یادنامه‌ای برای یك شاعر شهید/ جشنواره شعر دفاع مقدس فارس پایان یافت
کد خبر: 3788054
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰

یادنامه‌ای برای یك شاعر شهید/ جشنواره شعر دفاع مقدس فارس پایان یافت

گروه فرهنگی ـ اختتامیه هشتمین جشنواره شعر دفاع مقدس فارس را باید یادنامه‌ای برای تمامی شهدا و به‌ویژه شاعر شهید بی‌سر کشور ذکر کرد.

به گزارش ایكنا از فارس، شامگاه سه‌شنبه، 16 بهمن‌‌ماه، سالن همایش نمایشگاه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در پارک آزادی شیراز، شاهد برگزاری اختتامیه هشتمین جشنواره شعر دفاع مقدس فارس بود که همراهی شرکت توزیع نیروی برق استان فارس را باید یکی از نقاط قوت برگزاری این مراسم ذکر کرد.
صمصام مسعودی، از قاریان فارس با خواندن سوره حمد در ابتدای برنامه، خدا را برای وجود جوانانی شایسته در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی سپاس گفت.

ارسال 400 اثر به هشتمین جشنواره شعر دفاع مقدس فارس
به گفته حمیدرضا گرامی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس در این مراسم، جشنواره با استقبال روبه‌رو شد و دبیرخانه از بین 400 اثر ارسالی، برگزیدگان خود را معرفی کرد.
وی همچنین بخشی از رسالت‌های این بنیاد در زمینه‌های هنری و ادبی و تاریخ دفاع مقدس را هم برشمرد.
حجت‌الاسلام محمدحسین انصاری‌نژاد، مدیر ادبیات حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس نیز در اظهارات کوتاهی به این موضوع اشاره کرد که آثار ارزشمندی به جشنواره رسید که با کدگذاری در اختیار هیئت‌ داوران شامل غلامرضا کافی به‌عنوان دبیر علمی جشنواره، محمدرضا خالصی، رضا علی‌اکبری و محمد مرادی قرار گرفت.

برگزاری اختتامیه کنگره ملی شعر دفاع مقدس در شیراز
وی اضافه کرد: نفرات برتر این جشنواره به هفتمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس که اختتامیه آن روز هفتم اسفندماه سال جاری و به میزبانی شیراز برگزار می‌شود، راه پیدا کرده‌اند.
انصاری‌نژاد، اختتامیه جشنواره استانی شعر دفاع مقدس را که بخشی از آن به شاعر شهید بی‌سر کشور اختصاص‌ یافته است را محفل شعر شهدا ذکر کرد.
پخش نماهنگ شهید شیرعلی سلطانی، شاعر شهید بی‌سر کشور و از شاعران فارس که بی‌سر بودن خود در هنگام شهادت را پیش‌بینی کرده و قبری در همین اندازه و در مسجدی که خود بنا کرده بود مهیا ساخت، فضا را عوض کرد.

یادنامه شاعر شهید بی‌سر کشور
آهنگ و نوایی که بر شعر «آن سیب سرخی در هوا می‌رفت...» از محمدحسین انصاری‌نژاد به گوش می‌رسید، باعث شد تا فضای برنامه هرچه بیشتر به سمت خاطرات سال‌های حماسه و ایثار سوق داده شود.
در هنگام پخش این نماهنگ و با دیدن تصاویر شهید، بخشی از شعری که او را برای نوشتن بر مزارش سروده بود در ذهنم مرور شد.
سال‌ها هست بود عشق شهادت به سرم/ کی شود تا که شهادت بنهد پا به سرم
من سر خویش فدای قدم دوست کنم/ خویش بیگانه بدانند به این عزم و سرم
تا دهم جان به ره دوست خدایا مددی/ تا که این تحفه ناچیز بر دوست برم
سال‌ها صبر نمودم که برم فیضش را / شکر لله که خدا داد به فیضش ظفرم
خواهم از دوست که شاید ز ره لطف و کرم/ در شمار شهدا داد به روز شمرم...

باید قدردان اهل‌قلم متعهد بود
حجت‌الاسلام عبدالنبی صداقت، نماینده ولی‌فقیه در نیروی دریایی سپاه نیز در این برنامه، قدردانی خود از اهالی قلم که با تعهد به مقابله با دشمن در عرصه جنگ نرم رفته‌اند را ‌بیان کرد.
وی افزود: باید از این قشر ارزشی که از جریان‌سازی جریانات انحرافی باکی ندارند و مانند شهید حاج شیرعلی سلطانی بدون هیچ‌گونه حب و بغض، از ارزش‌های انقلاب اسلامی دفاع می‌کنند، تقدیری شایسته داشت.
تجلیل از خانواده شهید حاج شیرعلی سلطانی، اسماعیل جمالی، نویسنده جانباز و رحیم میرعظیم خبرنگار دفاع مقدس فارس از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.
مرضیه مرادی از نویسندگان این استان نیز به‌عنوان مجری، با خواندن اشعار فاطمی سوگواره یاس نبوی را در این برنامه بر پا کرده بود.
بنا بود که شاعران برگزیده به خواندن اشعار خود بپردازند که به‌دلیل سردی هوا فقط چند نفر از آن‌ها به این کار پرداختند و البته به‌طور مفصل! کاری که از چشمان تیزبین دبیر علمی جشنواره که برای خوانش بیانیه هیئت‌داوران حاضر شده بود و البته به دلیل سردی هوا متن خود را نخواند، دور نماند.
غلامرضا کافی، یكی از شاعران برجسته استان فارس در این مراسم گفت: خوشم می‌آید که شاعران برخلاف تأکید مجری در چنین برنامه‌هایی هرگز کوتاه نمی‌آیند!

حرف‌های نگفته و راه‌های نرفته
ولی به‌راستی حیف است که از زیباترین بخش برنامه به‌سادگی گذشت. مضمون یکی از بیت‌های شعر مصیب صفری در ذهنم ماند. این شاعر از حرف‌های نگفته و راه‌های نرفته خود می‌گفت و از دوربین می‌خواست که کات کند زیرا وقت کوله بستن نیست.
یکی از شاعرانی که در این جلسه به شعرخوانی پرداخت، محسن نقدی نوه شهید حاج شیرعلی سلطانی بود که پا در جای پدر بزرگ خود گذاشته است. بخش‌هایی از غزل دانیال بهادرانی در مورد شهدا نیز در ذهنم ماندگار شد.
مرد باید لحظهٔ آخر شناسایی شود/ بی سرو سامان و بی پیکر شناسایی شود
درد باید در دلِ این نامه‌های سربه‌مهر/ در تبِ دریایِ دور و بر شناسایی شود
در دلِ آتش‌فشان‌های کبودِ عاشقی/ شعله باید زیر خاکستر شناسایی شود
داغ‌هایی در دلِ این دشت باید گُل کند/ شاید آنجا لالهٔ پرپر شناسایی شود
در بخشی از مراسم که با برنامه پخش زنده صداوسیمای فارس در مورد سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی همزمان شده بود و با حضور مدیرکل اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس، از کتاب‌های جدید این بنیاد رونمایی شد.

رونمایی از 8 کتاب در حوزه دفاع مقدس فارس
«پرستوهای صلح» مجموعه شعر کودک از معصومه مرادی، «استراحت بماند بعد از شهادت» بر اساس زندگی و خاطرات شهید مهدی اثنی‌عشری به نویسندگی مصطفی مرادی و «دردانه‌ها» اثری مرتبط با شهدای توابع ارسنجان به نویسندگی آقا و خانم جاویدی برخی از این آثار بود.
تاریخ شفاهی خانم عدلو با عنوان «دختر انقلاب» به نویسندگی راحله یعقوبی، «آخرین نبرد» خاطرات رزمنده نجیب بازیار و به نویسندگی این رزمنده، «ناگهان یوسف» زندگی‌نامه داستانی شهدای محب به نویسندگی ساجده تقی‌زاده، «زیتون سرخ» مربوط به شهدای روستای پر زیتون به نویسندگی یزدانی، تاریخ شفاهی پور یزدان‌پرست با عنوان «پرستاری در دفاع مقدس» به نویسندگی راحله یعقوبی از دیگر آثار رونمایی شده بود.

معرفی نفرات برتر هشتمین جشنواره شعر دفاع مقدس
بعد از پایان ویژه برنامه پخش زنده صدا و سیمای فارس، مراسم ادامه پیدا کرد. تقدیر از برگزیدگان هشتمین جشنواره شعر دفاع مقدس فارس و چند تن از تلاشگران برگزاری این مراسم نیز به‌عنوان آخرین برنامه و با حضور مسئولان و خانواده شهدا برگزار شد. به گفته مجری برنامه، مدیرکل حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس نیز قبل از ترک مراسم قول داده است که یک جلد حافظ نفیس به برگزیدگان اهدا کند.
اسامی شاعران برگزیده نیز به شرح زیر است:
زهرا نعمتی، مقام اول بخش جلوه‌های دفاع مقدس از شهر ارسنجان
جابر ترمک، مقام دوم بخش جلوه‌های دفاع مقدس از شهر قیروکارزین
حسین صادقی، مقام سوم بخش جلوه‌های دفاع مقدس از شهر شیراز
سمیه تورجی، مقام اول بخش کودک و نوجوان از شهر شیراز
فرزانه میرزاخانی، مقام دوم بخش کودک و نوجوان از شهر شیراز
هادی فردوسی، مقام سوم بخش کودک و نوجوان از شهر شیراز
سمیه کشاورز، تقدیری بخش کودک و نوجوان از شهر شیراز
سجاد حیدری قیری، مقام دوم بخش مقاومت ملل و مدافعان حرم از شهر قیروکارزین
دانیال بهادرانی، مقام سوم مقاومت ملل و مدافعان حرم از شهر جهرم
کوروش آریایی‌منش، مقام دوم بخش جنگ نرم از شهر لار
فرحناز حمزه، مقام سوم بخش جنگ نرم از شیراز
سید‌رضا موسوی‌تبار، تقدیری بخش ویژه(سردار شهید شیرعلی سلطانی) از شیراز
فاطمه فاضلی، تقدیری بخش ویژه(سردار شهید شیرعلی سلطانی) از شیراز
در سرمای تن سوز شبی زمستانی و با مرور بخش‌هایی از غزل دانیال بهادرانی در ذهنم و بادلی گرم از وجود جوانانی که دفاع مقدس و وقوع انقلاب اسلامی را به چشم خود ندیدند؛ ولی بصیرت گونه راه خود را پیدا کرده‌اند، سالن برگزاری مراسم را ترک می‌کنم.
داغ‌هایی در دلِ این دشت باید گُل کند/ شاید آنجا لالهٔ پرپر شناسایی شود
خطِّ خون، بر خاکِ این خطّه نظر افکنده است/ تا در این مرداب، نیلوفر شناسایی شود
زخم‌های خاک، سر واکرده بعد از سال‌ها/ تا یلِ سردارها بی‌سر شناسایی شود...
گزارش: رحیم میرعظیم

انتهای پیام

captcha