مسئولان هم ساده‌زیست باشند/ صادقانه صحبت کنیم
کد خبر: 3786935
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳
انسجام ملی؛ نتیجه وحدت اجتماعی/۳

مسئولان هم ساده‌زیست باشند/ صادقانه صحبت کنیم

گروه سیاست و اقتصاد ــ جواد آرین‌منش با بیان اینکه مسئولان طراز اول کشور حاضر نیستند شرایط زندگی‌شان همچون مردم عادی باشد، افزود: اگر قرار باشد که مردم و مسئولان در کنار هم قرار بگیرند، مسئولان باید از خود شروع کنند؛ اگر ساده‌زیستی خوب است، برای مسئولان هم خوب است.

گسست‌ بین مسئولان و مردم/ صادقانه صحبت کنیمجواد آرین‌منش، فعال سیاسی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص گسست‌های بین حاکمیت و مردم اظهار کرد: در جامعه‌شناسی به شکاف‌های جامعه گسست می‌گویند. در جامعه گسست‌هایی در اشکال گوناگون پدیدار شده، چه گسست نسلی بین پدران و مادران و فرزندان و چه گسست‌هایی که بین مسئولان و مردم هست و فاصله‌ها روز به روز زیادتر می‌شود و این مسئله موجب شده تا سرمایه اجتماعی به تدریج از بین برود.
 
وی با بیان اینکه یکی از عوامل اصلی موفقیت انقلاب، مشارکت مردم و نزدیکی آن‌ها و مسئولان بوده است، بیان کرد: نقش‌های رهبری، مردم و اعتقادات و ایمان مردم سه رکن اصلی پیروزی انقلاب است که موجب انسجام، وحدت ملی و موفقیت‌ پیروزی انقلاب در دوره دفاع مقدس و در سایر مراحل انقلاب شده است، اما به تدریج در دهه‌های اخیر، فاصله‌ها بیشتر شده و سرمایه اجتماعی از دست رفته است.
 
نقش صداوسیما و بزرگ‌نمایی آسیب‌های موجود
آرین‌منش افزود: دلایل این امر متعدد است و معمولاً در مسائل اجتماعی نمی‌توانیم یک عامل را عامل اصلی تلقی کنیم. یکی از این عوامل نقش صداوسیما و بزرگ‌نمایی آسیب‌های موجود در جامعه است. اگر مسئله‌ای به نام اختلاس وجود دارد، آن را به گونه‌ای ترسیم می‌کنند که گویی تمام مسئولان نظام دزد هستند، مگر خلاف آن ثابت شود. این نقشی بوده که صداوسیما داشته است.
 
این فعال سیاسی بیان کرد: برخی ضعف‌ها در مدیریت‌های کشور وجود داشته که شرایط امروز را در جامعه ایجاد کرده است. امروز مردم با آسیب‌های متعدد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مواجه هستند، به‌ ویژه اوضاع اقتصادی مردم را رنج می‌دهد و فاصله و شکاف طبقاتی افزایش یافته و تورم، گرانی، بیکاری و مسائلی از این دست اعتماد مردم را به مسئولان سلب و فاصله‌ها را زیاد کرده است.
 
وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از دلایل این است که شفافیت لازم وجود ندارد و مسئولان صادقانه با مردم سخن نمی‌گویند و وضعیت کشور را آن گونه که هست بیان نمی‌کنند، تصریح کرد: برای مثال اگر مسئولان نظام قصد دارند که درباره آثار تحریم‌های آمریکا صحبت کنند، تحریم‌ها را همچون گذشته کاغذپاره و بی‌اثر تلقی می‌کنند؛ در حالی که مردم به خوبی آثار تحریم‌ها را در زندگی خود احساس می‌کنند.
 
در جنگ اقتصادی هستیم
آرین‌منش ادامه داد: مردم از تحریم‌های اقتصادی تحت فشار هستند، بالا رفتن نرخ تورم موجب کاهش ارزش ریال شده و مردم در فشار، مشکل و مضیقه قرار گرفته‌اند. مسئولان باید شرایط را صادقانه برای مردم ترسیم و بیان کنند که آثار تحریم‌ها جدی است و در جنگ اقتصادی هستیم. اگر آنان صادقانه با مردم صحبت کنند، شکاف‌ها و فاصله‌ها کمتر و انسجام بین مردم و مسئولان بیشتر خواهد شد.
 
رئیس دانشگاه غیرانتفاعی آرمان رضوی در خصوص موانع موجود در مقابل بهبود شکاف‎های ایجادشده، گفت: یکی از موانع این است که مسئولان طراز اول کشور حاضر نیستند شرایط زندگی خود را همچون مردم عادی کنند. اگر قرار باشد که مردم و مسئولان در کنار هم قرار بگیرند، مسئولان باید از خود شروع کنند. اگر ساده‌زیستی خوب است، هم برای مسئولان و هم مردم خوب است، نه اینکه مردم مسئولانی را مشاهده می‌کنند که ثروت‌های انباشته دارند، اما مردم عادی نان شب ندارند.
 
مردم مسئولان را همچون خود نمی‌دانند
وی اضافه کرد: با این وضعیت انسجام و وحدت ایجاد نمی‌شود و مردم مسئولان را همچون خود احساس نمی‌کنند. در میان وزرای امروز افرادی چند هزار میلیارد تومان ثروت دارند. چگونه فردی که هزار میلیارد ثروت دارد، درد یک فرد بی‌بضاعت را درک می‌کند؟
 
آرین‌منش بیان کرد: نخبگان نیز می‌توانند در این زمینه  نقش الگویی داشته باشند، زیرا مردم نخبگان جامعه را به منزله الگوهای خود می‌شناسند و اگر آن‌ها در عمل زندگی ساده‌ای را انتخاب کنند، مردم نیز حتماً شرایط کشور را می‌پذیرند.
 
انتهای پیام
captcha