برپایی نمایشگاه بازرگانی ایران در ترکمنستان
کد خبر: 3786834
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۸

برپایی نمایشگاه بازرگانی ایران در ترکمنستان

گروه اقتصاد- رئیس اتاق بازرگانی خراسان‌شمالی گفت: نمایشگاه بازرگانی ایران با محوریت خراسان شمالی 13 تا ۱۶ اسفندماه سال جاری در عشق آباد پایتخت ترکمنستان برگزار خواهد شد.

برپایی نمایشگاه بازرگانی ایران در ترکمنستان

به گزارش ایکنا از خراسان‌شمالی، محمد صمدی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی خراسان‌شمالی امروز ۱۳ بهمن ماه در نشست خبری اظهار کرد: مجوز برپایی این نمایشگاه از سوی سازمان توسعه تجارت ایران برای اتاق بازرگانی خراسان‌شمالی اخذ شد .
وی با بیان اینکه هم اکنون این استان با 24 کشور جهان داد و ستد دارد، افزود: سال گذشته کالاهای این استان به 32 کشور دنیا صادر شد که امسال به دلیل بروز مشکلاتی، به برخی از کشورها از جمله فرانسه، لهستان، مجارستان و عربستان صادراتی انجام ندادیم.
صمدی ادامه داد: هندوستان با 30 درصد، افغانستان با 21 درصد و میانمار با 15 درصد به ترتیب اصلی ترین مقاصد صادراتی استان بوده اند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی با تاکید بر لزوم ایجاد بازارچه مرزی استان در منطقه «پرسه سو»، گفت: در دو سوی این منطقه در خاک ایران و ترکمنستان تعداد زیادی روستا وجود دارد که این امر سبب اشتغالزایی برای آنان خواهد شد.
صمدی با بیان اینکه ایجاد این بازارچه توجیه اقتصادی دارد، افزود: با توجه به اینکه خراسان‌شمالی از گذرگاه مرزی، منطقه ویژه اقتصادی، راه آهن، فرودگاه بین المللی، بنادر و دریا بی بهره است، ایجاد این بازارچه می تواند رونق بخش اقتصاد استان شود.
رئیس اتاق بازرگانی خراسان‌شمالی با اعلام این که صادرات استان در سال جاری از نظر ارزشی 75.3 میلیون دلار و از نظر وزنی 282 هزار تن است،افزود: از این میزان 47درصد از برنامه سال جا ی که 160 میلیون دلار بوده تحقق یافته است.
وی ادامه داد: همچنین در مقایسه با مدت مشابه پارسال از لحاظ ارزشی 22 درصد و از لحاظ وزنی 34 درصد کاهش دارد.
انتهای پیام

captcha