ایجاد شبکه، بزرگترین دستاورد بهداشتی نظام سلامت
کد خبر: 3788265
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۳
در چهل سالگی انقلاب؛

ایجاد شبکه، بزرگترین دستاورد بهداشتی نظام سلامت

گروه سلامت ــ معاون وزیر بهداشت با اشاره به اجرای برنامه‌های واکسیناسیون و ریشه کنی برخی بیماری‌ها، ایجاد شبکه بهداشت را بزرگترین دستاورد نظام سلامت در حوزه بهداشت وصف کرد.

ایجاد شبکه، بزرگترین دست‌آورد بهداشتی نظام سلامت در چهل سالگی انقلاببه گزارش خبرنگار ایکنا، علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری امروز این معاونت به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی با بیان اینکه در طی این چهل سال پس از انقلاب حوزه سلامت در رسیدن به اهداف خود بسیار موفق بوده است، گفت: وزارت بهداشت در حوزه پیشگیری با توجه به اهداف تعیین شده توسط سازمان بهداشت جهانی بسیار موفق بوده و زمانی این موفقیت به چشم می‌آید که آن را با شاخص‌های موجود در سطح منطقه مدیترانه شرقی مقایسه کرد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۹ میلیون کودک در سطح جهان از واکسن محروم هستند اظهار کرد: بسیاری از مرگ و میر‌ها در جهان به دلیل بیماری‌های واگیر است، در زمان پیش از انقلاب هزار و پانصد کودک به ویژه در شرق و جنوب کشور به فلج اطفال مبتلا می‌شدند که با واکسیناسون این مورد طی ۱۸ سال گذشته به صفر رسیده است.
رئیسی ادامه داد: پیش از انقلاب عفونت چشمی و تراخم سالانه موجب کور شدن هزاران کودک می‌شد، بیش از ۱۰۰ هزار مبتلا به مالاریا در کشور وجود داشت ضمن اینکه سالانه از هر هزار نوزاد ۵ نفر به دلیل ابتلای به کزاز از بین می‌رفتند.
وی اظهار کرد: با این وجود موضوع واکسیناسیون نوزادان در دهه ۴۰ و ۵۰ آغاز شد، اما به دلیل گستردگی زیاد و نداشتن شبکه بهداشت منسجم و عدم تأمین واکسن موفق نبود، لذا از سال ۶۳ بسیج همگانی برای واکسیناسیون شروع شد و افراد به صورت فعال به درب خانه‌ها مراجعه کرده و واکسیناسیون را انجام می‌دادند.
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: پوشش واکسیناسیون در سال ۷۲ به ۹۰ درصد رسید و الان پوشش کامل داریم، پس از آغاز واکسیناسیون کزاز نوزادان از بین رفت و در آخرین آمار سال گذشته میزان ابتلا به مالاریا به ۲۰ مورد رسیده بود در حالیکه پاکستان و افغانستان همچنان کانون مالاریا هستند.
رئیسی در رابطه با وضعیت فلج اطفال در کشور نیز گفت: ۱۸ سال است در کشور دیگر فلج اطفال در کشور مشاهده نشده و از سال ۸۰ تا کنون سازمان بهداشت جهانی این مسأله را تأیید کرده است.
وی با بیان اینکه این واکسن فلج اطفال حاوی سه نوع ویروس ضعیف شده است، گفت: تا سال ۱۹۹۴ این واکسن سه ظرفیتی، از آن سال سازمان بهداشت جهانی به دلیل ریشه کنی نوع دوم این ویروس حذف و واکسن دو ظرفیتی شد، پس از آن در سطح جهان واکسن دو ظرفیتی ارائه می‌شد. 
معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه در آینده دو واکسن بونوموکوک برای بیماری‌های تنفسی و روتاویروس برای اسهال اطفال نیز اضافه می‌شود یادآور شد: تأکید ما این است که فن‌آوری تولید این واکسن‌ها را وارد کشور کنیم و در حال مذاکره برای این موضوع هستیم.
وی در رابطه با وضعیت بیماری‌های واگیر در کشور اظهار کرد: آبله در کشور ریشه کن شده و دیگر واکسیناسیون آن انجام نمی‌شود، سیاه سرفه، دیفتری، کزاز در کشور نیز در مرحله کنترل و حذف قرار دارند.
معاون بهداشتی رئیس بهداشت با بیان اینکه علاوه بر کنترل و مراقبت از بیماری‌های واگیر باید نگران بیماری‌های غیر واگیر نیز بود، گفت: در حال حاضر بیماری‌های غیرواگیر مردم کشور را تهدید می‌کند. برای کنترل این ‏موارد باید همه دستگاه‌ها دست به دست هم بدهند تا مشکل بیماری‌های غیرواگیر حل شود اگر صنایع، پیوست سلامت را رعایت نکنند و ‏آب و خاک و هوا آلوده شود، دیگر وزارت بهداشت نمی‌تواند همه این موارد را کنترل کند. ‏
205 برابر دنیا نمک و 3 برابر دنیا شکر مصرف می‌کنیم
رئیسی افزود: همچنین تغییر عادات غذایی و سبک زندگی نیز اهمیت دارد. در حال حاضر تقریبا ۲.۵ برابر مصرف دنیا نمک و ۳ ‏برابر مصرف دنیا از شکر استفاده می‌کنیم. به صورت میانگین بیش از ۸۰۰ تا هزار کالری مصرف می‌کنیم که این به چاقی ختم می‌شود.
معاون وزیر بهداشت با تأکید بر لزوم فرهنگ سازی در میان خانواده‌ها برای داشتن فرهنگ زندگی سالم یادآور شد: اگر در خانواده‌ای زندگی می‌کنیم که افراد چاق و کم تحرک هستند، بقیه افراد خانواده نیز ممکن است به ‏خاطر نوع سبک زندگی دچار چاقی شوند. در حال حاضر چاقی در مدارس نیز زیاد شده و خطرناک است. ‏
راه اندازی شبکه بهداشت؛ بزگترین دستاورد بهداشت کشور
رئیسی در ادامه بزرگترین دستاورد بهداشت کشور را طی چهل سال گذشته راه اندازی شبکه بهداشت دانست و گفت: پس از این ۴۰ سال، شبکه قدرتمند بهداشت در سطح یک خدمات سلامت ‏است. در حال حاضر بیش از ۱۸ هزار خانه بهداشت، بیش از ۲۶ هزار مرکز ارائه خدمت، ۳۰ هزار بهورز، ۲۲ هزار مراقب ‏سلامت، هزار و ۷۰۰ کارشناس بهداشت روان، هزار و ۴۰۰ کارشناس تغذیه داریم که در سراسر کشور خدمات ارائه می‌کنند. ‏
وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های نظام سلامت کشور، داشتن همین نظام شبکه است و هر برنامه‌ای که داشته باشیم، پس از قطعی ‏شدن در نظام شبکه ادغام و در سراسر کشور انجام می‌شود. ‏
معاون وزیر بهداشت بیان کرد: بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ پروژه طی چند سال گذشته برای روستا‌ها و مناطق محروم و حاشیه شهر‌ها ‏در حوزه سطح یک خدمات سلامت تعریف شد و نصف این مراکز به بهره‌برداری رسیده و تلاش ما این است که در نیمه اول ‏اردیبهشت ۹۸ حدود هزار و ۵۰۰ پروژه را در مناطق محروم به بهره‌برداری برسانیم.
پزشک خانواده به معنی کار تیمی است
وی در ادامه به موضوع پزشک خانواده و ادامه آن پرداخت و اظهار کرد: مباحث پزشکی خانواده، نظام ارجاع و پرونده ‏الکترونیک سلامت متفاوت است و محل اجرای این موارد نیز سطح بندی خاص خود را دارد و در این مسأله ارتباط سطوح با یکدیگر حائز اهمیت است؛ نظام ارجاع بدون پزشکی خانواده و از طرفی نظام ارجاع بدون حضور سطح دو و سه خدمات سلامت معنی ندارد و این ‏شبکه باید با هم کار کند، پزشکی خانواده به معنی کار تیمی است. ‏
وی افزود: وقتی خانواده‌ای برای دریافت خدمات سلامت مراجعه می‌کند نیازمند بررسی توسط یک تیم است. معمولا در راس این تیم ‏مراقبت سلامت یک پزشک حضور، اما در این تیم، بهورز، کارشناس مراقب سلامت، کارشناس سلامت روان، کارشناس تغذیه نیز حضوردارد.‏
۱۲ گام اجرایی پزشک خانواده 
معاون وزیر بهداشت یادآور شد: برای برنامه پزشکی خانواده ۱۲ گام اجرایی تعریف شده که ۷ گام آن در حوزه بهداشت و ۵ گام در ‏حوزه‌های دیگر مثل درمان قرار دارد. ‏
رئیسی افزود: بر اساس تخصیص اعتبار دو سناریو برای این ۱۲ گام تعریف شده است. در سناریوی نخست باید این ۱۲ گام به صورت لایه به لایه تا سال ۱۴۰۲ تکمیل شود در سناریوی دوم نیز اگر اعتبارات کمتری تخصیص پیدا کند، ممکن است اجرای کامل ۱۲ گام ‏پزشکی خانواده تا سال ۱۴۰۴ به تاخیر بیفتد. ‏معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر در تمام استان‌ها گام‌های اجرایی پزشکی خانواده به صورت همزمان پیش ‏می‌رود. البته در استان گلستان، زنجان، گیلان و مازندران سرعت اجرای این گام‌ها بیشتر شده است. ‏
تمرکز بر پیشگیری 
وی در رابطه با تمرکز وزارت بهداشت در دوره وزیر جدید اظهار کرد: همانگونه که وزیر محترم گفتند در این دوره بر پیشگیری تمرکز بیشتری خواهیم داشت، ضمن اینکه، اما نباید از یاد برد که در وزارت آقای قاضی‌زاده هاشمی علاوه بر درمان، در بهداشت نیز تحول زیادی به خود دید، تا پیش از اجرای طرح تحول سلامت، حوزه سلامت شرایط ‏نامناسبی داشت و هزینه‌های کمرشکن در حوزه درمان و عدم دسترسی به پزشک متخصص وجود داشت.
رئیسی افزود: در طول اجرای طرح تحول سلامت کار‌های مبنایی زیادی در حوزه بهداشت و پیشگیری انجام شد، در این حوزه باید در کنار برنامه، تحمل و صبر نیز داشته باشیم تا برنامه‌ها به سرانجام برسند. آثار بسیاری از ‏کار‌هایی که در حوزه بهداشت روی کودکان انجام می‌گیرد در آینده مشخص می‌شود.
انتهای پیام

captcha