دکترین مقاومت انقلاب تحولات امروز جهان اسلام را رقم زده است/ در اجرای اقتصاد عدالت‌محور عقب هستیم
کد خبر: 3786016
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴
چهل سالگی انقلاب؛ از آرمان تا واقعیت/ حقیقت‌پور:

دکترین مقاومت انقلاب تحولات امروز جهان اسلام را رقم زده است/ در اجرای اقتصاد عدالت‌محور عقب هستیم

گروه سیاسی ــ مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش مبانی اعتقادی شیعی و اسلامی و به کارگیری آن از سوی انقلاب اسلامی در توسعه گفتمان مقاومت گفت: امروز دکترین مقاومت مولود انقلاب، مقدمات آزادسازی مناطق اسلامی را فراهم کرده که نمونه آن در آزادی ملت‌های عراق و سوریه از شر گروه‌های تروریستی تکفیری و پیروزی قریب‌الوقوع جبهه مقاومت در یمن و فلسطین قابل مشاهده است.

منصور حقیقت‌پور، مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره تأثیر انقلاب اسلامی بر روی توسعه و نفوذ گفتمان مقاومت در جهان اسلام و سایر نقاط جهان و نقش استقلال داخلی و توانمندی‌های دفاعی در این امر گفت: پایه‌های دکترین مقاومت ریشه در مبانی اعتقادی اسلامی و شیعی دارد. انقلاب اسلامی نیز این آموزه‌ و راهبرد را از این مبانی استخراج کرد و به‌کار گرفت. اسلام بیان می‌دارد جهاد در مقابل کفار و طواغیت امری واجب است و ائمه اطهار(ع) وزین‌ترین جهاد را در مقابل استکباریون انجام دادند که اوج آن در قیام عاشورای حضرت سیدالشهدا(ع) بروز و ظهور پیدا کرد.

نقش به کارگیری مبانی نظری تشیع در انقلاب اسلامی بر توسعه گفتمان مقاومت

وی ادامه داد: به اعتقاد من نقش این مبانی نظری در فراگیر شدن ایده و گفتمان مقاومت مهمتر از توانمندی‌های دفاعی و استقلال داخلی ماست. در فرهنگ شیعی شعار «پیروزی خون بر شمشیر» مطرح است که بیانگر آن است که بدون سلاح هم می‌توان در مقابل مستکبران ایستاد و مقاومت کرد و پیروز شد. البته الان در کنارفرهنگ ایثار وشهادت، از تجهیزات و توانمندی دفاعی بالایی هم برخوردار هستیم و بهتر می‌توانیم مقاومت کنیم و این فرهنگ را در بین ملت‌های اسلامی و غیر اسلامی توسعه و تسری دهیم.

حقیقت‌پور اظهار کرد: این امر نشان از پویایی مکتب انقلابی تشیع و مبانی اعتقادی ما دارد که گفتمان مقاومت را تولید و آن را دیکته می‌کند و در جهان اشاعه می‌دهد و مورد استقبال و پذیرش ملت‌های مستقل و آزادیخواه قرار می‌گیرد. تا وقتی هم که بر این مبانی تکیه می‌کنیم و آن را مورد استفاده قرار می‌دهیم قطعا پیروز خواهیم بود.

تحولات امروز جهان اسلام ریشه در الهام‌بخشی‌های انقلاب اسلامی دارد

مشاور رئیس مجلس اضافه کرد: امروز دکترین مقاومت مولود انقلاب، مقدمات آزادسازی مناطق اسلامی را فراهم کرده که نمونه آن در آزادی ملت‌های عراق و سوریه از شر گروه‌های تروریستی تکفیری و پیروزی قریب‌الوقوع جبهه مقاومت در یمن و فلسطین قابل مشاهده است. به عبارتی امروز این دکترین مقاومت است که تمام طرح‌های امریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه به هم ریخته و آنها یکی پس از دیگری در حال عقب‌نشینی از مناطق محتلف جهان اسلام هستند و به زودی هم فلسطین و قدس از اشغال صهیونیست‌ها آزاد خواهد شد و به دامان جهان اسلام بازخواهد گشت و این تحولات جز در سایه انقلاب اسلامی و انتقال و صدور پیام‌ها و آرمان‌های رهایی‌بخش آن رخ نمی‌داد.

وی با بیان اینکه این سخن نیز از روی احساس و هیجان نیست، گفت: مقایسه تحولات جهان اسلام در موضوع مقابله با ابرقدرت‌ها به ویژه در مسئله فلسطین در قبل و بعد از انقلاب اسلامی گواه تأثیر شگرف انقلاب اسلامی بر گروه‌های مقاومت و جهادی در مقابله با صهیونیست‌ها و به عقب راندن آنهاست، به نحوی که امروز صهیونیست‌ها در جنگ میدانی مقابل گروه کوچکی مانند حماس بیشتر از 48 ساعت دوام نمی‌آورند و درخواست آتش‌بس می‌دهند و این خودباوری در جبهه مقاومت از آثار و الهام‌بخشی‌های قرآنی انقلاب اسلامی است.

اجرا نشدن مبانی اقتصاد عدالت‌محور؛ مهمترین ضعف کشور پس از چهل سال

حقیقت‌پور درباره مهمترین چالش و ضعف کشور پس از چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی در کنار همه دستاوردها و پیشرفت‌ها گفت: مشکل و عقب‌ماندگی اصلی کشور طی این مدت پیاده نشدن مبانی اقتصاد عدالت‌محور و ایجاد رفاه عمومی است. اگر بهره‌ای که از مقاومت در ابعاد دفاعی و سیاسی حاصل شد در حوزه اقتصاد به دست می‌آمد امروز با بسیاری از مشکلات اقتصادی مواجه نبودیم.

این نماینده سابق مجلس بیان کرد: متأسفانه در حوزه اقتصاد و به ویژه عدالت اقتصادی و اجتماعی دچار عقب‌ماندگی هستیم و باید جبران کنیم. برای این کار باید الگویی که در توانمندی‌های دفاعی با بهره‌گیری از شعارهای انقلاب اسلامی، به کار گرفته شد در حوزه اقتصاد نیز استفاده شود. در این صورت است که می‌توان به حرکت به سمت یک اقتصاد عدالت‌محور و رفع فقر، تبعیض و بی‌عدالتی امیدوار بود تا هر چه سریعتر به آنچه که اسلام و انقلاب اسلامی در زمینه اقتصاد مد نظر دارند برسیم.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha