انتظار مردمی از کشتیبان جدید سلامت
کد خبر: 3787589
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۶

انتظار مردمی از کشتیبان جدید سلامت

گروه سلامت ــ با رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی از امروز، سعید نمکی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران شد؛ وزیری که انتظار می‌رود، سیاست‌های دولت در طرح تحول سلامت را اجرا کند و در کنار آن با مشکلاتی که بر سر راه سلامت کشور سبز شده‌اند، برخورد منطقی داشته باشد.

کشتیبان جدید سلامت؛ انتظار مردم از نمکیبه گزارش ایکنا، با باد موافقی که امروز از سوی وکلای مردم در مجلس شورای اسلامی به بادبان وزارت بهداشت وزیدن گرفت، سکان کشتی سلامت رسماً در اختیار سعید نمکی قرار گرفت تا او سکاندار جدید وزارت بهداشت و درمان کشور پس از قاضی‌زاده هاشمی شود.
نمکی گرچه ایمونولوژیست است، اما بسیاری او را با سوابق بودجه‌ای و محیط زیستی می‌شناسند؛ بودجه‌ای که دلایل پیاده شدن هاشمی از اتوبوس دولت بود.
امروز که کشتیبان تغییر کرده، باید دید سیاست کشتیبان جدید چه می‌شود؟ سیاستی که بیشتر آن در ارتباط با طرح تحول سلامت است، طرح تحولی که گرچه چهار سال و چندماه از آغاز آن می‌گذرد و توانست در برخی بخش‌ها مانند کاهش پرداخت از جیب بیماران و طرح بیمه همگانی و ایجاد عدالت در سلامت تا حد زیادی موفق باشد، اما چند وقتی است که حرف و حدیث در مورد آن بیشتر شده و برخی اعتقاد بر شکست آن و لزوم اعلام پایان این طرح از سوی رئیس جمهوری شدند.
با اعلام استعفای قاضی‌زاده هاشمی و اعلام سرپرستی سعید نمکی از سوی رئیس جمهور، یکی از منتقدان این طرح (نه مخالف) در زمان اجرای آن، بسیاری را بر آن داشت که آمدن این معاون اسبق وزارت بهداشت آخرین میخ بر تابوت این طرح ملی است که طرفداران بسیاری در میان مردم محروم جامعه پیدا کرده بود، اما اظهار نظر‌های نمکی در زمان سرپرستی و سخنرانی دفاعیه در برابر نمایندگان مجلس در زمان رأی اعتماد و تأکید مکرر رئیس جمهور بر اجرای این طرح و افتخار دولت به آن، از ادامه این طرح نوید می‌دهد، اگرچه با اصلاحات و رفع معایب. ضعف‌هایی که اتفاقاً وزیر جدید بهداشت هم بر آن مسلط است و به همین دلیل اولویت را در این طرح در کنار کاهش پرداختی از جیب مردم، به جای درمان، به پیشگیری اختصاص داده است و آن را راه کاهش هزینه‌های بیمارستانی و درمانی می‌داند.
گرچه امید به اصلاح به طرح تحول سلامت و ادامه اجرای آن با آمدن نمکی از بین نرفت، اما سلامت تنها این طرح نبوده و نیست. کشتی سلامت ایران همچنان نالان، افتان و خیزان در دریای مواج با مشکلات مختلف مواجه است.
وضعیت دارویی کشور، بودجه بیماران خاص، وضعیت کمبود نیروی پرستاری در کشور، کمبود تخت‌های بیمارستانی، کمبود تخت‌های روان‌شناسی، معوق پاداش بازنشستگی، راه‌اندازی نظام ارجاع و تکمیل طرح پزشک خانواده و پرونده سلامت الکترونیک، توزیع مناسب پزشکان متخصص در سراسر کشور، همه و همه مشکلاتی است که این روز‌ها بر سر راه سلامت کشور خودنمایی کرده و مشکلاتی را برای مردم و دردمندان به وجود آورده است.
از وزیر جدید بهداشت انتظار می‌رود با توجه به اشرافی که نسبت به بودجه کشور دارد، در این وضعیت کنونی کشور با این مشکلات دست و پنجه نرم کند و بتواند برنامه‌ریزی مناسبی برای آن‌ها داشته باشد تا بتواند این کشتی سلامت را به ساحل امن سلامت برساند.
یاسر مختاری
انتهای پیام
captcha