ائتلاف سعودی، تسلیحات آمریکایی را در اختیار القاعده گذاشته است
کد خبر: 3787960
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۶
«سی‌ان‌ان» فاش کرد؛

ائتلاف سعودی، تسلیحات آمریکایی را در اختیار القاعده گذاشته است

گروه بین‌الملل ــ شبکه آمریکایی در گزارشی خبر داده که ائتلافی به رهبری عربستان سعودی در جنگ یمن، تسلیحات آمریکایی را به تروریست‌های القاعده داده است.

به گزارش ایکنا؛ فارس نوشت: بنا بر گزارش شبکه «سی‌ان‌ان»، عربستان سعودی و شرکای ائتلافش در جنگ علیه یمن، تسلیحات آمریکایی را به جنگجویان القاعده، شبه‌نظامیان سَلفی و دیگر گروه‌ها در جنگ یمن ارسال کرده است.

این رسانه آمریکایی معتقد است که انتقال تسلیحات فروخته شده واشنگتن به ریاض به القاعده، «نقض توافقات عربستان سعودی با آمریکا» است.

در گزارش سی‌ان‌ان آمده است: «عربستان سعودی و امارات عربی متحده از تسلیحات ساخت آمریکا به عنوان نوعی پول به منظور همراه کردن و خریدن وفاداری شبه‌نظامیان و قبایل و اعمال نفوذ در صحنه سیاسی پیچیده یمن استفاده کرده‌اند».

طبق گزارش این رسانه آمریکایی، وزارت دفاع این کشور معتقد است که ائتلاف به رهبری سعودی در یمن با ارسال تسلیحات و تجهیزات آمریکایی به طرف‌های ثالث، در واقع در حال نقض قراردادهای فروش سلاح با آمریکا است.

در بخشی از گزارش سی‌ان‌ان، از یک گروه شبه نظامی وابسته به القاعده در شبه جزیره عرب به نام «دسته ابو عباس» نام برده شده که تجهیزات آمریکایی از قبیل خودروهای زرهی «اوشکُش» Oshkosh در اختیار آنها قرار گرفته است.

سرکرده این گروه که او هم «ابوعباس» نام دارد، سال ۲۰۱۷ در آمریکا رسما تروریست شناخته شده است.

در گزارش این رسانه آمریکایی همچنین ادعا شده که به دنبال درگیری‌ها در یمن بین انصارالله یمن و نیروهای حامی ائتلاف سعودی، تسلیحات آمریکایی ارسالی واشنگتن برای ائتلاف سعودی- اماراتی به دست نیروهای مورد حمایت ایران در یمن هم رسیده است.

سی‌ان‌ان هشدار داده که دستیابی نیروهای مورد حمایت ایران در یمن به تسلیحات آمریکایی، سبب فاش شدن برخی از فناوری‌های حساس نظامی آمریکا برای ایران و احتمالا به خطر افتادن جان نظامیان آمریکایی در دیگر مناطق می‌شود.

انتشار گزارش سی‌ان‌ان درباره انتقال تسلیحات آمریکایی فروخته شده به ائتلاف سعودی به تروریست‌ها، پیشتر در گزارش مستند گروه موسوم به «خبرنگاران عربی برای روزنامه‌نگاری تحقیقی» هم اعلام شده بود.

طبق آن گزارش، سلاح‌های ارسال‌شده انگلیس و آمریکا برای ائتلاف سعودی در جنگ یمن، به دست گروه انشعابی از سازمان‌های تروریستی چون القاعده و داعش رسیده است.
انتهای پیام

captcha