نگاهی به 40 سالگی فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز در مدارس
کد خبر: 3787634
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱

نگاهی به 40 سالگی فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز در مدارس

گروه جامعه ــ مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه موضوع فعالیت‌های قرآنی در آموزش و پرورش از گذشته تاکنون با تحولات بسیاری همراه بوده است، به تبیین دستاوردهای این اداره‌کل در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت.

3شنبهمحمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با بیان اینکه موضوع فعالیت‌های قرآنی در آموزش و پرورش از گذشته تاکنون با تحولات بسیاری همراه بوده است، گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی اغلب دستگاه‌های فرهنگی به ویژه وزارت آموزش و پرورش به منزله بزرگترین و گسترده‌ترین متولی فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی و قرآنی کشور با سابقه‌ای طولانی، نقش ارزنده و گسترده‌ای را در زمینه توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی عهده‌دار شد.
 
وی با تعریف مأموریت اداره‌کل قرآن، عترت و نماز در سه رویکرد مدرسه‌محوری، اصل فراگیری و اثربخشی و توسعه مشارکت‌ها به تبیین دستاورد‌های ۴۰ ساله این وزارتخانه در عرصه‌های قرآن، عترت و نماز پرداخت و با اشاره به برگزاری ۳۶ دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزان در چهار مرحله آموزشگاه، منطقه، استان و کشور با حضور چهار تا شش میلیون دانش‌آموز در هر سال تحصیلی، گفت: پژوهش‌های موجود نشان می‌دهد که اغلب دانش‌آموختگان این بستر تربیتی توانسته‌اند در ارکان مدیریتی کشور نقش مؤثری ایفا کنند. همچنین مسابقات قرآن، عترت و نماز با شرکت گسترده فرهنگیان سراسر کشور از مرحله ادارات تا سطح کشوری با حضور ده‌ها هزار نفر از این قشر برگزار می‌شود.
 
توسعه و تقویت آموزش عمومی قرآن
مسیب‌زاده توسعه و تقویت آموزش عمومی قرآن کریم را از اهداف وزارت آموزش و پرورش خواند و فعالیت‌هایی را که متعاقب این هدف شکل گرفته است از این قبیل دانست: نهضت ملی حفظ قرآن کریم، حفظ موضوعی قرآن، ایجاد دارالقرآن‌ها، الگوی تلاوت، ایجاد مدارس تخصصی قرآن، حضور در نمایشگاه بین‌المللی قرآن، برگزاری جلسه استماع قرآن و کشف استعداد‌های قرآنی در قالب برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان و فرهنگیان.
 
وی به برگزاری موفق پنج دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام اشاره کرد و گفت: اولین دوره در سال ۷۲ با حضور ۱۱ کشور، دومین دوره در سال ۷۳ با حضور ۱۵ کشور، سومین دوره در سال ۷۴ با حضور ۱۷ کشور و چهارمین دوره در سال ۷۷ با حضور ۲۶ کشور برگزار شد. دوره پنجم نیز با یک وقفه ۲۰ ساله در سال ۹۶ با حضور ۳۱ کشور برگزار شد.
 
مسیب‌زاده راه‌اندازی بیش از ۱۰ هزار مدرسه قرآنی و ۷۵۰ مرکز آموزش تخصصی قرآن با عنوان مراکز دارالقرآن در شهرستان‌ها و مناطق آموزش و پرورش در طول ۴۰ سال گذشته را از اقدامات انجام شده خواند و بیان کرد: طی ۴۰ سال گذشته هر ساله بیش از ده‌ها هزار معلم، مدیر، مربی و داور مسابقات قرآن دانش‌آموزی استان‌های سراسر کشور تحت آموزش و توانمندسازی قرار گرفته‌اند.
 
همکاری و تعامل سازنده با سایر نهاد‌ها و مؤسسات قرآنی کشور
وی از دیگر گام‌های ارزنده طی ۴۰ سال اخیر را همکاری و تعامل سازنده با سایر نهاد‌ها و مؤسسات قرآنی کشور از جمله سازمان اوقاف و امور خیریه در تجمیع مسابقات قرآنی شکوفه‌ها با مسابقات قرآنی دانش‌آموزان، صداوسیمای جمهوری اسلامی و تهیه برنامه‌های متعدد رادیویی و تلویزیونی، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه‌های علمیه، هیئت رزمندگان اسلام و... خواند.
 
مسیب‌زاده به تولیدات قرآن، عترت و نماز در قالب نشریات، کتب، دیجیتال و.. اشاره کرد و در معرفی برخی از آنان مجموعه چهار جلدی نورباران ابتدایی، مجموعه چهار جلدی حق تلاوت، مجموعه هفت جلدی کتاب‌های تفسیر، مجموعه کتاب‌های ۱۴ جلدی امام‌شناسی، مجموعه‌های هفت جلدی کتاب‌های نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه و ... را نام برد و گفت: به منظور بهره‌مندی قرآن‌آموزان از تکنولوژی‌های نوین و روش‌های کارآمد یادگیری و حفظ قرآن کریم، انواع مختلف قلم‌های قرآنی تهیه و در بین دانش‌آموزان و فرهنگیان توزیع شده است. آخرین نمونه این قلم‌ها علاوه بر محتوای کل قرآن، نهج‌البلاغه به دو زبان، صحیفه سجادیه به سه زبان و منتخب دعا‌های مفاتیح الجنان، با محتوای کتب مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان، طرح حفظ موضوعی و مجموعه کتب طرح مصباح الهدی در ارتباط بوده و به سادگی برای معلمین، دانش‌آموزان و اولیای آنان قابل استفاده است.
 
قرآن بریل با رسم‌الخط آموزشی
چاپ و انتشار مصحف شریف دانش‌‌آموزان از دیگر مواردی بود که مسیب‌زاده بدان اشاره و اظهار کرد: این مصحف با قابلیت پاسخگویی به سؤالات دانش‌آموزان به کمک مفاهیم و تفسیر مختصر آیات منتخب منتشر شده است. همچنین قرآن بریل با رسم‌الخط آموزشی برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی در ایران چاپ و توزیع شد.
 
مسیب‌زاده به فعالیت‌های مرتبط با بخش نماز در مدارس اشاره و بیان کرد: در بیش از ۷۰ هزار مدرسه نماز جماعت اقامه می‌شود که ۲۵ هزار نماز جماعت از سوی ائمه جماعت و در ۵۲ هزار مدرسه دیگر از طرف همکاران فرهنگی اقامه نماز جماعت انجام می‌شود. همچنین در راستای تحقق آیه کریمه «الَّذِینَ إِن مَّکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ …» طرح جامع تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز در مراکز آموزشی و تربیتی به منظور توانمندسازی مدیران و معاونین مدارس با اولویت دوره اول و دوم متوسطه سراسر کشور برگزار می‌شود.
 
مسیب‌زاده افزایش مستمر آگاهی دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها نسبت به آثار، آداب و احکام نماز را جزو فعالیت‌های این اداره کل برشمرد و ادامه داد: از آنجا که نقش معلم در پرورش حس مذهبی و تربیت دینی دانش‌آموز بسیار تأثیرگذار است و همچنین توانمندسازی منابع انسانی در آموزش و پرورش نقش مهمی در انتقال مفاهیم به ویژه مفاهیم در حوزه مسائل دینی و تربیتی دارد. لذا با توجه به نقش مهم معلمین در دوره ابتدایی، این دوره توانمندسازی تعریف شده است. این طرح از سال ۹۵ آغاز به کار کرده است و تاکنون بیش از هشت هزار نفر این دوره را گذراندند.
 
شش هزار مدرسه حاضر در نماز جمعه 
برگزاری جشن‌های تکلیف، همایش تجلیل از خادمین، حضور ائمه جمعه سراسر کشور در نماز جماعت مدارس از دیگر اقداماتی بود که مسیب‌زاده از آن سخن گفت و افزود: حضور برنامه‌ریزی شده و دوره‌ای دانش‌آموزان مدارس در مساجد اطراف مدرسه و میعادگاه‌های نماز جمعه و بهره‌مندی از ظرفیت تربیتی و پرورشی این مکان‌ها در ایجاد انس با نماز و آموزه‌های دینی، فرصتی مناسب است که در این فعالیت از آن استفاده می‌شود. هر هفته به‌ طور متوسط دانش‌آموزان شش هزار مدرسه به همراه معلمان خود در مساجد و میعادگاه‌های نماز جمعه سراسر کشور حضور می‌یابند.
 
بهسازی نمازخانه‌ها در همکاری با سازمان نوسازی مدارس
مسیب‌زاده یکی از راهکار‌های توسعه فرهنگ اقامه نماز و اهتمام به برپایی نماز جماعت در مدرسه را علاوه بر جلوگیری از تغییر کاربری نمازخانه‌ها، توسعه و تجهیز و بهسازی و زیباسازی آن‌ها خواند و تصریح کرد: این مهم با همکاری سازمان نوسازی مدارس نظارت و پیگیری می‌شود. در این راستا طی سال ۹۶ حدود ۱۶۱ هزار مترمربع فرش سجاده‌ای در نماز خانه‌های مدارس ۳۲ استان با همکاری سازمان نوسازی کشور تهیه و توریع شد.
 
مسیب‌زاده در تبیین برخی از فعالیت‌های بخش عترت در مدارس گفت: در واحد‌های آموزشی از مناسبت‌های دینی و ولایی به‌ منزله فرصت‌های ارزشمند تعظیم و تکریم شعائر الهی استفاده می‌شود و برنامه‌های ویژه‌ای با رویکرد ترویج روحیه‌ نشاط و شادابی دینی در میان دانش‌آموزان به مرحله‌ اجرا درمی‌آید. برای مثال در اجرای طرح امام‌شناسی «مصباح الهدی» تمامی مدارس استان با استفاده از ظرفیت‌های موجود، اقدام به معرفی همه‌جانبه یکی از امامان معصوم(ع) تعیین‌شده می‌کنند و فعالیت‌های امام‌شناسی خود را در موضوعاتی همچون زندگی‌نامه، کرامات، حکایات، داستان‌های کاربردی، احادیث و روایات و سبک زندگی آن امام معصوم(ع) متمرکز کرده و در این مسیر از راه‌ها و روش‌های مختلفی مانند تحقیق و پژوهش، مسابقه، نقاشی و دلنوشته، جلسات پرسش و پاسخ و... استفاده کرده‌اند و از ابتکارها و خلاقیت‌های فرهنگیان و دانش‌آموزان نیز بهره می‌گیرند.
 
برگزاری سوگواره «احلی من العسل»، اجرای طرح «عطر انتظار» با محوریت توسعه و تعمیق فرهنگ انتظار و مهدویت، برپایی گفتمان‌های دینی و هیئت‌های مذهبی دانش‌آموزان و فرهنگیان نیز از دیگر مواردی بود که مدیر کل قرآن، عترت و نماز به عنوان دستاورد‌های وزارت آموزش و پرورش طی ۴۰ سال اخیر از آن نام برد و گفت: با عنایت به اهمیت اجرای فریضتین امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی، شورا‌های امر به معروف و نهی از منکر ادارات و مراکز آموزشی، تشکیل و براساس شرح وظایف معین، در سطوح ستاد، استان، شهرستان و مدرسه فعالیت می‌کنند.
 
انتهای پیام
captcha