طراحی نظام آموزشی مبتنی بر آموزه‌های قرآنی طی 40 سال گذشته
کد خبر: 3785850
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷
معاون فرهنگی آموزش و پرورش اعلام کرد:

طراحی نظام آموزشی مبتنی بر آموزه‌های قرآنی طی 40 سال گذشته

گروه جامعه ــ معاون فرهنگی آموزش و پرورش طراحی نظام آموزشی مبتنی بر آموزه‌های قرآنی و تعلیم و تربیت اسلامی که با توجه به اقتضائات بومی است را مهمترین دستاورد آموزش و پرورش طی ۴۰ سال گذشته خواند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ علیرضا کاظمی، معاون فرهنگی آموزش و پرورش و رئیس کارگروه دانش‌آموزی و فرهنگیان امروز ۱۰ بهمن‌ماه، با حضور در نشست اعـلام اهــم بــرنامــه‌های بـزرگداشــت چهـلمیـن سـالـگـرد پیـروزی انـقـلاب اسـلامی  به  ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار  کرد: جشن ۴۰ سالگی انقلاب و یوم‌الله ۲۲ بهمن می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین نقاط عطف کشور محسوب شود که بیانگر اقتدار و شکست‌ناپذیری ایرانیان و ذلت و سرافکندگی دشمنان طی ۴۰ سال گذشته است.

وی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را فرصتی برای تجدید پیمان با آرمان‌های امام(ره) و شهدا، وحدت، یکدلی و انسجام برشمرد و گفت: همچنین مسئولین می‌توانند از این فرصت برای بازنگری در مسئولیت‌های خطیری که در قبال انقلاب اسلامی دارند، بهره گیرند.

وی به فرصت تربیتی که چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی برای دانش‌آموزان دارد، اشاره و بیان کرد: باید از این فرصت برای ارتقای معرفت دانش‌آموزان نسبت به تاریخ انقلاب اسلامی، افزایش آگاهی و بصیرت آنان و ارتقای هویت ملی و دینی استفاده کرد. این اهداف در قالب اجرای برنامه‌های متعدد در مدارس دنبال می‌شود تا به ایجاد فضای نشاط در مدارس نیز کمک کند. همزمان شدن ایام دهه فجر با ایام فاطمیه سبب شده است برنامه‌ریزی‌های ما نیز به گونه‌ای باشد که علاوه بر  حفظ حرمت این ایام، به بیان سیره فاطمی نیز بپردازیم.

توسعه گفتمان اصول و آرمان‌های انقلاب

 وی استراتژی آموزش و پرورش برای تحقق شعار افتخار به گذشته و امید به آینده را استفاده از ظرفیت تشکل‌های دانش‌آموزی و فضای مجازی خواند و گفت: رویکرد کلی آموزش و پرورش در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی توسعه گفتمان اصول و آرمان‌های انقلاب به ویژه استکبار ستیزی است.

 کاظمی توسعه فرهنگ ایثار و شهادت را از دیگر محورهای مدنظر آموزش و پرورش خواند که با تمرکز بر فعالیت‌های مدرسه‌ای و استفاده از ابزار فضای مجازی دنبال می‌شود.

کاظمی از مهمترین دستاورد انقلاب در سطح آموزش و پرورش را ایجاد عدالت آموزشی، پوشش تحصیلی، ساخت فضاهای آموزشی فرهنگی، توسعه زیرساخت‌ها، توسعه مدارس شبانه‌روزی و استعدادهای درخشان و کسب رتبه‌های علمی برشمرد.

 کاظمی طراحی نظام آموزشی مبتنی بر آموزه‌های قرآنی و تعلیم و تربیت اسلامی که با توجه به اقتضائات بومی است را مهمترین دستاورد آموزش و پرورش در ۴۰ سال گذشته خواند و گفت: طی این ۴۰ سال شاهد رشد ۱۸۴ درصدی مدارس کشور، رشد ۲۵۷ درصدی مدارس فنی و حرفه‌ای، رشد ۵۰۰ درصدی مدارس خارج از کشور، رشد ۲۶۰ درصدی  دانش‌آموزان پیش‌دبستانی، رشد ۳۴۸ درصدی مدارس غیردولتی و رشد ۱۷۲۸ درصدی دانش‌آموزان استثنایی بوده‌ایم.

وی از رشد ۸۵۶ درصدی مدارس استثنایی، پوشش ۷۰ درصدی دانش‌آموزان پیش‌دبستانی، رشد هفت هزار و ۷۶۰ درصدی مدارس استعدادهای درخشان، رشد ۷۵۰ درصدی دارالقرآن‌ها، رشد ۴۴ درصدی اماکن ورزشی، رشد ۱۳۷ درصدی دانش‌آموزان عشایری، پوشش نرخ 94.7 درصدی سوادآموزی در جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال، رشد دو هزار و ۹۲۸ درصدی کانون‌ها و رشد هزار و ۲۲۰ درصدی مراکز فرهنگی را به عنوان بخش دیگری از دستاوردهای آموزش و پرورش طی ۴۰ سال گذشته یاد کرد.

وی برنامه‌ها و اقدامات کمیته دانش‌آموزان و فرهنگیان را دارای ابعاد مختلفی خواند و گفت: ۸۰ برنامه ملی و استانی طرح‌ریزی شده و بیش از ۶۰۰ پروژه آماده افتتاح در استان‌‌ها است. دو هزار کلاس درس با اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان نیز در این ایام افتتاح می‌شود.

کاظمی به اجرای مراسم «گلبانگ انقلاب» طی 13 بهمن‌ماه، در تمام مدارس کشور اشاره کرد و گفت: هفته سرود و تئاتر با رویکرد مدرسه‌ای نیز از 13 تا 18 بهمن‌ماه، در مدارس کشور برگزار می‌شود. در این راستا تولید محتوا مبتنی بر ارزش‌های انقلاب و متناسب با چهلمین سال پیروزی انقلاب در اختیار مدارس قرار گرفته است.

نمایشگاه‌های «قله‌های افتخار»

کاظمی به برخی از برنامه‌های تشکل‌های دانش‌آموزی اشاره و بیان کرد: بسیج دانش‌آموزی ۴۰ پوستر از دستاوردهای انقلاب تولید کرده و فایل آن را در اختیار مدیران مدارس قرار داده است تا به صورت نمایشگاه‌های «قله‌های افتخار» در مدارس در معرض دید دانش‌آموزان قرار گیرد. جشنواره فرهنگی هنری «زندگی به سبک روح‌الله» و همچنین «حمایت از کالای ایرانی»، نمایشگاه‌های هفته مشاغل و مسابقات ورزشی نیز از دیگر برنامه‌های مدنظر بسیج دانش‌آموزی برای ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی است.

معاون فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از دیگر برنامه‌های بسیج دانش‌آموزی را اجرای طرح شهید بهنام محمدی، مدرسه تمدن‌ساز در مقطع متوسطه اول معرفی کرد و گفت: تولید نسخه موبایلی نمایشگاه دستاوردهای انقلاب، تولید مستند روایتگری انقلاب، چاپ و توزیع کتاب «پای کار ایرانی»، پاسخگویی به شبهات دانش‌آموزان در فضای مجازی، برپایی نشست‌ها و کرسی‌های آزاداندیشی و اجرای سرودهای چند هزار نفری نیز از دیگر فعالیت‌های این تشکل دانش‌آموزی محسوب می‌شود.

کاظمی برنامه‌های اتحادیه انجمن‌های اسلامی را نیز برپایی نمایشگاه مدرسه انقلاب در چهار هزار مدرسه با محوریت روایتگری تاریخ انقلاب و تدابیری که برای حفظ انقلاب باید اندیشید خواند و افزود: پاسخگویی آنلاین به شبهات سیاسی دانش‌آموزان با عنوان طرح همراز، استفاده از ظرفیت مبلغان آموزش‌دیده حوزوی، توزیع کتاب پرسمان دانش‌آموزی و برپایی اردوهای دانش‌آموزی تشکیلاتی نیز از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده است.

همایش ملی تبیین اندیشه‌های حضرت امام(ره)، اجرای مانور توانمندسازی پیشتازان در ۷۲۰ منطقه آموزش و پرورش و نشست‌های فرهنگی با عنوان «دختران فاطمی» نیز از دیگر مواردی بود که کاظمی به عنوان برنامه‌های گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی از آن نام برد و ادامه داد: ۲۵ پوستر که حاوی شعر، حدیث و عکس است، منتشر شده و به صورت هفتگی در مدارس نصب می‌شود تا از محتوای آن مسابقه‌ای برگزار و دانش آموزان در آن مشارکت کنند.

انتهای پیام

captcha