همه کتاب‌های سال گذشته بدون سوگیری داوری شد
کد خبر: 3787928
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۲
مهدوی‌راد:

همه کتاب‌های سال گذشته بدون سوگیری داوری شد

گروه ادب ــ دبیرعلمی سی‌وششمین دوره جایزه کتاب‌سال گفت: همه کتاب‌های سال گذشته بدون سوگیری و با رعایت انصاف داوری و ارزیابی شد.

همه کتاب‌های سال گذشته بدون سوگیری داوری شدبه گزارش خبرنگار ایکنا، آیین اختتامیه سی‌وششمین دوره جایزه کتاب‌سال جمهوری اسلامی ایران عصر سه‌شنبه 16 بهمن‌ماه با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و جمعی از مسئولان کشور در تالار وحدت برگزار شد.
مهدوی‌راد در این مراسم با تبریک فرا رسیدن چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی به ارائه گزارشی از اجرای این دوره از جایزه کتاب سال گفت: مجموعه آثار مکتوب که از راه‌های گوناگون به دبیرخانه جایزه کتاب‌ سال رسیده بودند، بررسی شدند که در این راستا 52 هزار و 80 عنوان کتاب چاپ اولی مربوط به سال 96 بودند که این رقم در مقایسه با سال گذشته اندکی افزایش را نشان می‌دهد.
وی افزود: در ارزیابی اولیه، 10هزار و 368 عنوان کتاب شناسایی شد و در مرحله بعد 272 عنوان کتاب شامل ترجمه، تألیف و تحقیق بررسی شدند. بررسی و امتیازدهی به آثار نیز براساس آیین‌نامه جایزه کتاب سال بود که داوران به آثار تقدیری از 85 تا 95 و آثار برگزیده از 95 تا 100 امتیاز پیش‌بینی کرده بودند.
مهدوی‌راد با اشاره به بیست‌وششمین دوره جایزه جهانی کتاب سال نیز گفت: در این جایزه، 244 عنوان کتاب به مرحله نهایی راه پیدا کردند و از بین آنها 28 عنوان کتاب به مرحله نهایی رسید و در نهایت 10 عنوان برگزیده شد که علاوه بر این، 10 عنوان اثر برگزیده و 42 عنوان تقدیری نیز مربوط به جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی معرفی می‌شوند.
دبیرعلمی سی‌وششمین دوره جایزه کتاب‌سال در ادامه تأثیر عمیق انقلاب اسلامی بر علم و دانش‌گستری در کشور بیان کرد: این موضوع سبب گسترش ابعاد تمدن اسلامی و انسانی و تحول در حوزه میراث مکتوب شد و با وجود اینکه مورد قبول نیست، اما باید در این زمینه تلاش‌های جدی شود.
وی ادامه داد: انقلاب، نعمت بزرگی است که با آگاهی، آزادی، فرهیختگی و فرزانگی همراه است؛ از این رو پیشگیری از تحریف آن بسیار مهم است و باز هم کتاب می‌تواند در این زمینه نقش‌آفرین باشد.
مهدوی‌راد داوری آثار این دوره را مورد اشاره قرار داد و گفت: اطمینان می‌دهم که داوران هر چه را که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اجازه چاپ داده بود و ما از وجود آنها مطلع بودیم، بدون هیچ گونه سوگیری ارزیابی کردند.
یادآور می‌شود؛ در این آیین، سیدرضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک، محمود واعظی؛ رئیس‌دفتر ریاست جمهور و محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشتند.
انتهای پیام

 

captcha