ادبیات انقلاب نیازمند تبارشناسی است/شعر هنری پیشگام در خدمت به انقلاب
کد خبر: 3786455
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲
نگاهی به چهار دهه فعالیت‌های ادبیات انقلاب/۱۴

ادبیات انقلاب نیازمند تبارشناسی است/شعر هنری پیشگام در خدمت به انقلاب

گروه ادب ــ یک شاعر انقلاب گفت: در چهل سالگی انقلاب اسلامی، باید راه رفته و پیموده را بازشناسی و جریان شعر انقلاب را تبارشناسی و آسیب‌شناسی کنیم.

ادبیات انقلاب نیازمند تبارشناسی/شعر؛ هنر پیشگام در خدمت به انقلابمصطفی محدثی خراسانی، شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره شعر انقلاب گفت: شعر انقلاب از ادبیاتی نو برگرفته شده که پیش از آن کمتر مورد توجه واقع می‌شد به عبارتی شعر انقلاب، افق معنایی را در ذهن و زبان شاعران ایجاد کرد و آن‌ها توانستند با سروده‌های خود در جریان انقلاب اثرگذار باشند.

وی افزود: جریان شعر انقلاب به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برمی‌گردد، یعنی سال‌ها پیش از پیروزی انقلاب، این جریان آغاز شده بود، اما موج اصلی آن با وقوع انقلاب و وجود شاعرانی همچون مرحوم حمید سبزواری قوام پیدا کرد. البته شاعرانی، چون استاد شفیعی کدکنی، سیدعلی موسوی گرمارودی، علی معلم دامغانی، سلمان هراتی، قیصر امین‌پور و ... نیز از پیشگامان این ادبیات بودند.

محدثی خراسانی ادامه داد: شعر انقلاب مبتنی بر آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی است و مضمون و محتوای آن پس از چهار دهه همان است و افق کلی انقلاب در آن متبلور است.

دفاع مقدس نه تنها مانع رشد ادبیات انقلاب نشد

وی درباره تأثیر ادبیات دفاع مقدس بر شعر انقلاب بیان کرد: دفاع مقدس نه تنها مانع رشد ادبیات انقلاب نشد، بلکه با وقوع دفاع مقدس، شعر انقلاب روح حماسی خود را بازیافت و ادبیات مقاومت در کنار ادبیات انقلاب به شکوفایی رسید و اکنون که چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، درخت ادبیات انقلاب نیز به مدد شاعران دغدغه‌مند، تنومند و بارور شده است.

این شاعر انقلاب با بیان اینکه شاعران همواره به صورت خودجوش در عرصه فرهنگ و هنر فعال بوده‌اند، تصریح کرد: شاعران پیشگام و پیش‌روتر از سایر هنرمندان عرصه‌های فرهنگی و هنری نسبت به رخداد‌های پیرامون خود واکنش نشان داده‌اند و این موضوع در طول چهار دهه نیز وجود داشته است، امروز نیز شاعران پیشتر از دیگران، در واکنش به رخداد‌های ملی و بین‌المللی هنر خود را نشان می‌دهند و شعر می‌سرایند و همین امر آن‌ها را به عنوان پیشگامان عرصه فرهنگ و هنر تبدیل کرده است.

محدثی خراسانی در ادامه گفت: شاید این موضوع از یک سو از اثرگذاری شعر و از سوی دیگر از هوشیاری، آگاهی و بصیرت شاعران ناشی می‌شود که امروز نیز جای شاعرانی همچون سبزواری خالی نیست و شاعران جوان و انقلابی راه شاعران درگذشته را ادامه می‌دهند.

هنری که تمام قد در خدمت انقلاب بوده است

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شاعران لحظه به لحظه به ثبت و ضبط رخداد‌های انقلاب در سروده‌های خود پرداخته‌اند، از این رو می‌توان، تاریخ را در شعرها، سروده‌ها و ترانه‌ها دید و این هنر، تمام‌قد در خدمت آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی بوده است.
محدثی خراسانی در ادامه توجه رهبر معظم انقلاب به شعر را یکی از عوامل مؤثر در رشد شعر انقلاب بوده است، گفت: همین توجهات سبب شده، نهادها، سازمان‌ها و عموم جامعه نسبت به شعر نگاه متفاوتی داشته باشند.

این شاعر تصریح کرد: با توجه به اینکه انقلاب طی یک جریان رخ داد و به یک باره نبود، از‌ای رو جریان شعر انقلاب نیز به تدریج سال‌ها پیش از پیروزی انقلاب آغاز شد و اکنون که چهل سال از پیروزی انقلاب می‌گذرد، شعر انقلاب نیز فراز و نشیب‌هایی داشته است، سبک‌ها و جریان‌های ادبی گوناگونی به وجود آمده و به وجود خواهد آمد. اما اکنون نیازمند شناخت دوباره این جریان ادبی و بررسی ریشه‌ها و نقاط ضعف و قوت آن هستیم.

برخورد منفعلانه رسانه‌ها در حوزه شعر انقلاب

وی در ادامه بیان کرد: متأسفانه تعدد و تنوع رسانه‌ها و فضای مجازی، به جای اینکه باعث رشد بیشتر ادبیات و هنر انقلاب شود، چندان توجهی به حوزه شعر و شاعران نکرد. در اوایل انقلاب و پس از آن دفاع مقدس، مردم ارتباط عمیق‌تری با شعر و موسیقی انقلاب داشتند و آن زمان رسانه‌ها اندک بودند و خبری از شبکه‌های مجازی و ماهواره‌ای هم نبود. اما اکنون تعدد رسانه‌ها سبب شده به جای اینکه بیشتر در این حوزه کار کنیم، منفعلانه برخورد کرده و کار را رها کرده‌ایم.

محدثی خراسانی تأکید کرد: امروز در چهل سالگی انقلاب اسلامی، باید راه رفته و پیموده را بازشناسی و جریان شعر انقلاب را تبارشناسی کنیم تا آسیب‌ها و خلأ‌ها را بشناسیم و بتوانیم در ادامه مسیر، گام‌ مؤثرتری برداریم، جریان شعر انقلاب باید ادامه یابد و این امر ممکن نیست، مگر با حضور و تربیت شاعران جان آگاه و هوشیار.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha