مشاوره؛ خشت اول زندگی زناشویی
کد خبر: 3785747
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰
ایکنا بررسی می‌کند؛

مشاوره؛ خشت اول زندگی زناشویی

گروه اجتماعی ــ هر چیزی اصول و اهدافی دارد که طبق آن شکل‌ می‌گیرد. ازدواج نیز از این امر مستثنا نیست که در همین باره هدف اصلی مشاوره ازدواج یا مشاوره قبل از ازدواج این است که یاد بگیریم چگونه با مشکلات زندگی زناشویی روبه‌رو شویم.

خشت اول زندگی زناشویی/ یاد بگیریم چگونه با مشکلات روبرو شویمنهاد خانواده یکی از نهادهای مهم اجتماعی است که با ازدواج تشکیل می‌شود. لذا آموزش و مشاوره در مراحل قبل، حین و پس از ازدواج می‌تواند بسیار مؤثر و مفید باشد.

آموزش در مراحل مختلف ازدواج می‌تواند از آمار ازدواج‌های ناموفق و به تبع آن آسیب‌هایی همچون طلاق، کودک‌آزاری، خشونت‌های خانوادگی، اعتیاد، همسرآزاری و ... بکاهد.

یکی از علل اختلاف و طلاق ‌میان خانواده‌ها، که در دادگاه‌ها مشاهده می‌شود، این است که زوجین بدون شناخت از یکدیگر و مشاوره وارد زندگی مشترک می‌شوند و این امر کاملاً اشتباه است؛ «هم‌کُفو» بودن از توصیه‌های دین اسلام برای همسرگزینی است. در نتیجه یکی از راه‌ها برای ضمانت پایداری زندگی چند جلسه مشاوره و انجام آزمون‌های شخصیتی است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بند 10 «سیاست‌های کلی خانواده» بر ساماندهی نظام مشاوره‌ای و آموزش قبل، حین و پس از تشکیل خانواده و تسهیل دسترسی به آن بر اساس مبانی اسلامی ـ ایرانی برای استحکام خانواده تأکید کردند.

هدف اصلی مشاوره ازدواج یا مشاوره قبل از ازدواج این است که یاد بگیریم که چگونه با مشکلات زندگی زناشویی روبه‌رو شویم.

اسلام برای تحکیم کانون خانواده و جلوگیری از فروپاشی آن قوانین خاصی وضع کرده و طبق آن، محدوده وظایف هر کدام از اعضا را تعیین کرده است.

معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه اسلام و شرایط او عبارت‌اند از: داشتن ایمان، تقوا و حسن خلق، شایستگی، مهربانی، عفت و پاک‌دامنی و اصالت خانوادگی است.

خشت اول زندگی زناشویی/ یاد بگیریم چگونه با مشکلات روبرو شویم

بهره‌مندی 450  زوج از طرح «آموزش و مشاوره ازدواج» ‌

علی عرب‌نژاد، مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان جنوبی، گفت: هدف از طرح آموزش و مشاوره ازدواج، آموزش مهارت‌های زندگی مشترک به افراد آماده برای ازدواج است.

وی با بیان اینکه تا پایان سال جاری ۴۵۰ زوج از این طرح بهره‌مند می‌شوند، بیان کرد: در این طرح  ۱۴ تا ۱۶ ساعت آموزش در بخش‌هایی همچون مهارت گفت‌وگو، حل تعارض، تفاوت‌های روانشناختی، انتظارات، ایجاد صمیمیت بین زوجین، خودشناسی، بحران‌های سال اول زندگی مشترک و معنویت خانواده ارائه خواهد شد. هم اکنون این طرح در شهرستان بیرجند برگزار شده است و زوجینی که به مراکز بهداشت مراجعه می‌کنند ترغیب به شرکت در این کلاس‌ها می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه اگر سال آینده اعتباری برای این طرح در نظر گرفته شود، آماده توسعه آن در شهرستان‌ها هستیم، افزود: به‌ دلیل تعداد ازدواج‌ها و طلاق‌های بیشتر بیرجند را برای اجرای این طرح در سال جاری انتخاب کرده‌ایم.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی با تبیین عدم تمایل بسیاری از زوجین برای فراگیری آموزش‌ها گفت: با این حال درصد بالایی از زوجینی که آموزش را فراگرفتند از این کلاس‌ها راضی بودند و حتی تمایل به ادامه آموزش‌ها داشتند.

عرب‌نژاد با اشاره به فاز ۱ و ۲ طرح اظهار کرد: در این طرح فاز آموزش مختص افرادی است که در مراحل ازدواج هستند و به دفاتر ثبت و مراکز بهداشت مراجعه کرده‌اند، اما فاز مشاوره، که از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است، مختص پیش از ازدواج است.

وی با اشاره به اینکه در فرایند مشاوره، شخصیت‌شناسی فرد و تناسب داشتن با دیگری از نظر ظاهری، شخصیتی وتحصیلی بررسی می‌شود، بیان کرد: این مرحله اصولی‌ترین کار در فرایند ازدواج است.

پایین بودن نگرش‌های مثبت درباره مشاوره‌
مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه به‌دلیل پایین بودن نگرش‌های مثبت در مورد مشاوره در استان، بسیاری حاضر به گذراندن این مرحله قبل از ازدواج نیستند، اظهار کرد: هرچند تجربه نشان داده هر سال استقبال بیشتری در مقایسه با سال قبل برای فراگیری مشاوره داشتیم، اما در مقایسه با تعداد ازدواج‌های انجام‌شده در استان هنوز آمار پایین است.

وی گفت: بسیاری به‌ دلیل هزینه مشاوره حاضر به انجام آن نیستند؛ در حالی که اگر بخش کوچکی از هزینه‌های برگزاری مراسم ازدواج را صرف این موضوع کنند، تعارضات کاهش می‌یابد و زندگی پایدارتری خواهند داشت.

خشت اول زندگی زناشویی/ یاد بگیریم چگونه با مشکلات روبرو شویم


وی یادآور شد: یکی از اصلی‌ترین دلایل طلاق عدم داشتن مهارت‌های سازگاری و نداشتن تناسب با فرد مقابل است.

اعظم احمدی شادمهری، معاون امور توسعه و پیشگیری اداره‌کل بهزیستی خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایکنا از برگزاری طرح «مشورت ضرورت ازدواج» برای هزار نفر در سال جاری خبر داد و گفت: این طرح ویژه دانش‌آموزان دختر متوسطه دوم از آذر ماه شروع شده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه نوجوانان در مرحله‌ای هستند که روابط خطرناک آن‌ها را تهدید می‌کند، تصمیم به ارائه آموزش‌هایی برای آگاهی‌رسانی به آن‌ها کردیم و در حال حاضر این طرح در بیرجند، نهبندان، سربیشه، زیرکوه و درمیان در حال انجام است.

انتهای پیام

خبرنگار سپیده قلندری اسفدن

captcha