابقات کارکردهای اقتصادی، ‌سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ... داشته است.
حسینی با بیان اینکه وقتی امروزه می‌بینیم 200 قاری و حافظ قرآن رتبه‌های برتر مسابقات بین‌المللی قرآن دنیا را کسب می‌کنند، یعنی معادله‌ رقم خورده متفاوت با پیش از انقلاب است، گفت: خوشبختانه شاهد هستیم جریان مسابقات متوقف نیست و روند رو به رشدی را طی می‌کند. امروز مسابقات دارای برنامه جامع و سند راهبردی است که باعث می‌شود روند روبه رشد آن روز به روز پیشرفت کند.
دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور نیاز دوران حاضر در زمینه مسابقات قرآن را پیوند مسابقات با مردم و مناسبت‌های اجتماعی عنوان کرد و افزود: اگر بتوانیم کار کنیم که اتفاقی مانند اربعین رخ دهد، توفیقات بسیار بیشتری در این عرصه خواهیم داشت که البته برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه در حال انجام است.
حسینی تعاملات ایجاد شده را یکی از دستاوردهای انقلاب بیان کرد و افزود: امروز مسابقات قرآن تنها برای سازمان خاصی نیست و اگر همه دستگاه‌ها در این تعامل حضور داشته‌اند به خاطر الگوی خوبی بوده که ایجاد شده است. اگر این تعامل از روز اول درست شکل نمی‌گرفت و احساس می‌شد سازمان اوقاف به دنبال نام خود است، چنین تعاملی شکل نمی‌گرفت.

پیوند مردم با مسابقات قرآن، نیاز دوران جدید/ تعامل دستگاه‌های در برگزاری مسابقات قرآن دستاورد چهل سالگی نظام یااااااا از پیشنهادهایی در مورد تغییر سالن مسابقات و برند سازی آن تا ارائه تازه‌ترین جزئیات سی و ششمین دوره
وی بر این موضوع که امیدوار است این تعامل در دیگر رویدادهای قرآنی نیز سرایت کند، ادامه داد: گاهی اوقات اخبار خوبی در این زمینه به گوش نمی‌رسد که امیدواریم به برکت قرآن اینها به راه خود هدایت شوند.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: به خاطر مطالعاتی که برای سند راهبردی شکل گرفته امروز شاهد شکل‌گیری یک نگاه حرفه‌ای به مسابقات قرآن هستیم. در گذشته مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در کنار ده‌ها شناسه و فعالیت که تعریف شده بود، باید برنامه مسابقات را نیز دنبال می‌کرد، اما با توجه به مطالعاتی که در تدوین سند مسابقات شکل گرفت، تشکیلات چابکی ایجاد شد تا در طول سال دغد‌غه‌ای غیر از مسابقات قرآن نداشته باشد. شکل‌گیری این تشکیلات یکی از اقدام‌های خوب بود که در چهل‌سالگی انقلاب شکل گرفت.
در ادامه این جلسه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه مسابقات بین‌المللی قرآن به صورت یک کلیپ پخش شد و پس از آن محمدتقی میرزاجانی، مسئول کمیته فنی سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای برگزاری مطلوب مسابقات پرداخت.
وی گفت: سی‌وششمین دوره مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران، سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان، ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی، چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب علوم دینی را در فروردین‌ماه شاهد خواهیم بود.
وی به سه مرحله‌ای شدن مسابقات نیز اشاره کرد و افزود: مسابقات در سه مرحله مقدماتی، نیمه‌نهایی و نهایی برگزار می‌شود با این تفاوت که مرحله مقدماتی به صورت غیر حضوری و دو مرحله دیگر به صورت حضوری برگزار می‌شود. قاریان در بخش حضوری فایل صوتی را ارسال می‌کنند و حافظان نیز از طریق ارتباط تصویری ارزیابی خواهند شد.
میرزاجانی بیان کرد: در این دوره مجموعه هیئت داوران ۵۷ نفر خواهد بود که ۳۶ نفر ایرانی و ۲۱ نفر هم از ۱۷ کشور ‌خارجی خواهند بود. در این دوره ۳۵ درصد داوران ایرانی و 60 درصد داوران خارجی برای اولین بار در مسابقات جمهوری اسلامی ایران قضاوت خواهند کرد.

پیوند مردم با مسابقات قرآن، نیاز دوران جدید/ تعامل دستگاه‌های در برگزاری مسابقات قرآن دستاورد چهل سالگی نظام یااااااا از پیشنهادهایی در مورد تغییر سالن مسابقات و برند سازی آن تا ارائه تازه‌ترین جزئیات سی و ششمین دوره
در ادامه این جلسه حسین اسدی، از مسئولان برگزارکننده مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب علوم دینی به بیان توضیحاتی در مورد این مسابقات پرداخت و گفت: تا به امروز از ۶۲ کشور نمایندگانی برای حضور در مسابقات معرفی شده‌اند.
وی با اشاره به شکل‌گیری قالب جدیدی برای دعوت از شرکت‌کنندگان، گفت: امسال بنا شد علاوه بر مکاتبات با کشورهایی که تشکیلات دینی مشخصی دارند و هر سال نمایندگانی را معرفی می‌کنند، سهمیه‌ای هم برای کشورهای دیگر تعیین کنیم تا بیش از یک نفر در هر رشته را معرفی کنند. کشورها می‌توانند از سه تا 15 نماینده را به ما معرفی کنند تا پس از گزینش مقدماتی یک نفر انتخاب شود.
اسدی اظهار کرد: تا امروز ۳۸۵ نفر از ۶۰ ملیت برای حضور در مسابقات ثبت نام داشته‌اند که در بخش مسابقات بزرگسالان جمهوری اسلامی ۱۶۳ قاری و حافظ، در بخش بانوان و طلاب نیز ۸۷ نفر از ۲۴ کشور معرفی شده‌اند. در بخش نابینایان ۲۲ نفر از ۱۲ کشور و در بخش دانش‌آموزی نیز از ۲۵ کشور نماینده معرفی شده است. بخش جذب هنوز فعال است و در روزهای آتی این آمار بیشتر می‌شود و پیش‌بینی می‌شود حداقل بالای 70 کشور نمایندگان خود را به ما معرفی کنند.
در ادامه این جلسه هر کدام از حاضران اعم از قاریان، حافظان و پیشکسوتان قرآنی به بیان دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود برای برگزاری بهتر و مطلوب‌تر مسابقات پرداختند که صحبت‌های هر کدام از حاضران در ادامه آمده است.
هادی آرزم: گروه‌های تواشیح در مسابقات معمولاً در افتتاحیه و اختتامیه حضور دارند. تواشیح‌هایی که در ایام مسابقات پخش می‌شود بیشتر به صورت «پلی‌بک» است، پیشنهاد می‌دهم حتماً گروه‌ها به صورت زنده اجرا داشته باشند. ‌از سال ۶۸ که گروه اهل البیت(ع) شکل گرفت تاکنون تحول جدیدی در عرصه تواشیح ندیده‌ایم. موضوع دیگر آرم مسابقات است که در زمان برگزاری مسابقات کم‌ پخش می‌شود. باید این آرم در هرجایی دیده شود.
بهروز‌ یاریگل: نکته‌ای که هم در سال‌های گذشته و هم امسال مطرح شده است، این است که بیشتر تلاش‌ها برای حضور افراد بیشتر در مسابقات صرف شده است که تناقض به وجود می‌آورد. وقتی ما تعدد کشور را در نظر بگیریم، باعث می‌شود تا افرادی با کیفیت پایین‌تر در مسابقات حضور یابند و این به کیفیت کلی رقابت‌ها ضربه می‌زند، بارها نیز گفته شده است، اما ظاهراً حضور کشورهای زیاد نکته مثبتی است که بیشتر مورد توجه است.
نکته دیگر اینکه اگر در این سال‌ها که تعداد زیادی شرکت‌کننده در مسابقات حضور داشته‌اند، آموزش‌هایی برای آنها تعریف می‌کردیم، بهره‌های بیشتری نصیب ما می‌شد.
احمد ابوالقاسمی: مسابقات در حدی که باید ظاهر می‌شد، ظاهر شده است و لذا باید یک گام فراتر برویم. گام برتر نیز برگزاری رقابت و تعریف مسابقه‌ای بین افراد دارای رتبه بین‌المللی در مسابقات قرآن سال‌های گذشته است. اگر یک‌ روز را به تعداد روزهای برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن اضافه کنیم و نفرات برتر مسابقات بین‌المللی قرآن کشورهای مختلف را دعوت کنیم تا در یک رقابت دیگر حضور داشته باشند، می‌تواند به یک «برند» تبدیل شود.
نفرات اول مسابقات جهانی طرفداران زیادی دارند و با توجه به فعالیت این افراد در فضای مجازی می‌توانند در شناساندن مسابقات کمک زیادی داشته باشند. نکته دیگر این است که در مسابقات قرآن دائما به فکر‌ کمیت هستیم، چرا هنوز مسابقات در حدی مطرح نشده است که افراد به دنبال مسابقات بیایند؟ چرا ما هنوز بعد از سال‌ها برگزاری مسابقات باید به دنبال شرکت‌کنندگان برویم تا در مسابقات ایران حضور داشته باشند.
حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رضوی، مدیر اداره قرآن و حدیث حوزه علمیه: شایسته این نظام این است که مسابقات در شأن خود نظام انعکاس داده شود. بعد از مسابقات، انعکاس زیبایی‌های قرآن جای تأمل دارد. تدبیری اندیشه شود امسال حق‌ مطلب ادا شود تا رسانه به نحو احسن کار خود را انجام دهد.
رحیم خاکی: چند سالی است که محل برگزاری مسابقات به مصلی تغییر یافته که به لحاظ فنی، محل مناسبی برای برگزاری مسابقات قرآن نیست. با همه احترامی که به نظرات هنری دوستان دارم باید بگویم دکورهای مسابقات نیز مناسب نبوده و در کنار آن سخنرانی‌های که در نظر گرفته می‌شود نیز مسابقات را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. مگر می‌شود اصل برگزاری مسابقات را در فرع قرار داد. واقعیت امر این است که در این مباحث اذیت شده‌ایم.‌
با توجه به پشتوانه حداقلی به عنوان یک شخص که اکثر مسابقات سطح یک دنیا را دیده‌ام، فکر ‌می‌کنم مسابقات ایران به لحاظ فنی این جایگاه را دارد که ستون فقرات آن را در حد درجه یک‌ انجام ‌دهیم. این کار یک کار بین‌المللی است و بنا نیست همه دغدغه‌های سیاسی و ... را در آن مطرح کنیم. ضمن اینکه برازنده مسابقات و ‌نظام نیست که برای پر کردن سالن مسابقات افراد را در سالن جمع کنند.
حوریه عقبایی: از مسئولان سازمان اوقاف درخواست دارم تا نامه‌ای برای وزراء ارسال کنند تا وزیران، مشاوران خود را برای حضور در صحن مسابقات بفرستند.
زهرا صریحی‌نژاد: نکته‌ای که وجود دارد این است که حاشیه نباید بر متن قالب شود. روز اول مسابقات سال قبل، شاهد برخی حاشیه‌ها بودیم که حتی رسانه‌ها نیز به آن پرداختند. در چنین شرایطی و در چنین سطحی رخ دادن چنین حاشیه‌هایی شایسته نیست. نکته دیگر برنامه‌های مسابقات است که زمان‌بر بوده و از حوصله خارج است. تجدیدنظر در ترجمه آیین‌نامه‌ها نیز موضوع دیگری است که باید به آن پرداخته شود. برخی نکات آیین‌نامه‌ای به خوبی ترجمه نشده است که نیاز به بازنویسی دارد؛ چرا که ایراداتی به آنها وارد است.
نجات صحاف: مسابقات طی سال‌های گذشته به رشد کمی و کیفی خوبی رسیده است و این رشد خوشبختانه در بخش بانوان نیز به چشم خورده است. به اعتقاد من جای بخش قرائت بانوان خالی است. نکته دیگر این است که از حضور متسابقان دیگر کشورها در این مسابقات استفاده کنیم و به نظرات و پیشنهادات آنها نیز پرداخته شود.

پیوند مردم با مسابقات قرآن، نیاز دوران جدید/ تعامل دستگاه‌های در برگزاری مسابقات قرآن دستاورد چهل سالگی نظام یااااااا از پیشنهادهایی در مورد تغییر سالن مسابقات و برند سازی آن تا ارائه تازه‌ترین جزئیات سی و ششمین دوره
محمودرضا بیژنی: در هر فرایندی سه محور، تدوین، اجرا و ارزیابی وجود دارد. در عرصه مسابقات بین تدوین و اجرا حلقه‌های مفقوده‌ای وجود دارد که به آنها پرداخته نشده است. یکی از این حلقه‌ها عدم ارائه بازخوردهای مسابقات است. برگزاری جلساتی مانند این جلسه بسیار کم است که به نظرم باید تیم‌هایی باشند با موضوعات تعیین شده به بررسی کار بپردازند. جلب مشارکت اساتید نکته دیگری است که باید به آن توجه شود، ظرفیت اساتید زیاد است که از آن غفلت شده است.
در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه ماهیت مسابقات قرآن براساس نیازهای نظام و مطالبات مردمی سه محور دارد، گفت: تعارفات فردی و سازمانی باعث شده تا ساختار مسابقات جنبه جشنواره‌ای پیدا کند و بسیاری از الزامات را نپذیریم.(مشروح سخنان را اینجا ببینید.)
همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور نیز در سخنانی با اشاره به اینکه امیدوار است سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران نقطه عطف و سرفصل آغاز حرکت جدیدی باشد، گفت: برای سال ۹۹ درصدد تأمین فضایی درخور این رقابت‌های حرفه‌ای و جهانی هستیم.(مشروح سخنان را اینجا ببینید.)
عباس سلیمی، مشاور قرآنی رئیس سازمان اوقاف نیز با اشاره به اینکه حضور پیشکسوتان در چنین جلساتی باید همراه با زمان بیشتری باشد تا از تمامی پیشنهادات بهره‌مند شویم، پیشنهاد داد تا با طراحی سامانه‌ای و افزایش دفعات برپایی هم‌اندیشی از نظرات بیشتری استفاده شود.(مشروح سخنان را اینجا ببینید.)
در ادامه این جلسه از پوستر سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد و پس از آن نیز پنج دستگاه برتر در زمینه برگزاری مسابقات قرآن در سال 97 تجلیل شدند.
در این بخش وزارت آموزش و پرورش، سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شبکه جهانی الکوثر و کمیته امداد امام خمینی(ره) مورد تجلیل قرار گرفتند.
همچنین در پایان این جلسه از اعضای تیم ملی قرآنی سال 97 جمهوری اسلامی ایران نیز تجلیل به عمل آمد.
در این بخش نیز سیدمصطفی حسینی، مصطفی اصفهانیان، مهدی غلام‌نژاد، جواد دلفانی، مختار دهقان، مریم شفیعی، زهرا خیلی ثمرین، محمدرضا احمدی، امید حسینی‌نژاد، حکیمه نصیری، محمدرضا زاهدی، علی‌اکبر شعاعی، محمد محمودی، محمدحسن موحدی، ابوذر کرمی، محمدرسول تکبیری، کاظم آذرپیرا، محمدتقی کریمی فیض‌آبادی، محمود نوروزی و مجتبی فردفانی که همه آنها در سال 97 به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بین‌المللی حضور یافته بودند، تجلیل شدند.

گزارش تصویری را اینجا ببینید.

گزارش از تیمور کاکایی

انتهای پیام 

captcha