تقدیر از خبرنگار رویدادهای انقلاب در بوسنی+عکس
کد خبر: 3786490
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱
هم‌زمان با آغاز دهه فجر صورت گرفت؛

تقدیر از خبرنگار رویدادهای انقلاب در بوسنی+عکس

گروه بین‌الملل ـ همزمان با آغاز دهه فجر چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، سفیر ایران در سارایوو از «خیرالدین سومون» که گزارشگری وقایع انقلاب اسلامی در سال 1357 را عهده دار بود، قدردانی کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از سفارت ایران در سارایوو؛ محمود حیدری، سفیر ایران در بوسنی در این مراسم که دیروز، 12 بهمن ماه در سفارت کشورمان در سارایوو برگزار شد، گفت: قلم موجود مقدسی است که خداوند متعال در قرآن مجید بدان سوگند خورده است و این قداست هنگامی تجلی می‌یابد که در راستای ارتقاء آگاهی انسان‌ها به چرخش درآید و قلم آقای خیرالدین سومون در چهل سال قبل، در هنگامه آگاه سازی مردم یوگسلاوی سابق نسبت به اخبار و وقایع انقلاب اسلامی ایران بدین افتخار نائل آمده است.

حیدری افزود: انقلاب اسلامی ایران در چهل سال گذشته، مسیر خود را با اتکاء به حمایت‌های ملت طی کرده و برای صیانت از حقوق مشروع خویش در برابر قدرت‌های استکباری مقاومت کرده است و همواره در کنار ملت‌های مظلوم قرار داشته که حمایت‌های انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی ایران از مردم بوسنی و‌هرزگوین در شرایط دشوار جنگ، گواه آن است.

سفیر ایران در بوسنی و هرزگوین تصریح کرد: اینک که در نخستین روز از چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به سر می‌بریم مایلم از خدمات چهل سال قبل جناب آقای سومون در عرصه خبر رسانی و وقایع نگاری انقلاب اسلامی برای مردم منطقه بالکان صمیمانه سپاسگزاری کرده و نقش ایشان در تقویت پیوندهای دو ملت در سالیان بعد را ارج بنهم.

تقدیر از خبرنگار رویدادهای انقلاب در بوسنی+عکس

خیرالدین سومون خبرنگار سابق خبرگزاری رسمی یوگسلاوی نیز که سابقه سفیری کشور بوسنی هرزگوین در ترکیه و مالزی را نیز در کارنامه دارد، در این مراسم گفت: اینجانب تنها فردی از سراسر منطقه بالکان هستم که در زمان وقوع انقلاب اسلامی در سال 1979 در ایران حاضر بودم.

مخابره روز ورود امام

سومون افزود: آن زمان به عنوان خبرنگار خبرگزاری رسمی یوگسلاوی سابق (تانیویک) در تهران بودم و در روز ورود امام خمینی در بهشت زهرا شاهد سخنرانی ایشان و عشق فراوان مردم به این شخصیت معنوی بودم و وقایع انقلاب ایران را لحظه به لحظه برای مردم یوگسلاوی مخابره می‌کردم.

تقدیر از خبرنگار رویدادهای انقلاب در بوسنی+عکساز راست: خیرالدین سومون، خبرنگار رویدادهای انقلاب و محمود حیدری، سفیر ایران در سارایوو

وی تأکید کرد: برای من جای مباهات دارد که امروز بعد از چهل سال این خاطرات احیا شده است و  در آن زمان کمتر خبرنگار یا دیپلمات خارجی بود که بتواند رسیدن این انقلاب به چهل سالگی را تصور کند.

خبرنگار سابق خبرگزاری رسمی یوگسلاوی اضافه کرد: خاطرات شیرین آن ایام من را شیفته ملت ایران کرد و در سالیان بعد که به وزارت خارجه یوگسلاوی پیوستم، داوطلب عزیمت به ایران شدم و به عنوان معاون سفارت یوگسلاوی در تهران خدمت کردم.

در این مراسم که با حضور رایزن فرهنگی و تعدادی از اعضای سفارت و مدیر و اعضای موسسه علمی و پژوهشی «ابن سینا» برگزار شد، خیرالدین سومون لوح تقدیر و هدیه‌ای از سوی سفیر جمهوری اسلامی ایران دریافت کرد.

ادای احترام به یادمان شهدا

بنا بر این گزارش، همزمان با آغاز دهه فجر چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ویژه برنامه‌های سفارت و نهادهای جمهوری اسلامی ایران در سارایوو با اهدای گل به یادمان شهدای ایرانی در بوسنی و‌هرزگوین آغاز شد.

تقدیر از خبرنگار رویدادهای انقلاب در بوسنی+عکساهدای گل به یادمان شهدای ایرانی بوسنی

تقدیر از خبرنگار رویدادهای انقلاب در بوسنی+عکس
سفیر ایران و هیئت همراه در یادمان شهدای ایرانی در بوسنی

محمود حیدری، سفیر کشورمان در بوسنی وهرزگوین در این مراسم با گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران مرهون تلاش‌ها و ایثارگری هزاران شهید و غیور مردانی همچون شهید رسول حیدری، شهید محمد حسین نواب، شهید بهنام نیکنام و شهید عبدالله کلاشک است که در شرایط سخت و برای تحقق عدالت و اعتلای انقلاب اسلامی جان خود را نثار کردند.

دیگر برنامه‌های دهه فجر

حیدری با اشاره به دیگر برنامه‌های ویژه دهه فجر افزود: این برنامه‌ها شامل برگزاری مراسم روز ملی کشورمان با حضور مقامات عالی‌رتبه بوسنیایی و سفرای مقیم، انتشار کتاب «افتخار به گذشته، امید به آینده» به زبان بوسنیایی، بازنشر کتاب «ایران را بشناسیم»، برگزاری روزهای فرهنگی ایران در شهرهای سارایوو و توزلا، مصاحبه با روزنامه‌ها و تلویزیون سراسری بوسنی، رونمایی از کتاب «سفرنامه ایران»، برگزاری سمینار ایران40، انتشار ویژه نامه سیاست بین‌الملل به مناسب چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، اعزام خبرنگاران بوسنیایی به ایران برای پوشش برنامه‌های سالگرد انقلاب اسلامی و مشارکت نمایندگان انجمن‌های مردم نهاد بوسنیایی در مراسم گرامیداشت انقلاب اسلامی در تهران خواهد بود.

انتهای پیام

captcha