بانوان ایثارگر؛ فرهنگسازان بی‌ادعا
کد خبر: 3787743
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۰
سیمای زنانه جنگ در محاق/ 1

بانوان ایثارگر؛ فرهنگسازان بی‌ادعا

گروه جهاد و حماسه ــ بانوان ایثارگر جامعه اسلامی با به نمایش گذاشتن توانمندی‌های خود در عرصه‌های گوناگون در دوره جنگ و پس از آن، بی‌ادعا به انتقال ارزش‌ها به نسل بعدی می‌کوشند.

شنبه***بانوان ایثارگر؛ فرهنگسازان بی ادعا

اعظم تمیز، رئیس کارگروه جامعه زنان و خانواده بسیج شهریار، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره نقش بانوان در دوره دفاع مقدس گفت: بانوان ایرانی با شجاعت و درایتی که دارند همواره حضوری گسترده در بزنگاه‌های تاریخی داشته‌اند و در دوره پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس کمتر کسی را می‌توان یافت که فداکاری‌ها و حمایت‌های بانوان را به یاد نداشته باشد. بخش عظیمی از موفقیت‌های کشور سرافراز ایران مرهون فداکاری‌های این الگوهای صبر و استقامت است.
این بسیجی فعال که در اوایل جنگ تحمیلی به‌ منظور فعالیت‌های فرهنگی به مناطق جنگی اعزام شده است، می‌گوید: به اعتقاد من بخش مهمی از فضای پرشور جنگ به دلیل حضور فرهنگی بانوان و اثربخشی آنان در جهت تقویت روحیه و انگیزه بخشیدن به مردان برای حضور در میدان جنگ و صبوری در برابر مصیبت‌های وارده است.

وی در ادامه به اشتیاق وصف‌ناپذیر زنان برای حضور در جنگ اشاره کرد و گفت: عده‌ای از شیرزنان داوطلبانه در مناطق عملیاتی حاضر می‌شدند و اسلحه به دست می‌گرفتند، عده‌ای با صبوری در شهرهای مرزی استقامت می‌کردند و تعداد زیادی خانواده‌های خود را از دست دادند، ولی دست از حمایت برنداشتند و عده‌ای که به فعالیت امدادگری می‌پرداختند، همه به شوق شهادت در این عرصه حضور داشتند.

این معلم فداکار با اشاره به کمک‌های مالی که در زمان جنگ بانوان به رزمندگان ارائه می‌دادند، اظهار کرد: زمانی که به عنوان مربی پرورشی در مدرسه شاغل بودم، شاهد ایثارگری بانوانی بودم که همه دارایی‌شان را برای جهاد در راه خدا انفاق می‌کردند و هر چیزی که اعلام می‌شد در مناطق جنگی نیاز است به سرعت با کمک‌های مردمی مهیا می‌شد و در برخی روزها چندین تریلی شامل اقلام مختلف مورد نیاز که مردم آنها را جمع‌آوری کرده بودند به مناطق جنگی می‌فرستادیم.

رئیس کارگروه جامعه زنان و خانواده بسیج شهریار با بیان اینکه نقش زنان در دوره دفاع مقدس مورد غفلت واقع شده است، افزود: همان‌طور که بانوان در دوره دفاع مقدس، با تشويق مردان به حضور جبهه، به عهده گرفتن وظایف همسران خود در خانواده، مراقبت از فرزندان و ... ضامن پیروزی رزمندگان بودند. بنابراین می‌توانند با حضور فعال و اثرگذار در هر یک از عرصه‌های اجتماعی نقش مؤثری ایفا کنند.

وی ادامه داد: البته بخشی از مهجوریت بانوان ایثارگر به این دلیل است که آنها خالصانه این فداکاری‌ها را انجام دادند و به دنبال تعریف و تمجید نیستند، اما از آحاد مردم، خصوصاً مسئولان انتظار داریم که در برابر بی‌بندوباری‌ها بایستند، نگذارند خون شهدا پایمال شود و ارزش‌های انقلاب را حفظ کنند.

وی که مسئولیت آموزش نظامی بانوان را در زمان جنگ برعهده داشت، آموزش نظامی را برای بانوان لازم و ضروری بیان کرد و گفت: جهاد مسلحانه در صورتی که مردان حضور داشته باشند، برای بانوان واجب نیست و جهاد برای بانوان جنبه دفاعی دارد، اما وقتی مجبور شوند باید بتوانند سلاح هم بدست گیرند و با دشمن مبارزه کنند، مخصوصاً بانوانی که در مرزها هستند باید حتماً آموزش نظامی ببینند تا بتوانند در مواقع خطر از خود دفاع کنند.

تمیز بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی انتظار می‌رفت که استکبارگران در برابر جمهوری اسلامی ایستادگی و کارشکنی کنند که این اتفاق رخ داد و تاکنون نیز این مقابله و جنگ ادامه دارد. زمانی جنگ سخت بود و اکنون بانوان باید در جنگ نرم، که در عرصه‌های فرهنگی و اقتصادی جامعه را مورد هجمه و فشار قرار داده است، نیز نقش‌آفرینی و نسلی را تربیت کنند که ارزش‌های دفاع مقدس را حفظ کنند و تحت تأثیر هجمه‌های فرهنگی دشمن قرار نگیرند.

وی با اشاره به نقش بی‌بدیل زنان به عنوان فرهنگسازان بی‌ادعا اظهار کرد: بانوان فرهنگساز هستند. وقتی بانویی همه اصول یک زن مسلمان را رعایت کند، نیاز نیست صحبت کند، خود به خود فرهنگ را منتقل می‌کند، همان‌طور که در جنگ درس دینداری، عاطفه و پاکدامنی دادند. بانوان بهترین توانمندی را برای انتقال ارزش‌ها و فرهنگ‌ها به نسل بعدی دارند و باید از این ودیعه الهی که در وجود بانوان قرار داده شده است در جهت تقویت و گسترش فرهنگ اسلام بهره برد.
رئیس کارگروه جامعه زنان و خانواده بسیج شهریار گفت: بانوان نسل ما باید روایتگر باشند و برای نسل بعد جنگ را متعهدانه روایت کنند نه اینکه قصه بگویند. ارزش‌های دفاع مقدس باید سینه به سینه منتقل شود و اشخاصی که دست به قلم هستند در این زمینه بنویسند. نباید فراموش کنیم که تا ظهور امام عصر(عج) همه باید هوشیار و آماده باشیم.  

وی بیان کرد: البته نباید تلاش‌ها، مجاهدت‌ها و فداکاری‌های بانوان جامعه را محدود به ایام جنگ کرد، زیرا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و پایان جنگ ایران و عراق، زنان در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و غیره حضوری پررنگ داشتند و توانستند توانمندی‌های خود را به اثبات برسانند.

انتهای پیام

captcha