تجدید میثاق فعالان قرآنی با آرمان‌های امام(ره) و تجلیل از تیم ملی قرآن
کد خبر: 3786289
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۱
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

تجدید میثاق فعالان قرآنی با آرمان‌های امام(ره) و تجلیل از تیم ملی قرآن

گروه فعالیت های قرآنی ــ از جمله مهم‌ترین رویدادهای قرآنی دومین هفته بهمن‌ماه می‌توان به برگزاری جلسه ستاد عالی مسابقات قرآن، تجلیل از اعضای تیم ملی قرآن در سال 97 و دستگاه‌های برتر برگزارکننده و نیز تجدید میثاق جامعه قرآنی با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.

تجلیل از اعضای تیم ملی قرآن و تجدید میثاق با آرمان‌های امام(ره)

به گزارش ایکنا؛ اغلب خبرهای منتشر شده طی روزهای ششم تا دوازدهم بهمن ماه با محوریت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و برنامه‌های تدارک دیده شده دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی به این مناسبت بوده است. از جمله مهم‌ترین این رویدادها می‌توان به ادامه سفر کاروان قرآنی انقلاب، تجدید میثاق جامعه قرآنی با آرمان‌های امام راحل، تجلیل از اعضای تیم ملی قرآن در سال 97 و دستگاه‌های برتر برگزارکننده مسابقات اشاره کرد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین رویدادهای قرآنی هفته پرداخته شده است.
برگزاری ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن
در اولین روز این هفته، خبر برگزاری ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم منتشر شد. جلسه‌ای که یکی از مهم‌ترین مباحث آن پیگیری استقرار دبیرخانه این ستاد بود که البته به نتیجه‌ای نرسید. با توجه به پایان یافتن مهلت یکساله استقرار دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن در شورای توسعه فرهنگ قرآنی و به اجماع نرسیدن اعضای ستاد در جلسه اخیر، تصمیم‌گیری در مورد محل جدید دبیرخانه به جلسه آینده موکول شد.
کاروان قرآنی انقلاب
در این هفته همچنین شاهد ادامه فعالیت کاروان قرآنی انقلاب بودیم. این کاروان در هفتمین روز حرکت خود، روز یکشنبه هفتم بهمن‌ماه به خرمشهر رسید و برنامه‌های خود در این شهر را آغاز کرد. کاروان قرآنی انقلاب یک روز بعد در شهرستان ماهشهر محفل باشکوه انس با قرآنی را در مسجد شهداء این شهر با حضور قاریان بومی و بین‌المللی برگزار کرد که مورد استقبال اهالی این منطقه قرار گرفت. این کاروان تا پایان هفته وارد استان بوشهر شد و یکی از مهم ترین مناطقی که در آن به اجرای برنامه پرداخت، روستای قرآنی چارک بود و سپس به استان هرمزگان رفت. کاروان قرآنی انقلاب تا روز 23 بهمن ماه به اجرای برنامه در استان‌های مختف ادامه خواهد داد.
مشکلات ثبت نام در مسابقات سراسری قرآن
ثبت‌ نام مرحله شهرستانی چهل ‌و دومین دوره‌ مسابقات سراسری قرآن‌کریم سازمان‌ اوقاف و امور خیریه در حالی از آخرین روزهای هفته گذشته آغاز شد که تا پایان این هفته زیرساخت‌های مربوط به ثبت نام بر روی سامانه در نظر گرفته شده، فراهم نشده بود. بنابر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی مسابقات سراسری قرآن، متقاضیان باید در یک بازه زمانی ۷۵ روزه و تا روز بیستم فروردین ماه سال آینده، به پایگاه quraniran.ir مراجعه و در این دوره از مسابقات ثبت نام کنند.
تمدید چند باره زمان ثبت نام آزمون سراسری حفظ
در این هفته همچنین ثبت‌نام برای حضور در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم برای سومین بار تمدید شد و به متقاضیان مهلت داده شد تا روز۱۲ بهمن‌ماه برای ثبت نام به پایگاه این آزمون مراجعه کنند. تا قبل از تمدید سوم، آمار ثبت‌‌نام‌کننده‌ها در تمامی بخش‌ها و با جمع تعداد دانش‌آموزان به بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسیده بود.
ادامه حاشیه‌های یک شفاف‌سازی
هفته گذشته معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فهرست حمایت‌های این معاونت از مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت و ناشران قرآنی را منتشر کرد که البته همراه با حاشیه‌هایی بود. پس از انتشار ریز حمایت‌های صورت گرفته از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مؤسسات قرآنی در سال ۹۶، تماس‌هایی از برخی استان‌ها مبنی بر وجود اطلاعات متناقضی در فهرست حمایت‌های صورت گرفته دریافت شد.
برگزاری جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن
جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور صبح روز نهم بهمن‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و اعضای ستاد عالی هماهنگی مسابقات و کمیته‌های مختلف برگزار شد. رئیس ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور در سخنانی با اشاره به اینکه امیدوار است سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران نقطه عطف و سرفصل آغاز حرکت جدیدی باشد، گفت: برای سال ۹۹، درصدد تأمین فضایی درخور این رقابت‌های حرفه‌ای و جهانی هستیم.
در بخشی از جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور از دستگاه‌های برتر برگزارکننده مسابقات قرآن در سال 97 تجلیل شد. در این بین وزارت آموزش و پرورش، سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شبکه جهانی الکوثر و کمیته امداد امام خمینی(ره) به عنوان پنج دستگاه برتر معرفی و تجلیل شدند. همچنین در پایان این جلسه از اعضای تیم ملی قرآنی سال ۹۷ جمهوری اسلامی ایران نیز تجلیل به عمل آمد و پوستر سی و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد.
برگزاری جلسه کمیسیون آموزش عمومی قرآن
پنجاه‌و‌یکمین جلسه کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور، روز نهم بهمن‌ماه با حضور سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش و دیگر اعضا در ساختمان مرکزی این وزارتخانه برگزار شد. وزیر آموزش و پرورش در این جلسه گفت: راهبردها و اقدام‌های ملی سند توسعه آموزش عمومی به منزله وظایف این کارگروه‌ها در نظر گرفته شود و طی ۱۴ روز دیگر ابلاغ شود. همچنین معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در این جلسه گفت: ساختار شناسنامه ۵۲ اقدام ملی، طراحی و محتوا نیز در دبیرخانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن تهیه شده است که به عنوان پیش‌نویس پیشنهادی تقسیم و تحویل چهار کارگروه می‌شود و اصلاح این شناسنامه و نظارت بر نحوه اجرای آن و پیگیری برای اجرا برعهده کارگروه‌هاست.
تشریح جزئیات تفاهم‌نامه همکاری بسیج و کانون‌های مساجد
در این هفته همچنین نشست خبری تشریح جزئیات و رونمایی از پوستر «بزرگترین رویداد فعالان قرآنی مساجد» با حضور مسئولان قرآنی سازمان بسیج و ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد. معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین در این نشست با اشاره به اینکه کلیدواژه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی تربیت قرآنی است، گفت: تربیت قرآنی از مسجد آغاز می‌شود و اصالت مسجد نیز با وجود افرادی است که در آنجا تربیت می‌شوند. برگزاری بیست‌وششمین دوره مسابقات قرآن بسیج و سیزدهمین دوره جشنواره قرآنی مدهامتان به همت کانون‌های مساجد، برگزاری ۵۰۰ محفل قرآنی با رویکرد سوادآموزی قرآنی و حضور فعالان قرآنی بسیج و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور زیر یک پرچم در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن از جمه موارد این طرح است. این طرح بر اساس تفاهم نامه بین سازمان بسیج مستضعفین و ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد شکل گرفته است.
تشریح فعالیت های دارالقرآن خانه کارگر در دهه فجر
برگزاری نشست خبری ستاد گرامیداشت دهه فجر خانه کارگر ویژه دومین جشنواره قرآنی فجر این مرکز از دیگر خبرهای این هفته بود که با محوریت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی منتشر شد. این نشست با حضور «علیرضا محجوب» دبیرکل خانه کارگر و نماینده مجلس شورای اسلامی، در محل ساختمان روزنامه کار و کارگر برگزار شد. محجوب در این نشست با بیان اینکه آموزش‌های رایگان دارالقرآن خانه کارگر ۱۰ برابر شده است، از تجلیل پانزده حافظ کل قرآن، که آموزش حفظ را در این مرکز دیده‌اند، طی ایام دهه فجر انقلاب اسلامی خبر داد.
تجدید میثاق جامعه قرآنی با آرمان های امام راحل
مراسم تجدید میثاق جامعه قرآنی کشور با آرمان‌های امام راحل(ره) عصر روز چهار‌شنبه، ۱۰ بهمن‌ماه از ساعت ۱۵:۳۰ در حرم مطهر امام خمینی(ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران از سوی کارگروه قرآنی گرامی‌داشت دهه فجر برگزار ‌شد. در این مراسم، جامعه قرآنی، متشکل از اعضای کمیته قرآن ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی، مدیران و فعالان حوزه قرآنی کشور در حرم مطهر امام خمینی(ره) حضور یافتند. این مراسم همراه با برنامه‌های مختلفی همچون محفل انس با قرآن کریم و افتتاح مرکز قرآن و عترت حرم مطهر امام خمینی(ره)‌ برگزار شد. قرائت بیانیه، سخنرانی تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) و سخنرانی عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشورمان از دیگر برنامه های این مراسم بود.
بازخوانی مبانی قرآنی انقلاب در فرهنگسرای قرآن
دومین نشست «بررسی و بازخوانی مبانی قرآنی انقلاب اسلامی از نگاه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری» روز، ۱۱ بهمن ماه، با حضور اساتید و صاحب‌نظران این عرصه و با سخنرانی «محمد خواجوی» و «جواد مظاهری» دو نفر از اساتید قرآنی کشورمان در فرهنگسرای قرآن برگزار شد. جواد مظاهری در این نشست با بیان اینکه انقلاب به مفهوم واقعی با تغییر ساختار سیاسی رخ نمی‌دهد، بلکه به دنبال اصلاح فرد است، اظهار کرد: در حال حاضر انقلاب به تغییر ساختار سیاسی تعبیر می‎شود، اما از دید امام(ره) انقلاب به معنای واقعی زمانی رخ می‌دهد که در رفتار، عمل و منش فرد اتفاقی رخ دهد.
برپایی اردوی آمادگی قاریان افغانستانی در مشهد
به فاصله حدود دو ماه تا برگزاری سی و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن ایران، اردوی آمادگی نمایندگان افغانستان در این مسابقات آن هم با حضور اساتید ایرانی در شهر مشهد برپا شد. این دوره به همت دارالقرآن عالی صادقیه استان هرات افغانستان با حضور 30 قاری و حافظ افغانستانی برگزار شد. اساتید این دوره «غلامرضا شاه‌میوه» و «عباس امام‌جمعه» بودند که طی روزهای دهم تا دوازدهم بهمن ماه ادامه داشت.
معرفی راه‌یافتگان به مرحله نهایی تلاوت‌های مجلسی
در این هفته نیز اسامی تعدادی از راه‌یافتگان به مرحله نهایی سیزدهمین دوره جشنواره تلاوت‌های مجلسی مشخص شد. تا پایان این هفته حمیدرضا مقدسی از قم، هادی اسفیدانی از خراسان، مجید جیریایی از استان مرکزی، علی غلامی از قزوین، امین عبدی از کرمانشاه، خلیل مشعل‌پور از خوزستان، ابراهیم فلاح تبسم‌چهره از گیلان و محمدمهدی کهکشان از اصفهان موفق به راهیابی به مرحله نهایی این جشنواره شده‌اند.

انتهای پیام

captcha