بهره‌مندی از فعالیت‌های قرآنی با هدف قرآنی‌ شدن جامعه/ عملکرد خوزستان رضایت‌بخش است
کد خبر: 3787273
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵
فقهی‌زاده در گفت‌و‌گو با ایکنا بیان کرد:

بهره‌مندی از فعالیت‌های قرآنی با هدف قرآنی‌ شدن جامعه/ عملکرد خوزستان رضایت‌بخش است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی را برای توسعه فرهنگ قرآنی یا قرآنی‌ شدن جامعه می‌خواهیم، گفت: از فعالیت‌های قرآنی در خوزستان رضایت داریم، ولی امیدواریم بنا به ظرفیت‌هایی که وجود دارد، از سال ۹۸ به بعد به توسعه و درخشش بیشتری دست پیدا کند.

فقهی‌زاده

عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، درباره توجه معاونت قرآن به سایر حوزه‌های فعالیت قرآنی، اظهار کرد: مأموریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت خاص در حوزه معاونت قرآن و عترت، بسترسازی رشد و شکوفایی فعالیت‌های قرآنی، با هدف دستیابی به توسعه فرهنگ قرآنی است. به تعبیری ما فعالیت‌های قرآنی را برای فعالیت‌های قرآنی نمی‌خواهیم؛ بلکه برای دستیابی به هدفی بلند و آرمانی به آنها می‌پردازیم که همان توسعه فرهنگ قرآنی است؛ یا به تعبیر ساده‌تر قرآنی شدن جامعه است.

فعالیت‌های قرآنی محدود به یک یا دو رشته نشود
وی بیان کرد: دستیابی به این هدف شرایط و لوازم متعددی را می‌طلبد که در آن گریزی از فعالیت‌های قرآنی نیست. البته فعالیت‌های قرآنی را نباید محدود به یک یا دو رشته کنیم و اصولاً دایره قرآنیان را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار گسترده‌تر از بعضی از حوزه‌ها می‌دانیم.

فقهی‌زاده ادامه داد: ممکن است برخی از مراکز قرآنی توجه خاص و ویژه‌ای به آن جنبه‌ها کنند. قطعاً فعالان قرآنی در حوزه قرائت یکی از ارکان جامعه قرآنی را شکل می‌دهند؛ اما تنها رکن جامعه قرآنی نیستند؛ همین‌طور حافظان قرآنی که بخشی از جامعه قرآنی هستند که اهمیت زیادی برای آنها قائلیم و اساساً حفظ قرآن کریم یک کار ویژه بسیار اساسی است که عناصر متعددی در آن حضور دارند و اگر رهبر معظم انقلاب هم تأکید ویژه‌ای بر لزوم توسعه حفظ قرآن کرده‌اند، به دلیل اثرگذاری‌های فرهنگی، علمی و آموزشی و دیگر جنبه‌های آن است؛ با وجود این حفظ قرآن تمام فعالیت‌های قرآنی نیست.

توجه به رشته‌های هنری مرتبط با قرآن در برگزاری جشنواره‌ها 
به گفته معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جنبه هنرهای قرآنی در رشته‌های مختلف یکی از بخش‌های مهم قرآنی است که دایره قرآنیان را توسعه می‌دهد و هم شکل و شمایل جذاب‌تر و خواستنی‌تر به فعالیت‌های قرآنی می‌بخشد. برای مثال معاونت قرآن و عترت سالانه حدود 10 جشنواره ملی و گاهی بین‌المللی را در حوزه‌های متنوع هنری همچون پوسترسازی، عکس، فیلمنامه‌نویسی، نمایشنامه‌نویسی و نقاشی خط برگزار می‌کند.

وی ادامه داد: در دوره جدید فعالیت معاونت قرآن و عترت، بخش‌های علمی و پژوهشی و ادبی را هم بر آن افزودیم که بحمدالله توفیق پیدا کردیم در معاونت قرآن و عترت با همکاری عده‌ای از علما و هنرمندان و دانشمندان این حوزه، جشنواره بزرگ حکمت و نیایش را در آستان مقدس نهج‌البلاغه شریف و صحیفه سجادیه شریف برگزار کنیم.

فقهی‌زاده گفت: همچنین در جنبه‌های علمی، پژوهشی، آموزشی، آواها و نغمات که اولین‌بار است به شکل جشنواره برگزار می‌شود و امید داریم که ان‌شاءالله استان خوزستان در این زمینه درخشش ویژه‌ای پیدا کند؛ چراکه واقعاً استحقاق دارد و پتانسیل بسیار جدی که موجب فخر و مباهات است در این استان داریم. در جشنواره‌های ملی بارها و بارها مشاهده کردم که بخشی از فعال‌ترین فعالان قرآنی در حوزه‌های مختلف جشنواره‌ای از فعالان قرآنی خوزستان هستند. خوشبختانه نه تنها در یک رشته بلکه در چندین رشته و شاید بتوانیم بگوییم که اگر مبالغه نباشد صاحب سبک هم هستند.

ظرفیت خوزستان برای توسعه بیشتر در فعالیت‌های قرآنی
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: از فعالیت‌های قرآنی در خوزستان رضایت داریم، ولی معتقدیم و امیدواریم بنا به پتانسیل و ظرفیت‌هایی که وجود دارد، از سال 98 به بعد به توسعه و درخشش بیشتری دست پیدا کند.

انتهای پیام

captcha