ترویج فرهنگ صحیح تشیّع؛ دغدغه گروه هنری سقا/ شیعه باید حب و بغض را توأمان داشته باشد
کد خبر: 3788225
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۳
گودرزی‌زاده در گفت‌وگو با ایکنا؛

ترویج فرهنگ صحیح تشیّع؛ دغدغه گروه هنری سقا/ شیعه باید حب و بغض را توأمان داشته باشد

گروه فرهنگی - کارگردان سوگنامه نمایشی « کوثر... کوچه وآه» گفت: با توجه به فاصله گرفتن نسل امروز از معارف دینی به این باور رسیدیم که هنر نمایش این قابلیت را دارد و بستر و محمل مناسبی است که اندیشه‌ها و باورها را به جامعه انتقال دهد لذا هدف اصلی ما این است که فرهنگ صحیح تشیّع را ترویج دهیم.

علی گودرزی‌زاده کارگردان سوگنامه نمایشی «کوثر... کوچه وآه» در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی گفت: گروه هنری سقا از سال 79 فعالیت خود را آغاز کرده است، اما فعالیت جدی و مستمر این گروه به سال 89 با حضور در جشنواره‌های مختلف آیینی و فستیوال‌های دینی با اجراهای مناسبتی در ماه محرم، صفر و ایام فاطمیه باز می‌گردد.

زبان گویای هنر نمایش
وی تصریح کرد: بنای ما اجرای عمومی و حضور در دل مردم است، تلاش بر این است که ادبیات خود را به باورهای مردم نزدیک کنیم و طبق عقاید و باورهای مردم و آنچه تابحال با آن زندگی کرده‌اند، پیش برویم. ضمن اینکه بنای ما براین است که مفاهیم ومعارف اهل‌بیت(ع) را در قالب هنر نمایش القا کنیم، چون هنر نمایش زبان بسیار گویایی برای انتقال مفاهیم به نسل امروز پیدا کرده است.
گودرزی ادامه داد: نسل امروز متأسفانه قدری از منابر و آموزه‌های خاص دینی فاصله گرفتند لذا احساس می‌کنیم که هنر نمایش این قابلیت را دارد و بستر و محمل مناسبی است که اندیشه و باورها را به جامعه انتقال دهد، صحنه برای ما ریل‌گذاری مناسبی کرده است که این اندیشه‌ها را به نسل امروز انتقال دهیم لذا هدف اصلی ما این است که فرهنگ صحیح شیعی را ترویج دهیم.

دکور قابل فهم انتقال مفاهیم را تسریع می‌‌بخشد
وی در پاسخ به تعدد افراد به کار گرفته در گروه هنری سقا اظهار کرد: کارهای گروه هنری سقا در پروداکشن‌های خیلی بزرگ انجام می‌شود، دکور در کارها برای گروه ما از اهم اولویت‌هاست، تداعی شدن مفاهیم باور پذیری را ارتقا بخشیده و سرعت انتقال مفاهیم را تسریع می‌بخشد، به همین دلیل یکی از پارامترها در نمایش استفاده از دکور قابل فهم است، برای هر نمایش از تعدادی بازیگر دعوت می‌شود.
گودرزی ادامه داد: در هر نمایش از مقاطع خاص تاریخی الهام گرفته شده است، کار سال گذشته گروه تحت عنوان سوگنامه «چادر خاکی مادر» به مقطعی از تاریخ در قرن معاصر یعنی اوایل قرن اخیر سال 1314 زمانی‌که دستور کشف حجاب رضاخان صادر شد باز می‌گشت، داستان در بازاری اتفاق می‌افتاد که باید برشی از بازار ساخته می‌شد و این مهم خیلی خوب ساخته شد و از ورای آن در دل تاریخ رفتیم و اتفاقات و ظلمی که به اهل‌‌بیت پیامبر(ص) شده و حقی که از ایشان غصب شده است به تصویر کشیده شد.

شیعه باید حب و بغض را توأمان داشته باشد
وی اضافه کرد: وظیفه ماست که به عنوان شیعه از کنار مسائل بی‌تفاوت نگذریم، شیعه وظیفه دارد حب و بغض را با هم و در کنار هم داشته باشد، لذا باید حتی‌الامکان مبانی دینی را انتقال دهد، زیرا حقی که از اهل‌بیت(ع) غصب شد نه به تاریخ، نه فقط به شیعه و مسلمانان و حتی به ریگ‌های بیابان هم ظلم شد.
کارگردان سوگنامه «کوثر... کوچه وآه» ادامه داد: این گروه قرار است از ابزار هنر استفاده کند تا مفاهیم را انتقال دهد، گروه هنری سقا امسال آسیبی را انتخاب کرده است و بر اساس پرونده‌های جاری در قوه قضاییه و دادگستری مفهومی را انتقال می‌دهد. شکل گرفتن داستان اتفاقا بهانه‌ای می‌شود که از زندگی امروز راهی پیدا کنیم به تاریخ و مدینه و زندگی پر فراز و نشیب حضرت زهرا(س) که از میلاد تا شهادت حضرت را به صحنه آوریم.
وی در پایان گفت: سوگنامه «کوثر... کوچه وآه» به نویسندگی ناصر کریمی‌نیک از شنبه، 13 بهمن ماه تا دوشنبه 22همین‌ماه در مکان پل فرنگی، خیابان سوم شعبان مجتمع فرهنگی هنری آفتاب اجرا می‌شود. تبلیغات در فضای مجازی به صورت گسترده انجام شده است، تعداد 10هزار بلیط رایگان نیز توزیع می‌شود. هر سال قریب به 7 هزار نفر از نمایشنامه‌ها و سوگنامه‌های نمایشی بازدید می‌کنند.
یادآور می‌شود؛ تصاویر آلبوم زیر مربوط به مراحل آماده‌سازی و تمرین سوگنامه نمایشی «کوثر... کوچه وآه» است.

آماده سازی سوگنامه نمایشی کوثر...کوچه، آه آماده سازی سوگنامه نمایشی کوثر...کوچه، آه آماده سازی سوگنامه نمایشی کوثر...کوچه، آه آماده سازی سوگنامه نمایشی کوثر...کوچه، آه آماده سازی سوگنامه نمایشی کوثر...کوچه، آه آماده سازی سوگنامه نمایشی کوثر...کوچه، آه آماده سازی سوگنامه نمایشی کوثر...کوچه، آه آماده سازی سوگنامه نمایشی کوثر...کوچه، آه آماده سازی سوگنامه نمایشی کوثر...کوچه، آه آماده سازی سوگنامه نمایشی کوثر...کوچه، آه آماده سازی سوگنامه نمایشی کوثر...کوچه، آه آماده سازی سوگنامه نمایشی کوثر...کوچه، آه آماده سازی سوگنامه نمایشی کوثر...کوچه، آه


انتهای پیام

captcha