آلمان؛ حیاط خلوت صهیونیسم در قاره سبز
کد خبر: 3786199
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۱

آلمان؛ حیاط خلوت صهیونیسم در قاره سبز

گروه بین‌الملل ـ بررسی سیر تحولات تاریخی اروپا نشان می‌دهد که لابی صهیونیسم در بسیاری از معادلات و مناسبات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای قاره سبز نقش دارد، اما کشور آلمان به دلیل تاریخ برخورد با یهودیان، برای سران اسرائیل صهیونیست زیادی دارد.

به گزارش ایکنا؛ بخش مطالعات فرهنگی رایزنی فرهنگی سفارت ایران در آلمان در گزارشی اعلام کرد: ماه می سال ۲۰۱۵ برای سران رژیم صهیونیستی اهمیت زیادی داشت. آنها در آن زمان، پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک خود با کشور ژرمن‌ها را جشن گرفتند. هرچند، بررسی سیر تحولات تاریخی اروپا نشان می‌دهد که لابی صهیونیسم در بسیاری از معادلات و مناسبات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای قاره سبز نقش دارد، اما کشور آلمان به دلیل تاریخ برخورد با یهودیان، برای سران اسرائیل اهمیت زیادی دارد. در کنار این‌ها، در سال‌های اخیر رژیم صهیونیستی سعی کرده است از طریق برنامه‌های آموزشی و فرهنگی در بسیاری از کشورهای اروپایی، مردم این کشورها را نیز تحت نفوذ خود قرار دهد و آنطور که آمارها نشان می‌دهد، اسرائیلی‌ها در هیچ کشور اروپایی به اندازه آلمان فعالیت آموزشی و فرهنگی ندارند.

فعالیت‌های فرهنگی

دولت اسرائیل برنامه‌های زیادی برای برگزاری رویدادهای هنری، حمایت از هنرمندان اسرائیلی و همچنین تبادل هنرمندان و آثار هنری با کشور آلمان دارد. برگزاری نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی در سرزمین ژرمن‌ها، حضور گروه‌های تئاتر در این کشور، شرکت فیلم‌های اسرائیلی در فستیوال‌های مختلف آلمان و همچنین حمایت از هنرمندان عرصه موسیقی و نویسندگان از جمله اقداماتی است که بخش فرهنگی سفارت اسرائیل در آلمان انجام می‌دهد.

علاوه بر این‌ها، هر سال فستیوال هنری آلمان - اسرائیل نیز با حمایت مالی وزارت فرهنگ آلمان در برلین برگزار می‌شود. در این فستیوال، آثار هنرمندان اسرائیلی ساکن برلین در معرض دید عموم قرار می‌گیرد. این فستیوال که از سال ۲۰۱۵ آغاز شده است، هر سال بر اساس یک موضوع برگزار می‌شود. به طور مثال در سال ۲۰۱۷، این فستیوال با موضوع ادغام و یکپارچگی برگزار شد. هدف از انتخاب چنین موضوعی، نزدیک‌کردن هنرمندان اسرائیلی به فضای هنری آلمان بود.

همکاری در علم و فناوری

براساس آنچه که روی سایت سفارت اسرائیل در آلمان قرار گرفته است، اسرائیل و آلمان همکاری‌های بسیاری در حوزه علم و فناوری با یکدیگر دارند. اسرائیلی‌ها مدعی هستند که از این نظر تنها ایالات متحده آمریکا می‌تواند از کشور ژرمن‌ها پیشی بگیرد. این همکاری‌ها از اواخر دهه ۵۰ میلادی آغاز شده است. در واقع، پس از هولوکاست، بسیاری تلاش کردند تا میان آلمانی‌ها و اسرائیلی‌ها پل ارتباطی بسازند. در سال ۱۹۶۴ مؤسسه ماکس پلانک، بنیاد مینروا و مؤسسه علوم وایزمن وارد این عرصه شدند و برنامه‌هایی برای ارتباط و همکاری میان متخصصان و محققان دو طرف ایجاد کردند.

امروزه روابط علمی اسرائیل و آلمان بسیار وسیع است و برنامه‌ها و پروژه‌های مختلف با کمک‌های مالی بنیاد مینروا، «برنامه‌های همکاری میان وزارت آموزش و پژوهش فدرال آلمان و وزارت علوم اسرائیل»، «بنیاد آلمانی- اسرائیلی برای توسعه و تحقیقات علمی»، «برنامه‌های همکاری آلمان و اسرائیل در زمینه پروژه‌های مربوط به آینده» و «همکاری‌های آلمان و اسرائیل در تحقیقات صنعتی»، انجام می‌شود.

در این میان، بنیاد مینروا، مهم‌ترین سازمانی است که از همکاری‌های علمی میان اسرائیل و آلمان حمایت می‌کند. این بنیاد که بودجه سالانه خود را از دولت آلمان دریافت می‌کند، برنامه‌هایی برای تبادل‌نظر و همکاری میان محققان و کارشناسان دو کشور نیز دارد. این بنیاد به محققان جوان اسرائیلی و آلمانی این امکان را می‌دهد که طی ۶ تا ۳۶ ماه در مؤسسات تحقیقاتی کشور میزبان کار کنند. این بنیاد تاکنون از ۱۴۰۰ محقق و کارشناس آلمانی و اسرائیلی حمایت کرده است. این کمک‌هزینه‌ها فرصتی برای دانشمندان جوانان آلمانی و اسرائیلی ایجاد می‌کند تا ارتباط بیشتری با محققان و متخصصان کشور میزبان برقرار کنند.

پروژه‌های تحقیقاتی

از سوی دیگر، وزارت آموزش و پژوهش فدرال آلمان و وزارت علوم اسرائیل در راستای حمایت از پروژه‌های تحقیقاتی با یکدیگر همکاری می‌کنند. این همکاری‌ها از سال ۱۹۷۳ آغاز شده است و هدف آن، حمایت مالی از پروژه‌های تحقیقاتی است که در حوزه‌های بیوتکنولوژی، انرژی، محیط زیست، علوم دریایی - علوم زمین، پزشکی، مواد جدید و نانومواد و همچنین فن‌آوری لیزر کار می‌کنند.

علاوه بر این‌ها، «بنیاد آلمانی- اسرائیلی برای توسعه و تحقیقات علمی» که در سال ۱۹۸۶ تأسیس شده است نیز از پروژه‌های تحقیقاتی مشترک میان آلمان و اسرائیل، حمایت می‌کند. هیئت امنای این بنیاد را چهار آلمانی و چهار اسرائیلی تشکیل می‌دهند. سرمایه این بنیاد ۱۶۰ میلیون یورو است که توسط مسئولان آموزشی دو طرف تأمین شده است. این برنامه تاکنون از ۳۶۰۰ پروژه تحقیقاتی حمایت کرده است.

«برنامه‌ همکاری آلمان و اسرائیل در حوزه پروژه‌های مربوط به آینده» نیز اهمیت زیادی برای مسئولان دو کشور دارد. این برنامه در سال ۱۹۷۷ توسط وزارت آموزش و پژوهش آلمان پایه‌گذاری شده است. براساس این برنامه، برای انجام هر پروژه مربوط به آینده، مبلغ یک میلیون یورو درنظر گرفته می‌شود. این مبلغ برای مدت ۵ سال در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

همچنین مسئولان دو کشور از تحقیقات حوزه صنعت نیز حمایت می‌کنند. در این راستا، وزارت صنایع و تجارت اسرائیل و وزارت آموزش و پژوهش آلمان در ماه ژوئن سال ۲۰۰۰، موافقتنامه‌ای را درباره همکاری در حوزه تحقیقات صنعتی امضا کردند. براساس این موافقتنامه، هر دو طرف تصمیم گرفتند که در حدود ۱.۳ میلیون یورو برای حمایت از تحقیقات صنعتی در نظر بگیرند. این مبلغ باید به ویژه برای کمک به شرکت‌های کوچک و متوسط و همچنین آغاز کارهای جدید هزینه شود. هدف از این کار، حمایت از پروژه‌های خاص در زمینه الکترونیک، فناوری اطلاعات و ارتباطات، بیوتکنولوژی و  فن‌آوری‌های زیست محیطی است.

 مؤسسه علوم وایزمن

مؤسسه علوم وایزمن نیز از جمله مهم‌ترین مؤسسات علمی در اسرائيل است که با دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی آلمان همکاری دارد. این مؤسسه که در شهر «رخووت»(Rehovot) سرزمین‌های اشغالی واقع شده است، در مجامع علمی اسرائیل اهمیت زیادی دارد. تحقیقات جدید این مؤسسه بر روی یافتن راه‌حل‌های جدید برای مبارزه با بیماری‌ها، بررسی مسائل کلیدی در ریاضیات و علوم رایانه و پیداکردن راهبردهای جدید برای حفاظت از محیط زیست، تمرکز دارد. این مؤسسه تنها میزبان آن دسته از دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای آلمان می‌شود که به تحقیق در زمینه‌های مختلف علمی مشغولند. 

بورسیه‌های تحصیلی

آنطور که سایت سفارت اسرائیل در برلین گزارش داده است، رژیم صهیونیستی بورسیه‌های متعددی به دانشجویان آلمانی علاقمند به ادامه تحصیل در اسرائیل ارائه می‌کند. این بورسیه‌ها در اختیار دانشجویانی قرار می‌گیرد که در حوزه‌های تاریخ یهودیان، روابط بین‌الملل، علوم سیاسی، زبان عبری و ادبیات کار می‌کنند. همچنین دانشجویان آلمانی که برای این بورسیه‌ها اقدام می‌کنند، نباید بیش از ۳۵ سال سن داشته باشند. علاوه بر این‌ها داشتن مهارت زبان انگلیسی و عبری برای گرفتن بورسیه از دولت اسرائیل ضروری است.

اسرائیل این بورسیه‌ها را به شیوه‌های گوناگون در اختیار دانشجویان آلمانی قرار می‌دهد، یکی از این بورسیه‌ها، کمک‌هزینه‌ای است که برای مدت یکسال تحصیلی(۸ ماه) به دانشجویان داوطلب تحصیل در اسرائیل اعطا می‌شود. این کمک‌هزینه در اختیار دانشجویان کارشناسی ارشد، دکترا، فوق‌دکترا و محققان حوزه‌های مختلف قرار می‌گیرد. دانشجویانی که برای این بورسیه پذیرفته می‌شوند، ماهانه ۸۵۰ دلار دریافت می‌کنند که در کنار آن بیمه درمانی نیز قرار دارد. با این وجود هزینه‌های سفر به اسرائیل و بازگشت به آلمان باید توسط خود متقاضیان پرداخت شود.

آموزش عبری و عربی در اسرائیل

علاوه بر بورسیه‌های تحصیلی، دولت اسرائیل به دانشجویان آلمانی برای یادگیری زبان عبری کمک‌هزینه می‌دهد. این کمک‌هزینه‌ها برای یک دوره فشرده آموزش زبان عبری در دانشگاه «حیفا» در اختیار دانشجویان آلمانی قرار می‌گیرد. پذیرفته‌شدگان برای حضور در این دوره، هفته‌ای ۳۰۰ دلار کمک‌هزینه دریافت می‌کنند.

همچنین سایر دانشگاه‌های اسرائیل نیز دوره‌های آموزشی برای یادگیری زبان عبری و زبان عربی برای دانشجویان بین‌المللی برگزار می‌کنند. این دوره‌ها در دانشگاه‌های مختلف به صورت فشرده و عادی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

captcha