نویسندگان حرفه‌ای تعریف مشخصی از ادبیات شفاهی ندارند
کد خبر: 3788189
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۴
یک نویسنده ادبیات داستانی:

نویسندگان حرفه‌ای تعریف مشخصی از ادبیات شفاهی ندارند

گروه فرهنگی - یک نویسنده ادبیات داستانی گفت: نویسندگان حرفه‌ای تعریف مشخصی از ادبیات شفاهی ندارند.

نویسندگان حرفه‌ای تعریف مشخصی از ادبیات شفاهی ندارندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، به نقل از روابط عمومی به‌نشر سعید تشکری، دبیر سلسله نشست‌های عصرانه داستان‌نویسان رضوی، دیروز، 16 بهمن، در جلسه نقد و بررسی«رویای بیداری» که روایتی تازه از خاطرات شفاهی زینب عارفی، همسر شهید مدافع حرم، مصطفی عارفی، است در فروشگاه مرکزی کتاب به نشر آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر ادبیات شفاهی در کشور رشد بسیاری پیدا کرده که این رشد نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان قابل مشاهده است اما با این وجود ضروری است به یک تعریف مشخص و کاربردی در خصوص ادبیات شفاهی برسیم تا بتوانیم تاثیر آن را در ادبیات داستانی شاهد باشیم.
وی با طرح این پرسش که آیا می‌توان به عنوان یک سند از ادبیات شفاهی خروجی گرفت، گفت: در حال حاضر با یک کنش روبرو هستیم که آثار ادبیات شفاهی ما ناشر دارند و باید اجازه‌ای صادر شود تا بتوانیم از آن‌ها خروجی بگیریم. البته که ناشران موفقی در حوزه ادبیات شفاهی و حوزه مفاهیم ارزشی در مشهد مشغول فعالیت هستند که این ناشران در انتخاب موضوع نقش بسزایی دارند.
تشکری با اشاره به اینکه ادبیات شفاهی به عنوان سند مطرح هستند، تصریح کرد: در حال حاضر نویسندگان خوبی در این حوزه حضور دارند که این موفقیت را در کتابی همچون «شهربانو» به وضوح مشاهده می‌کنیم و با وجود اینکه در حوزه ادبیات شفاهی عنوان شده است اما من آن را اثر ادبی خالص می‌دانم و اگر سایر آثار  بتوانند از چنین کتاب‌هایی پیروی کنند، آثار موفقی تولید خواهد شد.
این نویسنده عنوان کرد: اثر رویای بیداری اثری است که در آن با یک قهرمان و نویسنده روبرو هستیم که به خوبی به آن پرداخته شده است و این کتاب می‌تواند نمونه خوبی از کتاب‌های حوزه ادبیات شفاهی بشمار آید چرا که با وجود اینگونه کتاب‌ها می‌توانیم یک کتابخانه تهیه نماییم.
وی اظهار کرد: محصولات تولیدی انتشارات «به‌نشر» و نشر «ستاره‌ها» که در طول چند ساله اخیر با بسیاری از ناشران نامی مشهد که در بخش خصوصی مشغول به کار هستند؛ رقابت می‌کنند و در واقع این ناشران به خوبی توانسته‌اند در چنین عرصه‌ای به موفقیت‌های خوبی دست یابند.
در ادامه این نشست رضا وحید، یکی از نویسندگان خراسانی، طی سخنانی به تفاوت ادبیات شفاهی به ویژه در حوزه دفاع مقدس با ادبیات داستانی اشاره کرد و گفت: ما در هنگام نگارش رمان از قوه تخیل استفاده می‌کنیم اما در حوزه ادبیات شفاهی این دست و دلبازی را نمی توانیم انجام دهیم و باید به تاریخ و اشخاص متعهد بمانیم.
وی در خصوص سختی‌های تولید اثر در حوزه ادبیات شفاهی و به ویژه در بحث دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم نیز خاطرنشان کرد: گاهی پیش می‌آید که خانواده شهدا در بیان خاطرات زندگی و مصاحبه درباره این شهدای بزرگوار مقاومت می‌کنند زیرا بر این باور هستند که شهدا برای رضای خداوند در این راه گام برداشتند؛ بر این اساس به سختی می‌توان این خاطرات را نگارش و در قالب کتاب به نسل‌های بعد منتقل کرد.
 
تأکید مقام معظم رهبری برای ثبت خاطرات شهدا
زینب عارفی، همسر شهید مصطفی عارفی، نیز در ادامه این نشست عنوان کرد: نوشتن کتاب از آنجا شکل گرفت که بعد از شهادت همسرم برای تسکین آلام خود سعی کردم مواردی را روی دفتری پیاده کنم و از آنجا که حضرت آقا در خصوص نگارش کتاب در ارتباط با بیان خاطرات شهدا تاکید داشتند تا این مفاهیم به عنوان الگوی ارزشی به نسل آینده منتقل شود، من نیز شروع به نگارش اخلاق، روحیات شهید و بخش‌هایی از زندگی نامه این شهید بزرگوار کردم.
وی خاطرنشان کرد: بسیار دوست داشتم این نامه‌ها به دست ناشری برسد و این اثر به گونه‌ای نگارش شود که برای نوجوانان و جوانان مفید باشد و در طی این جریانات با نویسنده این اثر آشنا شدم و با توسل به شهید عارفی امیدوار بودم تا آنگونه که صحیح است این کتاب نگارش و منتشر شود.
نسرین پرک، نویسنده کتاب «رویای بیداری»، نیز با اشاره به نگارش این کتاب اظهار کرد: طی مصاحبه‌های متوالی با خانم زینب عارفی، همسر شهید مدافع حرم، مصطفی عارفی و پیاده کردن این مصاحبه‌ها که به حدود ۳۰۰ برگ رسید، در واقع برای نگارش هر فصل از این اثر نظر همسر شهید را جویا می‌شدم و سپس به سراغ فصل بعدی می رفتم.
همچنین در ادامه نیز محسن زاده، نماینده انتشارات ستاره‌ها، به اهمیت سوژه و نویسنده در انتشار خاطرات شفاهی همسران شهدا اشاره کرد و گفت: نویسنده اثر در حوزه خاطرات شفاهی همان مصاحبه‌ کننده کتاب است و خرسندیم که توانسته‌ایم داستان ‌نویسان را به حوزه خاطرات شفاهی وارد کنیم.
 
انتهای پیام
captcha