توسعه فناوری نوین جایگزین کتابخانه نمی‌شود/ ما امروز به فیزیک کتاب نیاز داریم
کد خبر: 3787504
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۸
حجت‌الاسلام پژمانفر:

توسعه فناوری نوین جایگزین کتابخانه نمی‌شود/ ما امروز به فیزیک کتاب نیاز داریم

گروه فرهنگی ــ نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به راه‌اندازی پروژه‌های بزرگی همچون افتتاح بزرگترین کتابخانه کشور در مشهد، گفت: در آینده‌ای نه‌چندان دور با همت نهاد کتابخانه‌ها، مردم و مسئولان می‌توانیم بحث کتابخانه‌ها را ادامه دهیم و این نگاه که توسعه فناوری نوین جایگزین کتابخانه می‌شود، نگاه بسیار غلطی است؛ ما امروز به فیزیک کتاب نیاز داریم.

سهم ما در مشهد نسبت به فضای کتابخانه عمومی فاصله داردبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، صبح امروز، 15 بهمن‌ماه در آیین افتتاح کتابخانه مرکزی مشهد، اظهار کرد: پیش از انقلاب اسلامی اینگونه به ما القا می‌کردند که ایرانی هر اقدامی بکند، نتیجه‌ای ندارد و متأسفانه با این کار فضای وابستگی و عدم اعتماد به‌نفس را در ما منتقل می‌کردند اما به لطف خدا امروز در دنیا گفته می‌شود که ایرانی هرچه اراده کند به آن دست پیدا می‌کند و ما این را ثابت کردیم. 
وی ادامه داد: علی‌رغم همه سختی‌ها ما امروز نشان دادیم که می‌توانیم و این یک باور عمومی است که در دنیا خودش را نشان داده است. اعتمادی که به نیروهای جوان به جامعه ما شد، نشان دهنده این است که باید از این مسیر استفاده کنیم و آن ظرفیت‌ها را در میدان به کار گیریم.
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آنچه بیش از همه در مجلس مدنظر است، این است که ما می‌توانیم نیروهای توانمندی داشته باشیم؛ به شرط این‌که به آن‌ها فرصت دهیم تا کارهای نشدنی تحقق یابد.

مردم به میدان بیایند
پژمانفر بیان کرد: همه تلاش کردند و این تلاشی بود که نتیجه آن روشن شده است. در عین حال ما امروز در مشهد از لحاظ پراکندگی مکان کتابخانه فاصله داریم و امیدواریم خیرین کمک کنند. آنچه امروز می‌تواند مشکلات ما را حل کند حضور دولت نیست، باید شرایطی را فراهم کنیم که مردم به میدان بیایند. امروز اداره کردن کشور با این هزینه‌ها خیلی راحت نیست و اینجا باید کمی تلاش کنیم. 
وی افزود: یکی از مصوباتی که باید در صحن علنی تصویب شود، هزینه‌های قابل قبول مالیاتی است؛ یعنی هر خیری کاری بکند، طبق قانون امسال این هزینه‌ها قابل قبول مالیاتی است و چراغ سبزی به خیرین است تا در این حوزه قدم بگذارند و به لطف خدا این مصوبه رأی آورد، مصوب شد و ان‌شاءالله در صحن هم مصوب می‌شود. 
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که ما به راه‌اندازی این پروژه‌های بزرگ افتخار می‌کنیم، اضافه کرد: در آینده‌ای نه‌چندان دور با همت نهاد کتابخانه‌ها، مردم و مسئولین می‌توانیم بحث کتابخانه‌ها را ادامه دهیم و این نگاه که توسعه فناوری نوین جایگزین کتابخانه می‌شود، نگاه بسیار غلطی است. ما امروز به فیزیک کتاب نیاز داریم و آموزش و پرورش ما اشتباه کرد که شخص کتابدار را از مدارس حذف کرد چون کم کم کتابخانه‌ها هم از رونق افتاد و بچه‌های ما کتاب نمی‌بینند و این آسیب بزرگ در جامعه ماست و کتاب باید به عنوان بزرگ‌ترین نیاز انسان باشد.
 
کتابخانه‌ها منعکس‌کننده جامعه‌هستند
جان ریچاردز، رئیس کمیته دائمی کتابخانه‌های عمومی(ایفلا) نیز در بخشی از این مراسم گفت: کتابخانه‌ها منعکس کننده جامعه‌ای هستند که در آن قرار گرفته‌اند و همینطور مردمی که این خدمات را دریافت می‌کنند؛ این همان چیزی است که کتابخانه‌های عمومی را خاص و ویژه می‌کند. 
ریچاردز اظهار کرد: این حقیقت که هر کتابخانه‌ای در هر شهر، کشور، ایالت و هر روستایی متفاوت است، می‌تواند گمراه‌کننده باشد؛ کتابخانه ها منعکس کننده جامعه‌ و مردمی هستند که در آن قرار گرفته‌اند و این همان چیزی است که کتابخانه‌های عمومی را خاص و ویژه می‌کند. 
وی ادامه داد: کارمندان و کتابداران حرفه‌ای کتابخانه‌ها به‌صورت خیلی سخت کار می‌کنند تا بتوانند نیازهای آن جامعه را با توجه به خدماتی که ارائه می‌دهند، مرتفع کنند. طی بازدیدهایی که من داشتم، کارمندان کتابخانه‌ها و کتابداران در ایران بسیار فوق‌العاده و منحصربه‌فرد هستند. 
رئیس کمیته دائمی کتابخانه‌های عمومی تصریح کرد: شاید مناسب‌تر این باشد که من بهترین آرزوهای کمیته دائمی کتابخانه‌های عمومی(ایفلا) و هم‌چنین جامعه کتابداری کتاب‌خانه‌های عمومی جهانی را برای تحقق این هدف خدمتتان عرض کنم. 
جان ریچاردز خاطرنشان کرد: در طی چند روز گذشته فرصت این را داشتم که از کتابخانه‌های عمومی در ایران بازدید کنم. این سفر شامل بازدید از کتابخانه‌هایی بود که به صورت تخصصی و ویژه برای کودکان تهیه و تدارک شده بود و مجموعه‌هایی برای ضبط خاطرات جامعه و خدماتی برای افرادی با توانایی‌های خاص اعم از افراد ناشنوا و نابینا و هم‌چنین نوجوانان و سالن‌های مطالعه و خدمات عمومی درنظر گرفته شده بود. 
وی افزود: در طی بازدید و نگاهی که به کتابخانه‌ها داشتم، کاملاً طبیعی است که کتابخانه‌های ایران را با کتا‌بخانه‌های عمومی دیگر تطبیق دهیم؛ به عنوان مثال کشور خودم استرالیا و کتاب‌خانه‌هایی که من فرصت و شانس بازدید کردن آن‌ها را در جهان داشتم. 
انتهای پیام
captcha