افزایش حافظان و قاریان ثمره اصلی چهار دهه گذشته است؛ در خیلی از امور قرآنی درجا زده‌ایم
کد خبر: 3787952
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷
بررسی مدیریت امور قرآنی کشور(۱9)/ شهریار پرهیزکار:

افزایش حافظان و قاریان ثمره اصلی چهار دهه گذشته است؛ در خیلی از امور قرآنی درجا زده‌ایم

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ پیشکسوت و حافظ بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه مسئولان اجرایی و تقنینی کشور اعتقاد راسخی به کار قرآنی ندارند، گفت: با این ساختار نامناسب امور قرآنی صرفاً افزایش حافظان و قاریان ثمره این چهل سال بوده است و در دیگر امور درجا زده‌ایم.

شهریار پرهیزکار، حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم و ناظر عالی مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)، در حاشیه برپایی این مسابقات در پاسخ به خبرنگار ایکنا درباره مدیریت امور قرآنی کشور طی چهل سال گذشته، اظهار کرد: هنگامی که وضعیت قرآنی کشور را با قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بررسی می‌کنیم، انصافاً این دو وضعیت قابل مقایسه با یکدیگر نیست. پس از انقلاب از لحاظ کمیت و کیفیت تلاوت‌ها و حفظ قرآن، جهش و پیشرفت بزرگی داشته‌ایم، چراکه قبل از انقلاب اسلامی، اساساً بحث حفظ قرآن در کشور مطرح نبود.

پرهیزکار تصریح کرد: البته مطلب دیگری در این زمینه وجود دارد و آن این است که آیا فعالیت‌های چهار دهه اخیر رضایت‌بخش بوده یا نه؟ معتقدم که اصلاً این طور نبوده و باید خیلی بیشتر و بهتر از این‌ وضعیت پیشرفت می‌کردیم و در نقاط بالاتر از اینکه هستیم، قرار داشته باشیم، ولی متأسفانه به خاطر مسائلی که باید درباره آنها بحث شود، درجا زده‌ایم و خوب پیش نرفته‌ایم. همچنین، از ظرفیت‌هایی که در اختیار داریم، استفاده نکرده‌ایم و بسیاری از استعدادها در کشور از بین رفت.

وی با بیان اینکه در این وضعیت مجال کارهای قرآنی از خیلی افراد گرفته شد و آن طور که باید و شاید بودجه‌های قرآنی به درستی اختصاص داده نشد، افزود: مدیریت قرآنی کشور نیز درست نبود و می‌توانستیم خیلی بیش از این‌ها موفق باشیم. بنده از وضعیت موجود راضی نیستم.

این حافظ بین‌المللی کل قرآن با اشاره به اینکه عمده این مسئله به مسئولان و مدیران کشور بازمی‌گردد، اظهار کرد: مسئولان کشور اعتقادی به کار قرآنی ندارند و اگر هم کار قرآنی انجام می‌دهند، از باب رفع تکلیف است. مدیران و قانون‌گذاران کشور کار انقلابی و جهادی در این باره انجام نمی‌دهند، یعنی کارهایی که نیاز است تا بسیجی‌وار وارد میدان شوند از ایشان دیده نمی‌شود.

پرهیزکار در ادامه با بیان اینکه مقصر اصلی را در این زمینه مسئولان اجرایی و تقنینی کشور می‌دانم، گفت: البته در وهله بعد نیز اعتقاد دارم که ساختار خیلی درستی برای مسائل قرآنی کشور نداریم.

 

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری همواره بر موضوع اهمیت فعالیت‌های قرآنی تأکید داشته و دارند و ایشان همیشه در این مورد اهتمام داشته‌اند، گفت: به خاطر همین تأکیدها و حمایت‌های بی‌دریغ مقام معظم رهبری است که انتظار داشتیم که مسئولان کشور نیز اهتمام کافی کنند که اگر اینطور بود، وضعیت فعالیت‌های قرآنی در کشور خیلی بهتر از وضع فعلی بود. اگر حمایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی نبود، در همین وضعیت فعلی نیز قرار نداشتیم.

این حافظ بین‌المللی با بیان اینکه هیچ‌کدام از دولت‌های ما قرآنی نبوده‌اند و بنده نیز حاضر هستم تا این موضوع را ثابت کنم، تصریح کرد: دولت‌های ما در این مدت سیاسی‌کاری کردند و قرآن را ابزاری قرار دادند تا گفته شود که این دولت‌ها کاری برای قرآن انجام داده‌اند. مسئولان ما اعتقاد راسخی به این موضوع نداشته‌اند که فراگیر شدن قرآن در جامعه برای نوجوانان و جوانان موضوعی ضروری و حیاتی است.

مصاحبه از مجتبی افشار
انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha