محور آموزش در قرائت قرآن استماع است/ انتظار از سازمان دارالقرآن‌الکریم
کد خبر: 3785739
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۹
موسوی‌بلده در گفت‌وگو با ایکنا:

محور آموزش در قرائت قرآن استماع است/ انتظار از سازمان دارالقرآن‌الکریم

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ داور بین‌المللی مسابقات قرآن در خصوص روش‌های نو در آموزش قرآن اظهار کرد: بی‌شک هرچه روش‌ها به‌روزتر باشد، ایده‌آل‌تر است و با توجه به زمان و دوره می‌تواند روش‌های بهتری هم ارائه شود. در مجموع محور آموزش در مباحث قرائت قرآن فقط استماع است و می‌توان روش‌های متنوعی را برای آموزش حول محور شنیدن اعمال کرد.

محور آموزش در مباحث قرائت، استماع است/ انتظار از سازمان دارالقرآن‌الکریمسید‌محسن موسوی‌بلده، داور بین‌المللی مسابقات قرآن و مؤلف کتاب حلیةالقرآن، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: باید دید آموزش‌های سنتی دهه‌های 60 و 70 پاسخگوی نیاز نوجوانان دهه 90 هست یا خیر؟ نوجوانان امروز باید برای جذب شدن به قرآن انگیزه‌ای داشته باشند. اگر نوجوان و خانواده آنان احساس نیاز کنند که فرزندشان با حضور در کلاس‌های قرآن می‌تواند به موفقیت‌های بزرگی در زمینه‌های دیگر دست پیدا کند، قطعاً جلسات قرآن از رونق بیشتری در قیاس با امروز برخوردار خواهند شد.

محور آموزش در مباحث قرائت
وی در خصوص روش‌های نو در آموزش قرآن اظهار کرد: بی‌شک هرچه  روش‌ها به‌روزتر باشد، ایده‌آل‌تر است و با توجه به زمان و دوره می‌تواند روش‌های بهتری هم ارائه شود. در مجموع محور آموزش در مباحث قرائت قرآن فقط استماع و شنیدن است و می‌توان روش‌های متنوعی را برای آموزش حول محور شنیدن اعمال کرد.
موسوی‌بلده تصریح کرد: باید در زمینه ارائه روش‌های نو و به‌روز تلاش بیشتری شود. ارائه روش‌های نو به جذب بیشتر نوجوانان و کودکان کمک می‌کند و دانش‌آموز برای شرکت در کلاس و دوره قرآنی نیاز به انگیزه دارد که باید آن را مربیان ایجاد کنند.
مؤلف حلیةالقرآن اضافه کرد: سیستم آموزشی ما بیشتر به صورت مردمی است و معلمان و دبیران در همین دوره‌ها به مخاطبان خود آموزش می‌دهند و سبقه آموزشی سازمان دارالقرآن‌الکریم کشور بیشتر از دستگاه‌های دیگر است. البته اوقاف هم گاهی به آموزش می‌پردازد، اما بیشتر پیشینه مسابقاتی دارد.

توقع از سازمان دارالقرآن‌ الکریم کشور
وی با بیان اینکه شورای عالی قرآن نیز دوره‌های آموزشی تخصصی برگزار می‌کند، اظهار کرد: از سازمان دارالقرآن‌ الکریم کشور توقع می‌رود روش‌ها را به‌روز و تقسیم‌بندی کند. باید نحوه آموزش خردسالان با نوجوانان و بزرگسالان متفاوت باشد؛ لذا در آموزش‌ها اگر شنیدن محور قرار بگیرد، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.
موسوی‌بلده ادامه داد: زبان انگلیسی در لابراتوارهای مجهز آموزش داده می‌شود. افراد با در اختیار داشتن گوشی می‌توانند با شنیدن مکالمه را تقویت کنند و معلم نیز وظیفه آموزش نکات را برعهده دارد. باید دید آموزش زبان چگونه است و همان روش را در زبان قرآن می‌توان با اندکی تحقیق روی روش‌ها به کار گرفت.

تئوری‌گویی‌ها به حداقل برسد
داور بین‌المللی مسابقات قرآن گفت: مهم این است که نوجوانان و کودکان جذب محافل قرآنی و صدای خوش شوند. وقتی جذب شدند، می‌توان از روش گوش کردن و خواندن استفاده کرد. تئوری‌گویی‌ها باید به حداقل برسد. جلسات نباید خسته‌کننده باشد. در سطوح پایین‌تر 90 درصد کلاس خواندن باشد و فقط 10 درصد توضیح؛ لذا مربیان جوان قرآن باید خلاقیت به خرج دهند و روش‌های را نو برای جذب کودکان و نوجوانان ابداع کنند.
وی بر لزوم حضور جامعه قرآنی در محافل قرآنی تأکید کرد و افزود: پیشکسوتان قرآن باید در کنار نوجوانان‌ها و جوان‌ترها قرار گیرند، چراکه تلفیق تجارب نسل گذشته با توانایی و خلاقیت نسل امروز می‌تواند در جذب نوجوانان بسیار تأثیرگذار باشد.
موسوی‌بلده در خصوص سطح آگاهی امروز معلمان و مربیان حاضر در مؤسسات قرآنی هم گفت: خوشبختانه آنان با برگزاری دوره‌های مختلف تربیت معلم و تربیت مربی از سطح خوب و رو به رشدی برخوردارند.
وی با تأکید بر به‌روز شدن معلمان و مربیان قرآن مشغول در مؤسسات قرآنی اظهار کرد: درست است که سطح آنان خوب است، اما نباید افت کنند. باید همواره رو به رشد باشند، زیرا ماندن در یک سطح باعث رکود و در نهایت منجر به ضرر آن‌ها می‌شود.
انتهای پیام

captcha