انقلاب اسلامی موجب شکوفایی نهضت های آزادی بخش شد
کد خبر: 3788418
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۷
دبیر اندیشکده اوراسیا پژوهشگاه بین المللی المصطفی:

انقلاب اسلامی موجب شکوفایی نهضت های آزادی بخش شد

گروه حوزه های علمیه – محقق و پژوهشگر علوم سیاسی و کرسی انقلاب اسلامی حوزه و دانشگاه گفت: انقلاب اسلامی ايران موجب ارتقای توان بازیگرانی نوین از جمله تمدن اسلامی، جهان اسلام، امت اسلامی، نهضت های آزادی بخش و ملت ها شد و نقش دین را به عنوان قدرتی تأثیرگذار بر پویش های بین المللی آشکار ساخت.

انقلاب اسلامی موجب شکوفایی نهضت های آزادی بخش شد

مرتضی اشرافی در گفت وگو با ایکنا ضمن تبریک چهلمین بهار انقلاب شکوهمند اسلامی، اظهار کرد: انقلاب اسلامی در واقع علاوه بر نقش جنبش عدم تعهد و بازیگران جهان سومی، با کشیدن مرزی دقیق بین مستضعفان و مستکبران تأکید داشت تا از این رهگذر الگوی جمهوری اسلامی را برای کلیه مستضعفان به صورت تصریحی یا تلویحی جهانی نماید. همچنین روشنفکران دینی به عنوان طبقه ی متوسط جدید و حاملان اندیشه انقلاب اسلامی توانستند نقشی اساسی در بازخیزی اسلام در فرایندهای سیاسی اجتماعی ایفا کنند و به ترویج فرهنگ مردم سالاری دینی مبادرت نمایند تا از این رهگذر علاوه بر تحول در ساختار سیاسی اجتماعی داخلی کشورها، به تغییر در ساختار نظم منطقه ای و نیز ماهیت تحولات بین المللی اهتمام ورزند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: انقلاب اسلامي ايران توانست با بيان شعارها و پيام هاي اصيل اسلامي خويش و تبادل و تعامل آن با خارج از مرزهای جغرافیایی و اندیشه ها، فضاي گفتگو با جهان پيرامون را براساس اصلاح طلبي در ساختار و كاركرد نظام بين الملل و زير سيستم منطقه اي ايجاد کند تا از اين رهگذر به فرهنگ سازي و هنجارسازي در قواعد رفتاري و ساختار سياسي بپردازد و بدين ترتيب رويكرد جديدي را بر روابط بين الملل حاكم گرداند كه بر تحول ماهيت قدرت، گشتار در قواعد بازي و تغيير در نوع بازيگران استوار باشد.این محقق و

پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی المصطفی بیان کرد: انقلاب اسلامي ايران با شعار ها و پيام هاي خود و به عنوان نهضتي الهي، فراگير و مبتني بر مدار فطرت پاک بشري، توانست اهميت قدرت نرم‏ افزاري را به منصه ی ظهور رساند و به عنوان انقلابي در ارزش‏ ها و هنجار ها به فرهنگ سازي در عرصه داخلي، منطقه اي و بين المللي مبادرت کنند. بر متولیان و مبادیان امر انقلاب اسلامی واجب است که با در نظرگرفتن آرمان های متعالی این انقلاب شکوهمند، در تبلیغ هرچه بیش تر و بهتر این شعاعر و آرمان ها بکوشند و از تمامی ابزار تبلیغاتی به خصوص رسانه است.

دبیر اندیشکده اوراسیا پژوهشگاه بین المللی المصطفی ادامه داد: علی رغم چهل سال توطئه و دسیسه پیدا و پنهان دشمنان به منظور کوتاه کردن دست انقلاب از آرمان های خود، بحمدلله یکی از مهم ترین بازتاب هاي انقلاب اسلامی ایران، تجدید حیات اسلام در جهان است. به بیان دیگر، عمر دوره ای که اعتماد به نفس در میان مسلمانان، به ویژه در قشر تحصیل کرده آن از بین رفته و شمار فراوانی از آنان، خواهان هضم شدن در هویت جهانی بوده و گذشته خود را به فراموشی سپرده اند. انقلاب اسلامی آن اعتماد به نفسی که روزگاری پشتوانه تمدن بزرگ اسلامی بود، احیا و بارور کرد.

محقق و پژوهشگر انقلاب اسلامی با بیان اینکه این انقلاب بزرگ و مردمی توانسته بیشترین و عمیق ترین بازتاب و تاثیرات خود را در سطح جهان اسلام داشته باشد، افزود: مقصود من از جهان اسلام در این جا، همه ی کشورهای مسلمان مجاور و همسایه ایران، جنوب و شرق آسیا، خاورمیانه غربی، شمال آفریقا و حتّی جوامع اسلامی در اروپای غربی و آمریکای شمالی را نیز در بر می گیرد. نکته ی جالب توجه در این خصوص، تأکید آشکار و پافشاری شدید رهبر انقلاب بر این بُعد انقلاب و طرح ها و اندیشه های آن برای جهان اسلام است .

اشرافی با بیان اینکه اندیشه و پیام انقلاب اسلامی امروز همه مرزهای گیتی را درنوردیده است، گفت: به اعتراف اکثریت قریب به اتفاق تحلیل¬گران غربی و بومی جهان اسلام، انقلاب اسلامی ایران تأثیرات مهم و تعیین کننده¬ای در سراسر قلمرو و گستره جهان اسلام بر جای گذاشته است، برای اثبات این مدعا کافی است سفری کوتاه به پایتخت های جهان اسلام از اسلام آباد تا آنکارا، قاهره تا رباط، کوآلالامپور تا جاکارتا داشته باشید و در کوچه و خیابان یا مراکز دانشگاهی و مساجد این شهر ها حضور یابید تا انعکاس و ابعاد نفوذ و تأثیر انقلاب اسلامی ایران را در جهان اسلام در یابید.

این استاد دانشگاه با اشاره به گفته های مستشرق جنجال برانگیز آمریکایی در خصوص انقلاب اسلامی، بیان داشت: «برنارد لوئیس» استاد دانشگاه پرینستون و مستشرق جنجال برانگیز آمریکایی در توصیف انقلاب اسلامی، آن ¬را انقلابی واقعی و دارای اصالت و در ردیف انقلاب های بزرگ تاریخ یعنی انقلاب فرانسه و انقلاب روسیه ذکر می کند.

این محقق و پژوهشگر آسیای مرکزی و قفقاز ادامه داد: اسلامی کردن مسأله فلسطین یکی از جلوه های تأثیر گذاری انقلاب اسلامی در مناسبات و تحولات جهان اسلام است. ظهور و شکل گیری و افزایش روز افزون قدرت حماس و جهاد اسلامی فلسطین و بالاخره تولد انتفاضه مردم فلسطین، همگی به طور مستقیم یا غیر مستقیم تحت تأثیر انقلاب اسلامی ایران ارزیابی می شود. در میان گروه های فلسطینی که به طور جدی از انقلاب اسلامی ایران الهام گرفته اند، بایستی به جهاد اسلامی فلسطین اشاره کرد. «باری روبین» در کتاب خود تحت عنوان " انقلابیون و اصلاح طلبان در نهضت های معاصر اسلامی در خاورمیانه " با اشاره به میزان تأثیر پذیری حرکت های انقلابی معاصر در جهان اسلام از وقوع انقلاب اسلامی ایران، به طور مشخص به چگونگی تأثیر پذیری جهاد اسلامی فلسطین از انقلاب اسلامی ایران و فاصله گرفتن آن از گرایشات ملی گرایانه اشاره می کند که محور فعالیت سایر گروه ها و حرکت های فلسطینی بوده اند. وی استقبال حرکت های دانشجویی در دانشگاه های فلسطینی از الگوی انقلاب اسلامی را نتیجه ی سرخوردگی جوانان فلسطینی از عملکرد سازمان¬های قومیت محوری نظیر اخوان المسلمین می داند .

اشرافی تاکید کرد: بنابراين انقلاب اسلامی با تأکید بر وحدت شیعه و سنی، تقریب مذاهب اسلامی و نفی فرقه گراییِ مذهبی، درصدد وحدت ملت های مسلمان و تحقق پروژه امت ‏سازی برآمد. این مهم از یک سو بر اساس مبارزه‏ای مثبت یعنی تکیه بر باورهای اصیل اسلامی و نیز آیین‏ها و مراسم سنتی دینی استوار بود که شالوده سازمان سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی امت اسلامی را بر باورهای اصیل اسلام ناب محمدی و نیز فرهنگ‏ها و آیین‏های مشترک اسلامی از جمله حج ابراهیمی پایه گذاری می‏کرد و از سوی دیگر بر مبارزه ای منفی علیه دشمن مشترک از جمله در مراسم برائت از مشرکین و براساس استکبار ستیزی و کوتاه کردن دست قدرت های جهانی از ثروت ‏های ملی کشورهای اسلامی استوار بود که نمایانگر حساسیت مسلمانان نسبت به تحولات جهان اسلام و ضرورت ارتقای روح جمعی آنان براساس مخالفت با سلطه قدرت های بیگانه، مبارزه با صهیونیسم و افساد ستیزی بود.وی ادامه داد: در این راستا، احیای امت و تمدن اسلامی بر پایه قرآن و حدیث، سنت، فرهنگ و کلام اسلامی یا بر اساس جهان‏بینی اسلامی و تشکیل جامعه متحد اسلامی براساس آیین جهان شمول اسلامی و نیز بر اساس پیوند دولت ها و ملت ها و وحدت نخبگان فکری، فرهنگی و سیاسی از یک سو و تشکیل جبهه متحد اسلامی در مقابل اردوگاه شرق و غرب و با تقویت اندیشه مبارزه با صهیونیسم و رژیم صهیونیستی و بازسازی آرمان فلسطین و حساسیت افزایی مسلمانان نسبت به تحولات جهان اسلام از سوی دیگر، موجب توجه به همگرایی جهان اسلام براساس اتحادیه های منطقه ای اقتصادی و سیاسی و فرهنگی برای تأثیر¬گذاری برنظام تصمیم‏ گیری بین‏ المللی گردید و علاوه براحیای ژئوپولیتیک جهان اسلام، موجب افزایش نقش دین به عنوان اصلی اساسی در مدیریت تحولات جهانی شد.
این محقق و پژوهشگر جامعه المصطفی بیان کرد: بدین ترتیب تمدن اسلام توانست درصد دستیابی به جایگاهی نوین در نظم جهانی برآید و با ارتقای سطح تحلیل سیاست بین ‏الملل از بازیگران دولتی به بازیگران تمدنی، فرصتی برای انتشار پیام ادیان ابراهیمی را فراهم آورد که با توجه به استواری بر فطرت پاک بشری، محدود به فضا و زمان خاصی نیستند و از این رو می‏توانند با تأکید بر گره خوردن سرنوشت انسان ها به یک دیگر در کره ی خاکی و با توّجه به ذات¬گرایی به معنای این که بشریت نمود عامی از وجود هستی بخش است، بر نقش عنصر ایمان در گسترش ارزش های بشری و توسعه ی آدمی شدن تأکید ورزند.
اشرافی در بخش دیگری از گفت وگوی خود به نقش و اهمیت امور فرهنگی و فعالیت های عام المنفعه در استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی تاکید کرد و افزود: امور فرهنگی از آن حیث مهم هستند که پایه و اساس امور سیاسی، حرکت های سیاسی را فراهم می آورند. به عبارت دیگر امور فرهنگی زمینه¬ساز امور سیاسی اند. به این دلیل، رنگ و بوی سیاسی به خود می گیرند، و در مقوله ی سیاسی، شایستگی مطرح شدن را می یابند.
این استاد دانشگاه با اشاره به مصداق های فرهنگی خاطرنشان کرد: شکل دیگر بازتاب پيام هاي انقلاب اسلامی ایران بر جهان اسلام، به تقلید شعارهای انقلاب اسلامی از سوی مسلمانان جهان برمیگردد. مثلاً، شعار مردم مسلمان معترض ترکیه، قبل از کودتای 1359 آن کشور، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود. شهروندان کابل بر فراز بام منازل خود فریاد الله اکبر سرمی دادند، در پلاکاردهای مسلمانان مصر شعار لاشرقیه و لاغربیه دیده شده است. مردم کشمیر در راهپیمایی دویست هزار نفری 1369 شعار «الله اکبر» و «خمینی رهبر» را مطرح کردند. جهاد اسلامی فلسطین بر آن است که فلسطینی ها همان شعارهایی را سر می دهند که انقلاب اسلامی منادی آن بود. آنان با صدای بلند فریاد می زنند: « لااله الا الله، الله اکبر، پیروزی از آن اسلام است.»
وی گفت: در واقع، آن ها شعارهای قوم گرایی و الحادی را به یک سو انداختند، و شعارهای انقلاب اسلامی را برگزیدند. در سال های 1369 تا 1379 در خیابان های کیپ تاون آفریقای جنوبی شعار و ندای الله اکبر، بسیار شنیده شد. این یادآور و مؤید این کلام رهبری انقلاب است که فریاد الله اکبر مردم الجزایر بر پشت بام ها درس گرفته از ملت انقلابی ایران است.
اشرافی یادآور شد: هم چنين با پیروزی انقلاب اسلامی، گرایش به حجاب اسلامی در اقصی نقاط جهان اسلام، فزونی گرفت. در کنار آن، گرایش به نماز بیشتر شد، انتشار مجلات و نشریات اسلامی افزایش یافت و یکی دیگر از آثار فرهنگی انقلاب اسلامی ایران بر حرکت های اسلامی و سیاسی معاصر، وجود اعتراضات مردمی به سبک اعتراضات انقلاب اسلامی 1357 ایران است این اعتراضات که جنبه دینی و مذهبی داشته به طور معمول در مقابل ظلم و استبداد حاکمان محلی صورت پذیرفته و همگی برای دفاع از شعاعر مذهبی و حفظ ارزش های اسلامی صورت می پذیرند.
این محقق و مدرس انقلاب اسلامی اضافه کرد: امروز شعارنویسی به شیوه ی مبارزان انقلابی ایران مورد توّجه جنبش گران مسلمان است؛ به عبارت دیگر، استفاده از اشعار و جملات نقادانه و نیز احادیث انقلابی در این گونه شعار نویسی ها از دیگر مواردی است که مورد توجه جنبش گران مسلمان قرار گرفته و از انقلاب اسلامی ایران الگو گرفته¬اند. علاوه بر آن، اعلامیه¬ها، سخنرانی ها و پوسترها به شکل مشابه آنچه در ایران اتفاق افتاد، در کشور های اسلامی چاپ و انتشار می یابد.
وی گفت: به عنوان مثال هنوز در منطقه ی شیعه نشین بیروت یعنی «ضاحیه»، شعار های انقلاب اسلامی و تصاویر مقام معظم رهبری در آن جا وجود دارد و یا در تحولات زمستان 1389، بهار و تابستان 1390 کشور بحرین، اعلامیه ها و پوستر های انقلابی متأثر از انقلاب اسلامی و نیز عکس های رهبری ایران به چشم می خورد.
انتهای پیام 

captcha