تولید اکسیژن ۱۸ با خلوص ۹۸ درصد در کارخانه آب سنگین خنداب
کد خبر: 3787652
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۶

تولید اکسیژن ۱۸ با خلوص ۹۸ درصد در کارخانه آب سنگین خنداب

گروه سیاست و اقتصاد ــ رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: آب سنگین در ساخت دارو‌های نوترکیب استفاده دارد و رسماً اعلام می‌کنم محققان سایت خنداب توانسته‌اند اکسیژن ۱۸ را با خلوص ۹۷ درصد با ظرفیت حدود ۶۰ کیلو در سال تولید کنند و تنها یک قدم تا مرحله نهایی این کار که مربوط به مرحله الکترولیز است، مانده که البته کار آسانی است.

تولید اکسیژن ۱۸ با خلوص ۹۸ درصد در کارخانه آب سنگین خنداب

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشور در حاشیه سفر خود به خنداب و پرده‌برداری از ارتقای تجهیزات پزشکی بیمارستان مهر این شهرستان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه محققان رآکتور تحقیقاتی خنداب توانستند اکسیژن ۱۸ با خلوص ۹۷ درصد را با ظرفیت حدود ۶۰ کیلو در سال تولید کنند، اظهار کرد: از این پس ما در ارتباط با تولید داروی تجهیزات پت در کشور می‌توان گفت که نه تنها خوداتکا بلکه خودکفا شده و می‌توانیم به حوزه صادرات اکسیژن 18 نیز ورود پیدا کنیم.
صالحی ضمن گرامیداشت دهه فجر و تبریک این ایام تصریح کرد: امید است با پشت سر گذاردن گردنه‌های سخت بعد از این ۴۰ سال بتوانیم وارد فضای آرامش‌بخشی شویم که بتوانیم با سرعت بیشتری شاهد پیشرفت کشور در ابعاد مختلف باشیم.
به گفته وی تا امروز ایران در این ۴۰ سال دستاوردهای فراوانی در ابعاد مختلف بخصوص در حوزه زیرساخت‌ها داشته است، برای مثال می‌توان به کشیده شدن بیش از ۳۷۰ هزار کیلومتر شبکه گاز در این چهار دهه و نصب نیروگاه‌های کشور با ظرفیت قریب به ۸۰ هزار مگاوات اشاره کرد. این موارد دستاوردهای بزرگی است که ممکن است دیده نشود، اما ما از مواهب آن‌ها استفاده می کنیم، امروز بیش از ۹۵ درصد ایرانیان شهرنشین از گاز استفاده می‌کنند‌.
وی فناوری هسته‌ای را یکی دیگر از دستاوردهای حاصل شده در این ۴۰ سال برشمرد و بیان کرد: خوشبختانه ایران توانسته تمامی آستانه‌های این فناوری را چه در اکتشاف و استخراج، چه در تحقیق و توسعه و چه در طراحی رآکتورهای تحقیقاتی بدست آورد و در همه ابعاد موفقیت حاصل شود.
رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: با توجه به اینکه سایت در خنداب استقرار دارد نام رسمی این سایت رآکتور تحقیقاتی «خنداب» است و باید آن را به همین نام بنامیم. در این رآکتور تولید آب سنگین نیز صورت می‌گیرد و در جوار تولید آب سنگین کارهای تحقیقاتی نیز تحقق می‌یابد، محققان ما توانستند از همین آب سنگینی که تولید می‌شود دوتره‌های مختلفی تولید یا زمینه استفاده‌های گوناگونی از آب سنگین را در کشور فراهم کنند.
وی اضافه کرد: آب سنگین در ساخت داروهای نوترکیب استفاده دارد و رسما اعلام می‌کنم محققان سایت خنداب توانسته‌اند اکسیژن 18 را با خلوص ۹۷ درصد با ظرفیت حدود ۶۰ کیلو در سال تولید کنند و تنها یک قدم تا مرحله نهایی این کار که مربوط به مرحله الکترولیز است، مانده که کار آسانی است و از این پس ما در ارتباط با تولید داروی تجهیزات پت در کشور می‌توان گفت که نه تنها خوداتکا بلکه به خودکفایی رسیدیم و می‌توانیم به صادرات اکسیژن ۱۸ وارد شویم.
صالحی اظهار کرد: اکسیژن ۱۸ به ازای هر کیلو ۳۰ هزار دلار از خارج از کشور خریداری می‌شد ولی دانشمندان و محققان پس از حدود ۴ سال کار شبانه‌روزی بالاخره موفق به تولید این محصول شده و قدم بزرگی را برداشته‌اند. تعداد کشورهایی که اکسیژن ۱۸ تولید می‌کنند بسیار اندک است و در واقع تولید آن در انحصار چند کشور است که ما توانستیم این انحصار را شکسته و به خودکفایی برسیم.
صالحی در بخش دیگر از سخنان خود به حضورش در بیمارستان مهر خنداب اشاره کرد و افزود: سازمان انرژی اتمی خود را متعهد می‌داند که هر منطقه‌ای که در آن سایت استقرار دارد خدماتی را در حد بضاعت و توان به اهالی و ساکنین آن منطقه ارائه دهد. در این بیمارستان که دو سال از افتتاحش می‌گذرد در چند ماه اخیر توانستیم بخشی از تجهیزات مورد‌نیاز اتاق عمل و اتاق زایمان را با کمک سازمان انرژی اتمی و مشارکت استانداری و وزارت بهداشت تامین کنیم. این قول را می‌دهم که برای تأمین تجهیزات اورژانس این بیمارستان نیز پس از بررسی‌های لازم کمک‌هایی صورت گرفته و اورژانس این بیمارستان نیز راه‌اندازی شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی در تشریح کمک سازمان انرژی اتمی به تعریض جاده منطقه اضافه کرد: این سازمان هر چه در توان داشته باشد در راستای تأمین رفاه مردمی که در این منطقه ساکن هستند و به نوعی از این سایت حفاظت می‌کنند انجام می‌دهد و هر میزان گشایش برای این سازمان ایجاد شود به اندازه گشایش ایجاد شده قطعا به منطقه کمک می‌شود.
صالحی گفت: با توجه به اینکه توصیه شد کسانی که در سایت خنداب کار می‌کنند، در همین شهرستان زندگی کنند، لذا باید امکاناتی فراهم و جاذبه‌هایی ایجاد شود که این‌کار به صورت داوطلبانه رخ دهد و استاندار و فرماندار و شهردار کمک کنند تا ببینیم چگونه می‌توان این‌کار را انجام داد.
رئیس سازمان انرژی اتمی در بخش پایانی سخنانش در خصوص نحوه استخدام در سایت اظهار کرد: استخدام‌ها در این سایت علمی از میان بهترین‌ها صورت بگیرد، اما در شرایط مساوی ترجیح می‌دهیم که از نیروهای بومی خود منطقه جذب کنیم. یقینا بالای ۵۰ درصد نیروهای این سایت از نیروهای منطقه هستند، هرچند علاقه داریم که ۱۰۰ درصد نیروهای سایت بومی همین منطقه باشند ولی شرایط علمی این مرکز تحقیقاتی را در جذب نیرو باید در نظر گرفت.
انتهای پیام

captcha