ویژگی عناصر انقلابی و غیرانقلابی/ درهم‌تنیدگی دین، ارزش مردم و رهبری الهی
کد خبر: 3787761
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳
یک نماینده سابق مجلس تشریح کرد:

ویژگی عناصر انقلابی و غیرانقلابی/ درهم‌تنیدگی دین، ارزش مردم و رهبری الهی

گروه جامعه ــ نماینده سابق مجلس شورای اسلامی عناصر داخلی کشور را به سه دسته انقلابی، غیرانقلابی و ضدانقلابی تقسیم کرد و گفت: عناصر غیرانقلابی می‌خواهند جمهوری اسلامی بی‌محتوا و‌خشک و در تبعیت از نظام سلطه بی‌چون و چرا باشد.

به گزارش ایکنا؛ گردهمایی بزرگ جنبش‌های استادی دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی امروز سه‌شنبه ۱۶ بهمن‌ماه، از سوی سازمان بسیج اساتید کشور با حضور سیدعزت‌الله ضرغامی، عضو شورای عالی فضای مجازی، علیرضا زاکانی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و یک‌هزار نفر از اساتید دانشگاه‌های مختلف تهران، در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد.

در این مراسم علیرضا زاکانی، نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پشت تریبون حاضر شد و در سخنانی با بیان اینکه چهل سال افتخار را پشت سر گذاشته‌ایم و بسیار خوش‌وقت هستیم که امروز بلوغ انقلاب را مشاهده می‌کنیم، اظهار کرد: انقلاب اسلامی سه ویژگی گوهر دین، ارزش والای مردم و اهمیت رهبری الهی را نمایان کرد. گوهر دین باید با درایت حوزه علمیه و براساس رویکرد فقه اجتماعی متبلور و با همت دو نهاد حوزه و دانشگاه نظریات بنیادین و کاربردی از آن استخراج می‌شد.

وی با اشاره به اهداف عالی نظام، ادامه داد: استقلال، آزادی، مردم‌سالاری، پیشرفت مادی و معنوی و ظلم‌ستیزی در سراسر جهان از جمله اهداف این نظام بود. این مهم با همراهی نیروی انسانی تراز انقلاب اسلامی و با انجام وظیفه جدی حوزویان و دانشگاهیان و نخبگان کشور محقق شد. در این مسیر باید دولت اسلامی شکل می‌گرفت. در کنار این مهم انقلاب اسلامی ارزش والای مردم را نمایان کرد؛ این انقلاب باید منجر به مردم سالاری دینی و محقق شدن حق و حقوق مردم بر مبنای مکتب مبین اسلام می‌شد. اهمیت جایگاه مردم در نگاه رهبران انقلاب آن‌قدر مهم بود که امام(ره) می‌فرمودند: میزان رأی ملت است.

زاکانی افزود: در مردم‌سالاری دینی، مردم حق رشد و تعالی، حق زندگی با رفاه، آرامش و‌ امنیت و حق دانستن، انتخاب و مشارکت کردن دارند. مردم حق مالکیت و کسب کردن و حق نظارت و بازخواست دارند. این‌ها مواردی است که در دموکراسی غربی جایی ندارد. حاکمیت دولت و مسئولان کشور موظف‌اند این حقوق را به تکلیف تبدیل کرده و قدرت نظارت مردم بر امور کشور را به آن‌ها برگردانند، در این مسیر باید به سمت شفاف‌سازی و واگذاری امور به مردم برویم.

وی گفت: سه ویژگی گوهر دین، ارزش والای مردم و اهمیت رهبری الهی در هم تنیده‌اند و هیچ تعارضی با هم ندارند. مردم‌سالاری دینی و حرکت در مسیر تحقق اهداف و آرمان‌ها باید به تشکیل دولت اسلامی و در نهایت به تشکیل جامعه اسلامی منجر شود. اگر ویژگی اول محقق نشد، باید آرمان حوزه و دانشگاه بازنگری شود. اگر مردم سالاری دینی آن‌چنان که بایسته و شایسته است محقق نشد، به کارآمدی مسئولان باید شک کرد. تبلور نقش و اهمیت رهبری الهی هم منوط به وظیفه نخبگان سیاسی و اجتماعی است.
 
با تمسک به اسلام برای در خدمت مردم بودن موفق بوده‌ایم
زاکانی گفت: ما اکنون در میانه راه هستیم، باید موانع را بشناسیم. می‌دانستیم چه می‌خواستیم، اما راه دستیابی به آن‌ها را بلد نبودیم. امروز دیگر کسی از ما نمی‌پذیرد که زمین بخوریم و دوباره بلند شویم. هر کجا تمسک به اسلام جستیم و عزت و بزرگی آن را طلب و خدمت به مردم را پیشه و به فرمایشات امام(ره) و مقام معظم رهبری توجه و نیز به همت و خودباوری خود با اتکاء به ایمان و علم تمسک کردیم، موفق بوده‌ایم.

به گفته زاکانی ما امروز نیاز به یک تحول بزرگ در کشور‌ داریم. مقام معظم رهبری سال‌هاست بر استفاده از همه ظرفیت‌ها تأکید و از همه برای حضور در میدان دعوت می‌کنند. رصدگری و اندیشه‌ورزی که از جمله تأکیدات ایشان است، به این معناست که باید اندیشه و شناخت، محور تحولات قرار گیرد و همه ما مسئول به نقش‌آفرینی در این تغییر هستیم.
 
ویژگی‌های عناصر انقلابی و غیرانقلابی در کشور
وی افزود: عناصر داخلی کشور به سه دسته عناصر انقلابی، عناصر غیرانقلابی و عناصر ضد انقلابی تقسیم می‌شوند که هر کدام از این‌ها می‌خواهند در این تغییر و تحولات سهمی داشته باشند. خواسته قلبی ضد انقلاب فروپاشی نظام و تجزیه کشور است. عناصر غیرانقلابی می‌خواهند جمهوری اسلامی بی‌محتوا و‌خشک و در تبعیت از نظام سلطه بی‌چون و چرا باشد. این گروه ادامه حیات کشور را در گروی تحت نفوذ قدرت بیگانه بودن می‌دانند. دیدگاه عناصر انقلابی در کشور توجه به ظرفیت‌های بی‌کرانی است که از بعد مادی و‌ معنوی در طول 40 سال به دست آورده‌ایم.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: امروز بزرگترین مانع ما نظام سلطه است و اینکه منطق درست اسلامی و پیشرو در جهان نداریم و سیاستمداران عرصه دیپلماسی منفعلانه عمل می‌کنند. این در حالی است که مبانی انقلاب منطقی است، به طوری که هر انسان برخوردار از عقل و اراده را می‌تواند با خود همراه کند. پیروزی ما در منطقه نتیجه همین منطق است.
 
سه ضلعی مافیایی پنهان در کشور؛ قدرت، ثروت و بیگانه‌پرستی
وی افزود: مسئولیت نسل اول و دوم انقلاب این است که راه را برای تغییر بزرگ باز کنند، اگر چه مافیای پنهانی هم شکل گرفته و سه ضلعی قدرت‌پرستی، بیگانه‌پرستی و ثروت نامشروع پرستی منجر به ایجاد هر فساد و نفوذ و خیانتی شده است، اما باید همه به میدان بیاییم و مسیر تغییر را هموار کنیم.

زاکانی گریزی نیز به سخنان مقام معظم رهبری داشت و گفت: ایشان می‌فرمایند متوجه باشید ممکن است امسال مقدمه‌ای را بچینند و سال آینده فتنه‌ای به پا کنند. مقدمات آن براساس سه پایه تشدید فشار اقتصادی؛ در دو بعد خارجی(تحریم) و داخلی(فساد)، ناکارآمدی مسئولان و ایجاد نافرمانی مدنی است، همان‌طور که اعتراضات را منجر به آشوب می‌کنند. عناصر غیرانقلابی در این‌باره می‌گویند ما باید در کف میدان قدرت را انتخاب کنیم و این نهایتا منجر به انقراض انقلاب می‌شود و یا منجر به دادن امتیاز به بیگانه خواهد بود که خواست عناصر غیرانقلابی است.
 
وظایف نخبگان در شرایط سخت
وی در ادامه با تأکید بر وظیفه همگان از جمله نخبگان در این شرایط اظهار کرد: پیشگیری نخستین وظیفه است که با روشنگری و معرفت بخشی محقق می‌شود. امروز مردم در وضعیت سختی به سر می‌برند، باید به مردم بگوییم اگر امروز مشکل دارند علت آن چیست. ما بنا نداریم دور خودمان دیوار بکشیم، بلکه هدف ما اتکاء به توانمندی‌های داخلی است. وظیفه دوم؛ جهاد خدمت رسانی است، آن‌گونه که هر فردی در هر کجا قرار دارد خوب کار کند و به کسانی که در عسر هستند بیشتر توجه شود. جهاد پیشرفت‌جویی وظیفه سوم ماست، این نیاز به همفکری دارد که ماحصل آن جلوگیری از فتنه‌های طراحی شده است و منجر به جهش انقلاب می‌شود.

انتهای پیام
captcha