ارتباط با مردم را تقویت كنیم/ لزوم برجسته‌سازی توفیق‌های انقلاب در تربیت نسل جدید
کد خبر: 3786228
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۳
آیت‌الله دژكام:

ارتباط با مردم را تقویت كنیم/ لزوم برجسته‌سازی توفیق‌های انقلاب در تربیت نسل جدید

گروه اجتماعی ـ نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با یادآوری فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری تأكید كرد كه باید جهت ارتباط مسئولان با مردم را تقویت كنیم تا خطری كه دشمن می‌آفریند، رفع شود.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 11 بهمن‌ماه در جمع ائمه جمعه این استان با بیان اینكه امام باقر(ع) فرمودند برای اینکه گرفتار عجب و خودبینی نشوید به خودشناسی بپردازید، گفت: اگر کسی خود را شناخت هیچ‌وقت گرفتار عجب نمی‌شود. اگر انسانی واقعیت خود را بشناسد می‌بیند که واقعاً چیزی نیست و نفس انسان چیزی نیست که خود را به خاطر آن بزرگ حساب كند.
وی افزود: حتی فلاسفه بزرگ دنیا هم بیان کردند که این وجود، وجود حرفی است و از خود هیچ ندارد و هرچه هست از ناحیه خدای متعال است و کرم خدا هست که شامل حال کسی می‌شود.
آیت‌الله دژكام با بیان اینكه نوع کارها و خدماتی که از سوی ائمه جمعه به مردم ارائه می‌شود بسیار کار ارزشمندی است، گفت: باید این خدمات و حرکت به سوی این باشد ما بتوانیم به مردم این احساس را بدهیم که روحانیت همان طور که در گذشته نسبت به مومنین و عموم مردم خدوم بوده است، باز هم همان نقش را ایفا می‌کند.
امام جمعه شیراز با یادآوری فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری گفت: معظم‌له چندی پیش در ورزشگاه آزادی فرمودند دشمن تصمیماتی دارد که فاصله مردم را با مسئولین زیاد کند و این رخنه باعث شود ما نتوانیم راه را ادامه دهیم. در ادامه رهبر عزیز انقلاب فرمودند ما با این حربه دشمن مقابله خواهیم کرد و به مردم نزدیک‌تر از همیشه می‌شویم و از این توطئه نیز عبور خواهیم کرد.
وی ادامه داد: این کلید اصلی حرکتی است که در اوج فشارهای اقتصادی باید مدنظر قرار دهیم و همانند فشارهای جنگ این فشارهای اقتصادی را پشت سر خواهیم گذاشت و اقتصاد کشور، ان‌شاءالله مقاومتی خواهد شد؛ رهبر انقلاب فرمودند کلید موفقیت همه ما، ارتباط با مردم است و فاصله گرفتن از مردم، ما را موفق نخواهد کرد. این جهت را باید تقویت کنیم و خطری که دشمن می‌آفریند به لطف خدا رفع خواهد شد.

وجود 83 مركز و امام جمعه در فارس
آیت‌الله دژكام با یادآوری اینكه 83 مرکز و امام جمعه در فارس وجود دارد، گفت: سعی کنیم به درد دل مردم گوش دهیم و برای رفع مشکلات آن‌ها تلاش کنیم. در روایات داریم که خدای متعال به خاطر کار خوب یک نفر به یک امت رحم می‌کند پس یک کار خوب را هم کم به حساب نیاوریم.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس همچنین به چهل سالگی انقلاب اشاره كرد و گفت: مسلماً تحولات بسیار بزرگی در طول این چهل سال رخ داده است. یکی از شاخص‌هایی که ما باید در اندازه‌گیری موفقیت انقلاب اسلامی مطرح کنیم این است که انقلاب نسبت به تربیت نسل‌های بعدی خود چگونه بوده است و چقدر در این مسیر موفقیت داشته است؟ در ابتدا باید شاخص را درست تعریف کنیم و مطابق با مبانی خود صحبت کنیم بعد ببینیم موفقیت داشته ایم یا خیر؟
وی بیان كرد: در نگاه اهل دنیا، بحث تربیت و معنویت را اصلا نمی‌بینند و نگاه آن‌ها بیشتر عمرانی و براساس ساخت‌وساز است و طبق نگاه خود به قضیه نگاه می‌کنند.
آیت‌الله دژكام یادآور شد: در بحث تربیت و هدایت انگاره خود را چگونه گرفته‌ایم؟ در این حد که هستیم و واقعیت‌هایی که دین در انسان‌شناسی و جهان‌بینی ارائه کرده است چگونه هستیم؟

توفیق‌های انقلاب را در تربیت نسل جدید برجسته كنیم
وی گفت: در همین شهر شیراز که از وضع موجود گلایه‌مندیم بدون فراخوان و تشویق و تبلیغ، 800 جوان آمادگی خود را در دفاع از حرم حضرت زینب(س) اعلام کرده است. این جوانان متولد بعد از انقلاب هستند. رهبر معظم انقلاب فرمودند یک شهید حججی ما مصداق موفقیت انقلاب ما است. شهید حججی الگوی یک جمعیت است. ما در این جهت کم توفیق نداشته‌ایم و باید برجسته‌اش کنیم.
امام جمعه شیراز اظهار كرد: رهبر انقلاب فرمود اگر انقلاب اسلامی هیچ کاری نکرده باشد الا اینکه چنین جوان‌هایی را تربیت کرده باشد موفق بوده است. چون انقلاب ما یک انقلاب دینی بوده است و نگاه به معنویت داشته است و این جهت را نباید نادیده بگیریم.
وی با تأكید بر اینكه در این 40 سال این همه کار شده است، گفت: بر روی حساب و کتاب‌هایی که در جامعه شناسی می‌گویند وقتی یک حرکت و انقلاب در یک جامعه شروع می‌شود یک گروه شروع کننده هستند و در انقلاب اسلامی ایران روحانیت شروع کردند و بقیه مردم همراهی کردند. در جامعه‌شناسی این بحث مطرح است که وقتی انقلاب جا افتاد و چهل سالگی سن کمال یک انقلاب است یک مسئله پیش می‌آید که متناسب با این تغییرات باید همان نهادی که شروع‌کننده حرکت بوده است خود را باید تغییر دهد و به روز کند.

روحانیان متناسب با نیازهای امروزه خود را به روز كنند
آیت‌الله دژكام با بیان اینكه ما روحانیون که شروع کننده انقلاب اسلامی ایران بودیم،‌ گفت: متناسب با نیازهای امروزه باید خود را به‌روز کنیم و بدنه حوزه و روحانیون را بسازیم و حوزه، مسجد و روحانی طراز انقلاب که رهبر معظم انقلاب فرمودند باید داشته باشیم. این یک ضرورت است و اگر در این زمینه کار نکنیم انقلاب ضربه خواهد خورد.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با تأكید بر اینكه باید تغییراتی را متناسب با وضعیت امروزه در خود ایجاد کنیم، مثلا در فضای مجازی باید به تولید محتوا بپردازیم، گفت: ائمه جمعه در طول هفته کار امامت جمعه را انجام می‌دهند و کار آن‌ها فقط در روز جمعه نیست.
وی با تصریح اینكه در مسائل تربیتی و در موضوع مهارت تربیت کردن مشکلاتی داریم و باید این مهارت‌ها را در بین خود افزایش دهیم، گفت: در این محور اصلی انقلاب یکسری تغییرات متناسب با نیازهای امروز در خود ایجاد کنیم. این را باور داشته باشیم که برای طراز انقلاب بودن دائما نیاز به آموزش و فراگیری مسائل جدید داریم.
انتهای پیام

captcha