آگاهی و اعتماد؛ دو رکن توسعه نیکوکاری/ کار خیر را مخفی نکنیم
کد خبر: 3787184
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۹
در نشست نقش خیریه‌ها در ارتقای حکمرانی مطرح شد؛

آگاهی و اعتماد؛ دو رکن توسعه نیکوکاری/ کار خیر را مخفی نکنیم

گروه جامعه ــ نشست نقش خیریه‌ها در ارتقای حکمرانی و سیاستگذاری با حضور جمعی از اساتید دانشگاه و پژوهشگران برگزار شد؛ حاضران در این جلسه بر ضرورت گسترش اعتماد عمومی و آگاهی در زمینه‌های نیکوکاری و عدم مخفی‌کاری در کار خیر تأکید کردند.

آگاهی و اعتماد؛ دو رکن توسعه نیکوکاری/ کار خیر را مخفی نکنیمبه گزارش ایکنا؛ نشست نقش خیریه‌ها در ارتقای حکمرانی و سیاستگذاری، یکشنبه 14 بهمن‌ماه با حضور شخصیت‌هایی همچون سعید سهراب‌پور، رئیس پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف و عباس مصلی‌نژاد، استاد دانشگاه تهران در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

در ابتدای این نشست یک‌ساعته، سعید سهراب‌پور، رئیس پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف در سخنانی کوتاه به سابقه کار خیر در ایران اشاره کرد و گفت: از وقف شروع می‌کنم که کار خیر است و سابقه‌ای هزارساله در کشورمان دارد، یکی از بزرگترین موقوفات، موقوفات آستان امام رضا(ع) است که تقریباً در همه شهرهای کشور وجود دارد. در گذشته تأکید وقف بر کمک‌کردن مدارس علمیه بود. بعد از مدتی که مسئله بهداشت مهم‌تر شد، موقوفات و خیریه‌ها به سمت بیمارستان‌سازی رفت. بعد از انقلاب که جمعیت زیاد شد و با مشکل کمبود مدرسه مواجه شدیم، مدرسه‌سازی رونق گرفت. در سال‌های اخیر توجه خیرین به مسائل علمی و دانشگاه معطوف شده است که دوست داریم تقویت شود.

در ادامه، محمدمهدی نایبی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف و مؤسس بنیاد حامی علوم انسانی با رویکردی انتقادی اظهار کرد: عمده خیریه‌های کشورمان به کارهای کوتاه‌مدت می‌پردازند و از کارهای زیربنایی و توجه به دانشگاه غافل هستند. چندی پیش دانشگاه «بیلکنت» ترکیه را از نزدیک مشاهده کردم. مسئولان آن گفتند کل این دانشگاه را یک خانواده نیکوکار ایجاد کرده است. با وجود اینکه خیرین به خوبی به مدرسه‌سازی اقدام‌ کرده‌اند، اما نسبت به آموزش عالی وارد نشده‌اند.

وی در ادامه گفت: توجه دانش‌آموزان کشورمان بیش از رشته‌های علوم انسانی به رشته‌های مهندسی معطوف است. من خود دکترای مخابرات و استاد این درس هستم، اما واقعاً رشته برق در کشور ما به اندازه‌ای که رشته نفت می‌تواند کارآمد باشد، نیست.

اعتماد و آگاهی؛ دو رکن توسعه نیکوکاری

عباس مصلی‌نژاد، استاد دانشگاه تهران و مدیر مؤسسه فرهنگی «مصلی‌نژاد» نیز دیگر سخنران این جلسه بود که گفت: چون در شرایط تحریم قرار داریم، اطلاعات کمتری از سوی سازمان ملل به ما می‌رسد، با این حال، گزارش یک مؤسسه پژوهشی را از آن‌ها تحویل گرفتیم. این مؤسسه‌ در سال ۲۰۱۷ سه شاخص کار داوطلبانه، کمک به خیریه‌ها و تشخیصِ خودِ کمک‌کننده برای انتخابِ موضوعِ کار خیر را در حدود ۱۵۰ کشور مورد مطالعه قرار داده است. بر اساس این مطالعه، ایران رتبه ۱۷ را داراست.

وی افزود: اگرچه از هر ۱۰۰ نفر در ایران، ۵۰ نفر، حداقل یک بار به خیریه‌ها کمک کرده‌اند، اما از هر ۱۰۰ نفر، تنها ۲۵ نفر کار داوطلبانه انجام می‌دهند، چون سرمایه اجتماعی ما اعم از اعتماد، دموکراسی و آگاهی در کشور، کم است. چون مردمی هستیم که دیر اعتماد می‌کنیم و چون فرهنگ آگاهی‌دادن ما و سطح فعالیت‌های داوطلبانه پایین است. شعار کنفرانس امروز باید این باشد: «هر ایرانی، یک خیّر». اگر بخواهیم به تعداد خیران اضافه کنیم، باید اعتماد و آگاهی را افزایش بدهیم.

مصلی‌نژاد در ادامه تأکید کرد: ما یک نیت خیر داریم که با عمل آگاهانه متفاوت است/ وقتی از بچه‌ سر خیابان گل می‌خریم، نیت خیر داریم اما عمل‌مان آگاهانه نیست. این آگاهی‌دادن کار دانشگاه است. ما باید جامعه را به سمت عمل آگاهانه سوق دهیم. من جایی مصاحبه نمی‌کنم، چون دستاورد من نیست و برای بنیاد فرهنگی مصلی‌نژاد است.

این استاد دانشگاه و نیکوکار ایرانی یادآور شد: باید این فرهنگ را جا بیندازیم که کار خیر، خودش یک فرهنگ‌سازی برای بقیه کارهای خیر است. امروزه ضرورت مدل‌سازی در کارهای متنوع خیر احساس می‌شود که بر اساس الگویی واحد و مبتنی بر محیط ایران، استوار باشد.

کار خیر را مخفی نکنیم

ابراهیم جمیلی، رئیس بنیاد نیکوکاری جمیلی نیز در ادامه ضمن تشکر از دانشگاه شریف برای برگزاری این سمینار اظهار کرد: آموزش بهترین عامل توسعه است. به صحبت آقای مصلی‌نژاد، یک کلمه اضافه می‌کنم و آن «نیت خیر» است. مصداق بارز این ادعا در زندگی خودم وجود دارد که بنیاد نیکوکاری جمیلی را با نیت خیر تأسیس کردم و سپس شاهد بودم که اتفاقات جالبی در زندگی من رخ داد. یک فضای جدیدی در زندگی انسان آغاز می‌شود که با هیچ لذتی قابل قیاس است.

وی با تأکید بر اینکه دولت به هیچ‌وجه در کار خیریه‌ها دخالت نکند، گفت: یک سیاستگذاری جدیدی در زمینه هوشمندسازی، آموزش، کارآفرینی و... برای خیریه‌ها نیاز است. اخیراً ستاد خیرین جوان در وزارت علوم تشکیل شده است که باید تقویت شود. این همایش می‌تواند به یک حرکت اجتماعی برای انجام کار خیر تبدیل شود.

جمیلی تصریح کرد: دیگر مثل گذشته نیست که بگوییم در سکوت و بدون اطلاع دیگران کار خیر انجام دهیم. وقتی تمام دنیا با دوربین چک می‌شود و جابجایی‌های مالی شفاف است، دیگر مخفیانه کار خیر کردن، معنایی ندارد. بارها از افرادی همچون آقای مصلی‌نژاد خواسته‌ایم از زندگی‌شان مستندی تهیه شود، اما اجازه نمی‌دهند، در حالی که بسیاری از جوانان با مشاهده مستند و فیلم از زندگی شخصیت‌های نیکوکار الگو می‌گیرند.

یکی از نکات عجیب این همایش آن بود که حاضران در جلسه نسبت به برگزاری همایش ملی خیر ماندگار که ماه قبل با هدف مطالعه و ارزیابی امور خیر و جهت‌دهی کارهای خیر به سمت اولویت‌های برزمین‌مانده در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، بی‌اطلاع بودند.

انتهای پیام

captcha