زنانگی؛ پله‌ای فراتر از اشتغال / مادرانگی را فراموش نکنید
کد خبر: 3786122
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵

زنانگی؛ پله‌ای فراتر از اشتغال / مادرانگی را فراموش نکنید

گروه اجتماعی- زنان همان مادران دلسوز و باعاطفه‌ای هستند که دلشان می‌خواهد شرایط را برای راحتی اهل خانه مهیا کنند و از سویی دیگر در مسئولیت‌های مادرانه انان خدشه‌ای وارد نشود.

توازن اشتغال بانوان و تربیت فرزندان /مادرانگی خود را حفظ کنیدخسته از یک روز سخت کاری وارد خانه می‌شود، کیفش را روی مبل رها می‌کند و با خستگی بسیار که در راه رفتنش نمایان است به سمت آشپزخانه می‌رود، تمام کارها را می‌کند و برای آمدن فرزندان از مدرسه آماده می‌شود.

زنان ما همان مادران دلسوز و باعاطفه‌ای هستند که دلشان می‌خواهد شرایط را برای راحتی اهل خانه مهیا کنند، اما شاید در شرایط فعلی تصور می‌کنند اگر در بیرون خانه مشغول به کار باشند تا بتواند در رفع نیازهای مادی زندگی مشترک با همسرشان همکاری کنند توانسته‌اند محبت خویش را به اهل خانه نشان دهند.

در دنیای امروز، زنان نیز همراه مردان سخت کار می‌کنند، البته در گذشته‌ها نیز زنان هم در کار خانه و هم در زمین‌های زراعی دوشادوش مردان خود کار می‌کردند اما گاهی شاید این امر ما را به فکر وادارد که چگونه می‌شد این زنان به همه کارهای خود از جمله تربیت فرزندان در کنار کارها می‌رسیدند و آن را به بهترین نحو انجام می‌دادند اما امروزه زنان گاهی به علت خستگی از تربیت فرزندان و یا حتی صحبت کردن چند دقیقه‌ای با آنان غافل می‌مانند.

همراه با تغییرات ساختاری جامعه و بر اثر تحولات زندگی خانوادگی، زن خانه‌دار در عین مسئولیت‌های متعارف خود، بیش از پیش، مجبور به کار در خارج از خانه شده است. در عین حال، اشتغال زن در سطح وسیع جامعه، به‌رغم تعهدات دوگانه‌اش الزاماً‌ به معنی بردگی و استثمار او نیست و نباید به چنین تحولی به دیده انکار نگریست؛ زیرا آثار مثبت مادی و معنوی این اشتغال غالباً‌ علاوه بر وضع خود زن، که ضمن کسب درآمد به استقلال و اعتبار اجتماعی بیشتری دست می‌یابد، متوجه همسر و فرزندان او نیز می‌شود.

اشتغال به نشاط و آرامش لطمه‌ای وارد نکند

حجت‌الاسلام نخعی پور، یک کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: یک بانو لازم است بتواند بین کار بیرون از خانه و وظایف ذاتی‌اش هماهنگی ایجاد کند و از طرفی به نشاط و آرامش خودش نیز لطمه‌ای وارد نشود که در این مورد بحثی در زمینه اشتغال زنان وجود ندارد.

وی افزود: اشتغال بیرون از منزل نباید با وظایف ذاتی زن به ‌عنوان یک مادر و همسر تداخل ایجاد کند و همواره اولویت اول مادری است که آرامش خود زن نیز در این مهم نهفته است.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: نکته‌ای که دستگاه‌های فرهنگی باید به آن توجه کنند این است که شرایط فرهنگی کشور را به‌سمتی پیش نبرند که در اذهان یک زن شاغل با بانویی که به خواست خویش خانه‌داری را برگزیده ارجحیت داشته باشد.


حجت‌الاسلام سیدحسن سیدی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: کانون خانواده برای رسیدن به تکامل به چهار ویژگی محبت، اقتدار، همبستگی و رقابت نیاز دارد.

وی بیان کرد: در صورت اشتغال تمام وقت مادر رونق خانه و گرمی و نشاط که لازمه آن حضور مادر است از بین می‌رود.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: کارهای خارج و تأمین مخارج زندگی به عهده مردان و امور خانه، تدبیر زندگی، شوهرداری، تربیت فرزند و دیگر وظایف اساسی و سازنده مربوط به بانوان است.


سیدی با بیان اینکه این تقسیم‌بندی زیبا و عادلانه بهترین میزان برای همه زندگی است، تصریح کرد: اسلام به‌عنوان نجاتگر انسان‌ها بزرگ ترین خدمت را به زنان دنیا ارائه کرده و با وضع قوانین و احکام عادلانه مظلومیت و محرومیت زنان را پایان داده است.


وی ادامه داد: اشتغال زنان باعث افزایش آگاهی و بینش اجتماعی، ایجاد روحیه اعتماد به نفس، رشد، استقلال فکری و روحی، کمک به فهم و درک مسائل زنان، بالارفتن منزلت زن در جامعه، مشارکت آنان در تصمیم‌گیری‌ها می‌شود.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: جنبش‌ها و نظریه‌‌های غربی همواره سعی کرده‌اند تا با طرح شعارهای دروغین از وجود و حقوق زن به نفع استعمار جهانی و بهره‌برداری استفاده کنند.

سیدی اظهار کرد: براساس آموزه‌ها و مفاهیم دینی زن و مرد از حیث معنویت در یک طراز و ترازو بوده و می‌توانند هر دو با همدیگر به قله‌ها معنویت صعود کنند.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند حضور زنان در جامعه را لازمه و ابزاری در جهت ترقی اجتماع دانست و افزود: تنها تفاوت بین زن و مرد در میزان ایمان، تقوا و پرهیزکاری آنان است.


محمود تیموری، مدیر پروژه شناسایی آسیب‌ها و نا بهنجاری‌های اجتماعی خراسان جنوبی نیز گفت: به همت دبیرخانه علمی آسیب‌های اجتماعی طرحی با عنوان «شناسایی آسیب‌ها و نابهنجاری‌های اجتماعی حوزه زنان» به تفکیک محلات شهری و وضعیت اشتغال در بیرجند ارائه داده شد.

وی با بیان اینکه در این طرح به دنبال وضعیت اشتغال زنان و تفاوت اساسی در حوزه اشتغال زنان هستیم، گفت: تنوع نا به هنجاری‌ها در بیرجند به واسطه شرایط خاصی مانند گسترش حاشیه نشینی و افزایش جمعیت است.

مدیر پروژه شناسایی آسیب‌ها و نا به هنجاری‌های اجتماعی خراسان جنوبی با بیان اینکه آسیب پذیری زنان به دلیل مشکلات اجتماعی و اقتصادی هشداردهنده است، افزود: نرخ توزیع آسیب‌های شهری در یک شهر ممکن است از لحاظ مکانی با هم تفاوت داشته باشد.

تیموری تصریح کرد: یک سال گذشته مشابه این طرح با همکاری شهرداری در شهر مشهد انجام و به لحاظ کاربردی فضای تمام آسیب‌های اجتماعی حوزه زنان شناسایی شد.

وی با بیان اینکه نوع اشتغال زنان تاثیر بسزایی در میزان آسیب پذیری دارد، ادامه داد: آسیب‌های اجتماعی بیشتر مواقع به محله خاصی تعلق ندارد و نرخ بروز آسیب‌های اجتماعی در محلات متفاوت است.

مدیر پروژه شناسایی آسیب‌ها و نا بهنجاری‌های اجتماعی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: شناسایی میزان و وقوع انواع نابهنجاری‌ها، شناسایی الگوی کلان، شناسایی تفاوت الگوهای وقوع نا به هنجاری‌ها در سطح محلات بیرجند از دیدگاه زنان از جمله اهداف این طرح بوده است.

تیموری اظهار کرد: امروزه تحقیقات در علوم اجتماعی بر حل مسائل اجتماعی با رویکرد بر ساخت گرایی است و این یکی از رویکردهای اساسی مطالعات اجتماعی است.

وی با بیان اینکه با استفاده از تکنیک پرسشنامه داده‌های مورد نظر گردآوری شده است، افزود: جامعه آماری تحقیق در این طرح شامل تمام زنان بالای ۱۵ سال بوده و بیشتر آن‌ها نیز ساکن بیرجند هستند.

عضو دبیرخانه علمی آسیب‌های اجتماعی بیان کرد: سوالات این پرسشنامه‌ها شامل آسیب‌های اعتیاد در موادمخدر، آسیب‌های پوشش زنان، آسیب‌های روابط همسایگی، آسیب‌های سرقت، آسیب‌های مصرف روان گردان‌ها و آسیب‌های اجتماعی خانوادگی، آسیب احساس تعلق به محله و آسیب‌های روانی و عدم رضایت از زندگی بوده است.

تیموری گفت: بیشتر پاسخگویان به این پرسشنامه‌ها در سنین ۲۰ تا ۳۰ سال بوده و ۵۰ درصد از این افراد نیز زنان خانه دار بودند.

وی با بیان اینکه زنان خانه‌دار در معرض کمترین آسیب‌های اجتماعی هستند، یادآور شدد: سایرین ۲,۵۹ درصد، بیکار ۲.۵۹ درصد، دانشجو ۲.۲۳ درصد، بازنشسته و کارافتاده ۲.۱۸ درصد، محصل ۲.۱۴ درصد، شاغل ۱.۹۷ درصد و خانه دار ۱.۸۳ درصد شاخص کل نابهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی زنان شهر بر حسب وضعیت اشتغال بوده است.

بی تردید اشتعال زنان در دنیای امروز جز جدانشدنی زندگی‌ها است اما باید با برقرار کردن تناسب بین مسئولیت‌های مختلف زنان که با تلاش خود آنان و همراهی خانواده امکان پذیر است، به آرامشی وصف ناپذیر که نتیجه ان تربیت بهتر فرزندان و در نتیجه تکامل و تعالی جامعه است، دست یافت.


انتهای پیام

 

captcha