مرکز جامعه بیت‌الزهرا(س) آران و بیدگل؛ ‌مؤسسه‌ای با 40 سال فعالیت‌
کد خبر: 3787020
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۸

مرکز جامعه بیت‌الزهرا(س) آران و بیدگل؛ ‌مؤسسه‌ای با 40 سال فعالیت‌

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ مرکز جامعه بیت‌الزهرا(س) شهرستان آران و بیدگل از معدود مؤسساتی است که همزمان با انقلاب اسلامی فعالیت خود را در این شهرستان آغاز و تاکنون نیز طرح‌های فراوانی را اجرا کرده است.

به گزارش ایکنا؛ مرکز جامعه بیت‌الزهرا(س) در سال 1357 به صورت غیر رسمی با همراهی نماینده ولی فقیه و امام‌جمعه شهرستان کاشان، مرحوم آیت‌الله یثربی آغاز به کار کرد.

این مرکز در سال 1359 رسماً فعالیت خود را با اهداف ترویج، تبیین و تبلیغ احکام و فرهنگ غنی اسلامی و قرآن و ارزش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی، تعلیم و تعلم اقشار مختلف به ویژه طبقه بانوان و جوانان در جهت رفع موانع و مشکلات آنان با دیدگاه نوآوری و مبتنی با نیاز زمان، اعتلای فکری، فرهنگی، اعتقادی، مذهبی، علمی، هنری، شخصیتی و... آغاز کرد. این مرکز قرآنی شامل هیئت مؤسس، هیئت مدیره، مدیر مسئول و معاونت‌های قرآنی، فرهنگی، هنری و اجرایی است.
تجهیز و توسعه اولین کتابخانه تخصصی قرآن در سطح شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان و توابع اطراف آن با بالغ بر 15 نوع تفسیر قرآنی و نرم‌افزارهای قرآنی با موضوعات گوناگون، راه‌اندازی مرکز آموزش عالی، دانشگاهی و حوزوی در رشته‌های معارف قرآنی، آموزش و تربیت بدنی با هدف ایجاد فرهنگ سلامتی(با تشکیل آموزشکده سلامت)، تهیه و تألیف مجموعه آموزشی تفسیر موضوعی با شیوه نوین کاربردی جهت عینیت بخشیدن آموزه‌های قرآنی در بطن زندگی و همچنین، تفسیر زیارت عاشورا(تدریس شده طی سالیان متوالی در مرکز)، ایجاد انتشارات، سامانه آموزشی مجازی، تهیه و تدوین کتب و منابع آموزشی تفکیک برای هر دوره تخصصی، پژوهشکده قرآنی، شناسایی و راه‌اندازی آموزش قرآن ویژه نخبگان، توسعه دوره‌های تربیت مدرس و مربی در شهرستان مختلف، تحقیق و بررسی و تهیه و تألیف سالنامه یا تقویم‌های آموزشی قرآنی و منابع آموزش آن شامل آیات کاربردی، تلخیص شعارهای قرآنی و ولایی، تحقیق و تدوین و انتشار مجموعه‌های آموزشی قرآنی بالغ بر 20 عنوان ویژه کودکان(نونهالان)، تحقیق تهیه و تدوین و تالیف منابع قواعد ، قرائت، تجوید و ... از دیگر چشم‌اندازهای این مرکز قرآنی به شمار می‌روند.
تحقیق، تهیه و تدوین و تألیف منابع ترجمه و مفاهیم و شیوه‌های نوین آموزشی همراه با ادبیات کاربردی مجرب و ملموس با قرآن در گروه‌های تحصیلی نونهالان، نوجوانان، جوانان، بزرگسالان(اعم از تحصیلات عالیه، متوسطه یا بی‌سواد)،‌ توسعه دوره‌های آموزشی تخصصی قرائت ترجمه و مفاهیم، حفظ، تدبر و تفسیر همراه با شیوه‌های ورود به آن، توسعه و راه‌اندازی دوره‌های نوین تخصصی آموزش کلاسیک ادعیه و زیارات، آموزش نهج‌البلاغه با عناوین الف) نهج‌البلاغه‌خوانی ب) آموزش کلمات کلیدی و عناوین قصار نهج‌البلاغه ج) تعمیم و توسعه دوره‌های آموزشی شرح و تفسیر نهج‌البلاغه با رویکرد جدید از برنامه‌های دیگر مرکز قرآنی جامعه بیت‌الزهرا(س) است.
فعالیت آموزشی مرکز نیز از شنبه تا پنجشنبه هر هفته و شب‌ها آموزش ضمن خدمت مربیان با مدیریت سلطانی، مدیر مرکز برگزار می‌شود.

کلاس‌های نوجوانان در دو گروه عمومی و گروه طرح جامع و ویژه، کلاس نونهالان و نوجوانان، کلاس نهضتی‌ها و بی‌سوادان، کلاس تخصصی(فهم زبان قرآن کریم/ زبان انگلیسی/ نهج‌البلاغه/ صحیفه سجادیه/ خطبه فدکیه و ...) در سطح شهرستان و مرکز، آموزش تفسیر ترتیبی و فصیح‌خوانی به روش سنتی،‌ کارگاه آموزشی تفسیر قرآن شنبه تا جمعه و ... از دیگر فعالیت‌های این مرکز محسوب می‌شود.

مرکز جامعه بیت‌الزهرا(س) دارای پایگاه‌های مختلفی در فخره، نوشاباد، کاغذی، کاشان، یزدلان، ریجن، قاسم‌آباد، ابوزیدآباد، محمدآباد و آران و بیدگل است. برگزاری دوره‌های کشوری و تربیت مربی، اجرا و محل برگزاری آزمون‌های سراسری در سطح شهرستان با حضور مسئولان شهری، استانی و ‌کشوری، تأسیس کتابخانه عمومی ویژه بانوان و... از جمله برنامه‌های این مؤسسه قرآنی است.
افراد تحت پوشش مرکز با بررسی شرایط آن‌ها و با در نظر گرفتن اینکه زیر مجموعه هیچ مؤسسه یا نهادی نباشند، در زمینه‌های خوراک، پوشاک، اشتغال، آموزش‌های علمی، جهیزیه، دارو، لوازم‌التحریر و ... به صورت مقطعی و ثابت در چند نوبت در طول سال پشتیبانی می‌شوند.

انتهای پیام

captcha