از معرفی چهره‌های برجسته خوزستان در سطح ملی تا اهتمام به بیمه فعالان قرآنی
کد خبر: 3786005
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۶
در نشست موسسات و فعالان قرآنی با معاون قرآن وزیر ارشاد مطرح شد‎؛

از معرفی چهره‌های برجسته خوزستان در سطح ملی تا اهتمام به بیمه فعالان قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ در نشست موسسات و فعالان قرآنی استان خوزستان با معاون قرآن وزیر ارشاد به مواردی همچون معرفی چهره‌های برجسته خوزستان در سطح ملی، اهتمام به بیمه فعالان قرآنی، تسریع در روند صدور مجوز موسسات قرآنی، گنجاندن دروس قرآنی در چارت درسی دانشگاه‌ها مطرح شد.

ببب

به گزارش ایکنا از خوزستان، نشست فعالان، مؤسسات قرآنی و رؤسای ادارات ارشاد شهرستان‌های استان خوزستان  ظهر امروز، 10 بهمن‌ماه با حضور عبدالهاد فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

محمدجواد محمدی‌مجد حافظ کل قرآن کریم و نماینده جامعه قرآنی در این نشست با بیان اینکه استان خوزستان به لحاظ غنای فعالیت‌های قرآنی در حدی است که می‌تواند به قطب قرآنی در کشور تبدیل شود و بار کشور را در فعالیت‌های قرآنی به دوش بکشد، ادامه داد: خوزستان از سوسی به عنوان راوی قرائات تا مفسران قرآن مثل آیت‌الله العظمی سیدعلی بهبهانی و علامه کمالی دزفولی را در خود پرورش داده است؛ می‌طلبد در معرفی چهره‌های برجسته استان در سطح ملی تلاش و اهتمام بیشتری داشته باشیم. همچنین در سال‌های گذشته نمایشگاه قرآن و عترت خوزستان را علی‌رغم همه کمبودها و مشکلات برگزار شده است که پیشنهاد می‌دهم باتوجه به مرز جغرافیایی مشترک خوزستان با کشورهای عربی و اسلامی قابلیت تبدیل به بعد بین‌المللی را دارد.

محمدی‌مجد گفت: تاکنون سه نفر از استان خوزستان به عنوان خادم قرآن تجلیل شده‌اند اما به طور مثال استان خراسان رضوی تاکنون 25 چهره قرآنی را داشته است. این اجحاف در حق خوزستان است چون این استان مهد تواشیح کشور و در عرصه‌های دیگری مثل حفظ و ابتهال هم پیشتاز بوده است؛ تقاضا می‌شود که به این موضوع توجه ویژه‌ای شود.

حافظ کل قرآن کریم بیان کرد: با توجه به اینکه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی اعزام‌های قاریان، حافظان و گروه‌های تواشیح به کشورهای دیگر است می‌خواهم که به اعزام بچه‌های خوزستان توجه شود چون قرآنیان خوزستان به کشورهایی مثل افغانستان و پاکستان اعزام می‌شوند در حالی که به دلیل آشنایی دوستان ما با زبان عربی می‌شود که اعزام آنها به کشورهای عربی و اسلامی باشد و در تبلیغ فرهنگ قرآنی برای نظام جمهوری اسلامی مفید واقع شوند.

وی گفت: موضوع دیگر قصه پرغصه ادغام مؤسسات قرآنی است که این موضوع باعث ایجاد سردرگمی در صدور مجوز مؤسسات شده است.

محمدی‌مجد درباره شورای عالی قرآن استان بیان کرد: این شورا بالاترین شورای تصمیم‌گیرنده در هر استان است اما به نظر می‌رسد که در استان خوزستان کارایی لازم را ندارد. من از دوستان حاضر در جلسه می‌پرسم خروجی این شورا و ضمانت اجرای آن تاکنون چه بوده است؟ مطلب دیگر درباره برنامه ششم توسعه است؛ اگر در اسناد بالادستی به موضوعی اهتمام داده نشود در رده‌های پایین‌تر هم اهمیتی به آن قائل نخواهد شد. در برنامه ششم توسعه یک خط درباره قرآن وجود ندارد و این برای کشور جمهوری اسلامی فاجعه است. از شما می‌خواهم در برنامه هفتم توسعه که توسط همین دولت تدوین می‌شود به این موضوع بپردازید.

وی ادامه داد: وزارت ارشاد می‌تواند در زمینه کسب و کارهای نوپا و استارتآپ‌های قرآنی در فضای مجازی ورود پیدا کند. همچنین در دولت قبل بنیاد ملی نخبگان قهرمانان قرآنی را تحت پوشش قرار می‌داد اما در حال حاضر این افراد بلاتکلیف هستند. باید از این قشر حمایت شود و تا سندی در سطح ملی و کلان در این زمینه نداشته باشیم اتفاقی رخ نخواهد داد.

عبدالامام حمادی نماینده مؤسسات قرآنی با بیان اینکه مشغله ذهنی مدیران مؤسسات صدور مجوز است، گفت: وقتی که مجوزها یکساله صادر می‌شوند ما همه فکرمان در این است که دوباره در پی تمدید مجوز باشیم. همچنین دیگر موضوعی که از شما درخواست دارم اهمیت دادن به تشکل‌های اتحادیه‌های قرآنی مؤسسات است. تکلیف کنید که در سطوح بالای استانی این اتحادیه جدی گرفته شود و در جلسات و تصمیم‌گیری برای مصوبات حضور داشته باشند.

فاطمه حقیقی نماینده مؤسسات قرآنی بیان کرد: مشکل خوزستان بیمه فعالان قرآنی است. سهمیه خوزستان از این بیمه 70 نفر است در حالی که ما تنها در دزفول 300 فعال قرآنی داریم.

سید احمد محفوظیان رئیس اداره ارشاد رامشیر با بیان اینکه اعتبارات قرآنی بسیار اندک است و همه هم از ما انتظار دارند، گفت: وزارت ارشاد از برگزاری جشنواره‌های مستندسازی قرآنی و یا کارهای پژوهشی قرآنی حمایت کند.

مریم موسوی‌زاده نماینده مؤسسات مردم‌نهاد قرآنی گفت: مشکل مکان و فضای مؤسسات مبحثی است که بسیاری از مدیران با آن مواجه هستند. برخی از ادارات شهرستان‌ها و فرهنگسراها مکان‌های بدون استفاده دارند که می‌توانند آنها را در اختیار مؤسسات قرار داده تا به روند آموزشی خود ادامه دهند.

مجید سعیداوی نماینده استادان و پیشکسوتان خوزستان گفت: جلسه تخصصی شرق اهواز با حضور مهدی دغاغله و غرب اهواز با حضور قاسم مقدمی برگزار می‌شود. بسیاری از علاقه‌مندان به دلیل ضعف بضاعت مالی نمی‌توانند در این جلسات تخصصی شرکت کنند.

گمار نماینده حوزه علمیه و روحانیون گفت: دانشجویان دو درس اخلاق 1 و 2 دارند که از شما می‌خواهم پیشنهاد دهید تا وزارت ارشاد با وزارت علوم تعامل کرده و یکی از این درس‌ها که بدون خروجی است‏، حذف شود و به جای آن درس تجوید گنجانده شود. ما فعالان، قاریان و حافظان بسیاری داریم که می‌توانند در دانشگاه‌های علمی کاربردی به عنوان مدرس مشغول به کار شوند. همچنین از فیلمسازان و نویسندگان برای ساخت فیلم‌های مستند از زندگی فعالان قرآنی همچون مهدی دغاغله، لقمان عبیات و ... استفاده شود.

انتهای پیام

captcha