تعارفات فردی و سازمانی؛ مانع شکل‌گیری ساختار جدید مسابقات قرآن
کد خبر: 3785515
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۷
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی بیان کرد:

تعارفات فردی و سازمانی؛ مانع شکل‌گیری ساختار جدید مسابقات قرآن

گروه مسابقات ــ حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به اینکه ماهیت مسابقات قرآن براساس نیازهای نظام و مطالبات مردمی سه محور دارد، گفت: تعارفات فردی و سازمانی باعث شده تا ساختار مسابقات جنبه جشنواره‌ای پیدا کند و بسیاری از الزامات را نپذیریم.

تعارفات فردی و سازمانی؛ مانع شکل‌گیری ساختار جدید مسابقات قرآنبه گزارش ایکنا؛ جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور صبح امروز، نهم بهمن‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و اعضای ستاد عالی هماهنگی مسابقات و کمیته‌های مختلف برگزار شد.
در بخشی از این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، از ارتقا و رشد مسابقات قرآن به ویژه طی 10 سال اخیر قدردانی کرد و گفت: اگر ایران در ازای برگزاری این مسابقات به قطب قرآنی جهان اسلام تبدیل شود، موفق بوده‌ایم و اگر غیر از این باشد، کامیاب نبوده‌ایم.
وی با بیان اینکه در بعد داخلی آسیب‌های بالقوه فراوانی در بحث مذاهب وجود دارد، گفت: تنها براساس قرآن می‌توانیم آن را استحکام درونی ببخشیم. در بعد خارجی نیز جمهوری اسلامی ایران نماد مبارزه با رژیم صهیونیستی، دیپلماسی کشورهای اسلامی، استقرار حکومت مردمی و تقریب است. از طریق قرآن می‌توان همه این موارد را پیگیری کرد و به منزله مزیتی بزرگ به آن دست یافت.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصریح کرد: مسابقات قرآن باید تبدیل به نهادی بین‌المللی شود. راهپیمایی ابتدا حرکتی انقلابی بود که امروزه تبدیل به نهاد بین‌المللی تأثیرگذاری شده است. برای تبدیل مسابقات قرآن به نهادی بین‌المللی یک‌سری ملزومات لازم است که قبلاً در مورد آن بسیار بحث شده است. اگر مسابقات قرآن در مسیر تبدیل شدن به رسانه قرآنی، گفتمان قرآنی و دیپلماسی قرآنی قرار گیرد، می‌تواند به صورت نماد و نهاد قرآنی، نه یک رویداد، خود را نشان دهد.
محمدی در ادامه عدم توازن میان ادبیات علمی و تجارب اجرایی را یکی دیگر از نکاتی دانست که در مورد مسابقات باید بحث شود و افزود: در جامعه علمی ما صحبتی از مسابقات قرآن نیست. تجربیات مسابقات ثبت و ضبط نمی‌شود و حجم عظیمی از تجربیات در سینه برگزارکنندگان وجود دارد و در حالی که در محیط علمی وجود ندارد، نقد و بررسی شود. این قبیل جلسات اگر در محافل علمی در سطوح عالی‌تر برگزار شود در همان راستا خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه مسابقات قرآن در حال حاضر مقوله صنفی تلقی می‌شود، افزود: این در حالی است که مسابقات باید به جریانی اجتماعی تبدیل شود و با اقبال جامعه علمی مواجه باشد تا نقد و بررسی آن جدی‌تر انجام شود.
محمدی نکته دیگر در مورد مسابقات را مربوط به بحث ماهیت آن دانست و گفت: ماهیت مسابقات براساس نیازهای نظام و مطالبات مردمی سه محور ثروت گذشته، قوت حال حاضر و کشش آینده را دارد. بازآفرینی مسابقات بر این سه اساس باید شکل گیرد. تعارفات فردی و سازمانی باعث شده تا ساختار مسابقات جنبه جشنواره‌ای پیدا کند و بسیاری از الزامات را نپذیریم. جامعه هدف هنوز تنقیح نشده است. البته تنوعات شکل گرفته، اما هنوز به آن جایگاه نرسیده است.
محمدی به ناپیدا بودن تقارن‌های برگزاری همایش پژوهش‌های قرآنی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، انتخاب بانوان قرآنی و ... در کنار مسابقات نیز اشاره و اظهار کرد: تدوین منطق مسابقات می‌تواند مسابقات سطح جدیدی از آن را تعریف کند.
وی بررسی‌های کارشناسی برای تغییر رویکردها را نکته دیگر در مورد برگزاری مطلوب مسابقات بیان کرد و گفت: مسابقات می‌‌تواند چهار رویکرد داشته باشد که هنوز تکلیف آن مشخص نیست. مسابقات قرآن هنرمحور یا عرضه‌گرا یا سطح‌سنجی و رتبه‌گذار یا تلفیقی بین این سه رویکرد است. اگر تعیین شود، انتظار از مسابقات کاملاً متفاوت می‌شود. مثلاً قرار دادن قرآن‌نگاری و خوشنویسی بحث بسیار مهمی است که در این بخش قرار می‌گیرد. بنابراین اگر رویکردهای چهارگانه‌ای که اشاره شد معلوم شود، به نوع جهت‌گیری‌ها کمک خواهد کرد.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه نکاتی که گفته شد ناقض تحولات و نکات جالب ایجادشده در مسابقات نیست، گفت: به نوبه خودم از زحمات برگزارکنندگان مسابقات طی این سال‌ها قدردانی می‌کنم. از رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و همچنین مشاور قرآنی ایشان انتظار دارم تا شاهد تحولات جدید و نویی در عرصه مسابقات باشیم.

انتهای پیام
captcha