خبرهای خوب در هفته انقلاب
کد خبر: 3788510
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۹
بر خط جامعه؛

خبرهای خوب در هفته انقلاب

گروه جامعه ــ آخرین خبر خوب در هفته ای که گذشت را علی لاریجانی اعلام کرد؛ او گفت: تصميم بر اين است كه در ٤ ماهه نخست سال آينده ساختار كشور متناسب با شرايط کشور اصلاح شود و در صورتی که لزوم اصلاح بودجه ٩٨ وجود داشته باشد، اين اصلاحيه به مجلس تقديم شود. این خبر ظاهراً اقتصادی است اما به سرعت واکنش‌های مثبت مردم در شبکه‌های اجتماعی را برانگیخت.

خبرهای خوب در هفته انقلاب

به گزارش ایکنا؛ در هفته‌ای که گذشت جامعه ایرانی شاهد جشن‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بود. اگرچه تحریم‌های ضد ایرانی و کم‌کاری برخی مدیران کشور، نارضایتی‌های اقتصادی را بالا برده است، اما مردم صبور و نجیب ایران که به خوبی بهای استقلال و آزادی خود را می‌شناسند، بر آرمان‌های اولیه انقلاب اسلامی همچنان ایستادگی می‌کنند.

آن‌هایی که این روزها اخبار کاروان قرآنی انقلاب را از گروه فعالیت‌های قرآنی ایکنا دنبال می‌کنند، شاهدند که قرآنیان کشورمان چگونه به هر شهری که وارد می‌شوند مورد استقبال و تفقد مردم شهرهای مختلف قرار می‌گیرند، مردمی که دوستدار معارف قرآن و شیفته کلام خداوند هستند. آن‌ها که این روزها اخبار گروه فرهنگی ایکنا رصد می‌کنند، به خوبی ناظراند که چگونه سینمای ایران در چهل سالگی خود به رونق، پختگی و تکثر سلایق رسیده است. تعداد آثار هنری فاخر و صراحت بیان هنرمندان در بیان نظرات خود، نه در رژیم پهلوی که در کشورهای هم‌فرهنگ و قرین ما بی‌بدیل جلوه می‌کند. آنان که اخبار گروه اجتماعی ایکنا را مورد توجه قرار دهند، شاهد خواهند بود که جمهوری اسلامی در چهل سالگی خود با وجود تمام کاستی‌ها و بدسلیقگی‌های بعضی مدیرانش، چگونه فرهنگ فعالیت‌های جهادی، فعالیت اجتماعی عزتمندانه بانوان و توسعه خدمات سلامت را بین اقشار گوناگون مردم، گسترش داده است؛ آری، انقلاب اسلامی خود در چهل سالگی با وجود تمام مشکلات، کماکان معجزه قرن و کلمه طیبه‌ای است که مردم از حراست می‌کنند.

دهه فجر امسال شاهد افتتاح پروژه‌های عمرانی و فرهنگی مختلفی در سراسر کشور و خبرهایی خوب بود. آخرین خبر خوب را هم علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد؛ او دیروز در قم و صبح امروز در اراک گفت: تصميم بر اين است كه در ٤ ماهه نخست سال آينده ساختار كشور متناسب با شرايط کشور و با نقش دادن به مردم در اقتصاد و ساماندهی بودجه كشور به نحوی كه بودجه عمرانی كشور بهتر شود اصلاح شود و در صورتی که لزوم اصلاح بودجه ٩٨ وجود داشته باشد، اين اصلاحيه به مجلس تقديم شود. این خبر ظاهراً اقتصادی است اما به سرعت واکنش‌های مثبت مردم در شبکه‌های اجتماعی را برانگیخت.

این هفته در بسته خبری «برخط جامعه»، برخی رویدادهای مهم در گروه اجتماعی ایکنا را گردآورده‌ایم:

بروکراتیزه‌شدن حوزه در بوته نقد

جامعه‌شناسی روحانیت یکی از گرایش‌های نوپا در مطالعات دانشگاهی کشورمان است که سبک زندگی روحانیون، نظام آموزشی و مناسبات آنان با گروه‌های دیگر جامعه را مورد واکاوی جامعه‌شناختی قرار می‌دهد. حوزه و روحانیت، بخش مهمی از داشته‌های فرهنگی و شیعی ما در ایران و جهان اسلام است که تغییر و تحولات آن مستقیماً بر فرهنگ و جامعه تأثیر می‌گذارد. شخصیت‌هایی همچون کمال رضوی، محسن صبوریان، عبدالوهاب فراتی و مهدی سلیمانیه در سال‌های اخیر به طرح مباحث و پژوهش‌های جامعه‌شناختی درباره روحانیت پرداخته‌اند. کتاب «پل تا جزیره» جدیدترین اثر مهدی سلیمانیه، دکترای جامعه‌شناسی دانشگاه تهران و عضو گروه جامعه‌شناسی تشیع است.

رد نشود// خبرهای خوب در هفته انقلاب
هم‌زمان با ایام دهه فجر و هنگامی که هوای تهران بسیار سرد بود، نشست گرمی در ایکنا برای نقد کتاب «پل تا جزیره: تأملاتی جامعه‌شناختی در موقعیت پساانقلابی روحانیت» برگزار شد. مؤلف کتاب «پل تا جزیره» در نشست نقد این کتاب اظهار کرد: حوزه مهم است و فقط برای دیروز و امروز ما نیست، بلکه برای فردای خود هم به آن نیاز داریم. حوزه یک تکه از پازلِ خویشتنِ فرهنگی ماست. حوزه نهاد رسمی دین تلقی می‌شود و هر اتفاقی در آن بیفتد، خویشتنِ فرهنگی دیندار و غیردیندار را تحت تأثیر قرار می‌دهد. پس به این معنا واجد ارزش است.

خوانش اجتماعی انقلاب در چهل سالگی

یکی از برنامه‌های مهم این هفته، برگزاری همایش یک‌روزه «خوانش اجتماعی انقلاب در چهل سالگی» در دانشکده علوم اجتماعی تهران بود که بیش از 15 استاد دانشگاه و پژوهشگر مطرح علوم اجتماعی در آن به سخنرانی پرداختند.

خبرهای خوب در هفته انقلاب

حمیدرضا جلایی‌پور، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، سه‌شنبه ۱۶ بهمن‌ماه، در نشست «خوانش اجتماعی انقلاب اسلامی در چهل سالگی» اظهار کرد: انقلاب اسلامی، ایران را شهری و مطالبه‌گر کرد و دیگر رعیت نداریم، بلکه امروز ۸۰ میلیون آدم طلبکار داریم و انقلاب اسلامی زنان مسلمان را از خانه بیرون آورد و به تحرک اجتماعی واداشت و زمینه ایران‌دوستی و ملی‌گرایی رو به آینده را، که در مقابل ملی‌گرایی پهلوی معنا می‌شود، فراهم آورد.

نگاهی به ۴۰ سالگی فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز در مدارس

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش این هفته در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه موضوع فعالیت‌های قرآنی در آموزش و پرورش از گذشته تاکنون با تحولات بسیاری همراه بوده است، به تبیین دستاوردهای این اداره‌کل در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت.

مسیب‌زاده به فعالیت‌های مرتبط با بخش نماز در مدارس اشاره و بیان کرد: در بیش از ۷۰ هزار مدرسه نماز جماعت اقامه می‌شود که ۲۵ هزار نماز جماعت توسط ائمه جماعت و در ۵۲ هزار مدرسه دیگر از طرف همکاران فرهنگی اقامه نماز جماعت انجام می‌شود. همچنین در راستای تحقق آیه کریمه «الَّذِینَ إِن مَّکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ …» طرح جامع تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز در مراکز آموزشی و تربیتی به منظور توانمندسازی مدیران و معاونین مدارس با اولویت دوره اول و دوم متوسطه سراسر کشور برگزار می‌شود.

رد نشود// خبرهای خوب در هفته انقلاب
مسیب‌زاده افزایش مستمر آگاهی دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها نسبت به آثار، آداب و احکام نماز را جزء فعالیت‌های این اداره کل برشمرد و ادامه داد: از آنجا که نقش معلم در پرورش حس مذهبی و تربیت دینی دانش‌آموز بسیار تأثیرگذار است و همچنین توانمندسازی منابع انسانی در آموزش و پرورش نقش مهمی در انتقال مفاهیم به ویژه مفاهیم در حوزه مسائل دینی و تربیتی دارد. لذا با توجه به نقش مهم معلمین در دوره ابتدایی، این دوره توانمندسازی تعریف شده است. این طرح از سال ۹۵ آغاز به کار کرده است و تاکنون بیش از هشت هزار نفر این دوره را گذراندند.

بودجه مستقل برای تحصیل دانش‌آموزان کمیته امداد

پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) این هفته در گفت‌وگو با ایکنا درباره خدمات فرهنگی و اجتماعی به خانواده‌های تحت پوشش گفت: خدمات فرهنگی و اجتماعی به خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد یکی از برنامه‌ها و خدمات اصلی این مجموعه است. خدمت برای تحصیل دانش‌آموزان برای ما یک ردیف مستقل دارد که هر ساله مبلغ آن را اختصاص می‌دهیم. جشن عاطفه‌ها در اول مهر را نیز برای همین منظور برگزار می‌شود.
وی افزود: یک ردیف خدمت نیز برای تحصیل دانشجویان داریم. حدود ۷۰ هزار دانشجو تحت پوشش کمیته امداد هستند. کمیته امداد وظیفه می‌داند که کمک‌هزینه تحصیل این دانشجویان را پرداخت کند اگر این هزینه نشود، حتماً از تحصیل بازمی‌مانند. جالب است بدانید بعضی از این دانش‌آموزان و دانشجویان رتبه‌های زیر هزار کنکور را کسب می‌کنند و نخبه هستند.

دیگر مردان حرف اول و آخر را در طلاق نمی‌زنند

 شهناز سجادی، دستیار ویژه حقوق شهروندی معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده این هفته از ارسال اصلاحیه ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی به دولت خبر داد.

رد نشود// خبرهای خوب در هفته انقلاب

وی با بیان اینکه بر طبق ماده ۱۱۳۳ زوج می‌تواند هر زمان که اراده کرد با مراجعه به دادگاه همسر خود را طلاق دهد و در این خصوص اختیار مطلق دارد، بر ضرورت اصلاح این ماده تأکید کرد و افزود: دلیل اصلی تقدیم این اصلاحیه به دولت، کمک به تحکیم بنیان خانواده است تا زوج نتواند بدون دلیل و بر خلاف مصالح خانواده، همسر خود را به راحتی طلاق دهد و این اصلاحیه به نوعی منجر به کاهش آمار طلاق نیز خواهدشد.

آموزش پیشگیری از حوادث در مدارس/ احداث ۹ پایگاه جامع توانبخشی

محمد رضا پیروی، دبیر کل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، این هفته در نشست خبری خود که در محل این جمعیت برگزار شد ضمن تبریک ایام الله دهه فجر اظهار کرد: در این دهه برنامه‌های زیادی را این جمعیت در استان‌های مختلف اجرا می‌کند که از جمله آن می‌توان به افتتاح ۹ پایگاه جامع توانبخشی اشاره کرد، با احداث این پایگاه‌های جامع مجموع واحدهای توانبخشی به ۱۸۹ واحد رسیده که ضمن اینکه در تمام استان‌ها ما اکنون از این واحدها برخوردار هستیم.

رد نشود// خبرهای خوب در هفته انقلاب
دبیر کل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران افزود: همچنین در ۷ استان کشور، ۴ هزار و ۲۰۸ مساحت پایگاه امدادی احداث شده که در این دهه افتتاح می‌شود ضمن اینکه ۴۲۳ کاروان سلامت به مناطق مختلف کشور اعزام و مانورهای سلامت نیز برگزار می‌شود.

پیروی با اشاره به اهمیت آموزش پیشگیری از حوادث و آمادگی مردم در برابر این حوادث اظهار کرد: با وزارت آموزش و پرورش توافقی را منعقد کرده که در مرحله امضا است که براساس آن دو ساعت در هفته آموزش‌های مختلف در رابطه با آمادگی دانش آموزان در برابر سیل، آتش سوزی و زلزله به صورت دو ساعت موظفی در هفته وارد برنامه مدارس می‌شود.

صورت‌بندی مفهومی از نقش مساجد در کاهش آسیب‌های اجتماعی

این هفته به گفت‌وگویی تفصیلی با حجت‌الاسلام مهدی اصلانی، مدیر ناحیه حضرت عبدالعظیم(ع) امور مساجد و از اعضای فعال در نمایشگاه مدیریت تخصصی مسجد پرداختیم و درباره کارکردهای اجتماعی مسجد و نقش این مکان در کاهش آسیب‌های اجتماعی پرسیدیم.

رد نشود// خبرهای خوب در هفته انقلاب

او می‌گوید: متأسفانه بر سر راه ایجاد مسجد تراز اسلامی در محله‌ها و یا حداقل، توانمندشدن مساجد برای کاهش آسیب‌های اجتماعی مشکلاتی وجود دارد، مشکلاتی همچون: عدم تبیین درست جایگاه مسجد برای مردم و مسئولان، خلاء قوانین مسجدمحور، مدیریت‌های متداخل و متزاحم، ایجاد نهادهای موازی و رقیب، عدم تلقی صحیح از مردمی‌بودن و دولتی‌نبودن مساجد، بی‌توجهی مسئولان اجرایی به محوریت مساجد در فرهنگ‌سازی جامعه و عدم حمایت جدی از مساجد، کمبود مساجد نسبت به جمعیت، عدم توزیع متناسب مساجد در محلات، مدیریت ناکارآمد کارگزاران مسجد، ضعف شبکه مدیریتی و ارتباطاتی مساجد، نامناسب‌بودن موقعیت و امکانات و آسیب‌های ظاهری، کالبدی، معماری، فیزیکی و بهداشتی و در نهایت عدم انگیزه‌سازی برای جذب جوانان به مساجد، مواردی هستند که اگر با برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌های صحیح حل شوند، به هدف خود نزدیک می‌شویم.

رقابت ۱۴۶ بازی در هشتمین جشنواره بازی‌های ویدیویی ایران

به گزارش ایکنا؛ براساس اعلام دبیرخانه هشتمین جشنواره بازی‌های ویدیویی ایران، پس از دو بار تمدید مهلت ثبت‌نام، در نهایت ۱۴۶ بازی برای رقابت در این جشنواره ثبت‌نام کردند.

براساس این گزارش از میان ۱۴۶ بازی رسیده، ۱۱۱ بازی شامل بازی‌های جدید منتشر شده در سال جاری می‌شوند که برای بردن جوایز جشنواره در بخش اصلی، به ویژه جایزه صد میلیونی بهترین بازی سال، با هم به رقابت می‌پردازند.

برای اطلاعات بیشتر درباره هشتمین جشنواره بازی‌های ویدیویی ایران می‌توانید به پایگاه اطلاع رسانی این رویداد به نشانی irangamefestival.ir مراجعه کنید.

جوشش برای سنگر/ جوانان هم‌عزم شدند

همزمان با ایام دهه فجر انقلاب اسلامی، جمعی از جوانان فعال مسجدی در ایکنا گرد آمدند تا درباره خلأهای موجود در زمینه مسجد به تبادل نظر بپردازند و راه‌های فعالیت داوطلبانه و جهادی برای تقویت فرهنگ مسجدی را بررسی کنند. حاضران در این نشست بر پیگیری موضوعاتی همچون هم‌افزایی برای فعالیت مجازی مؤثر در زمینه مسجد، چاپ کتاب مسجدی، برگزاری جلسات گفت‌وگو و آزاداندیشی در زمینه مسجد و تدارک برنامه‌ای برای مساجد دانشگاه‌ها در دهه تکریم مساجد اتفاق نظر کردند.

رد نشود// خبرهای خوب در هفته انقلاب
حجت‌الاسلام کرمی، مسئول روابط عمومی باشگاه ایده‌پردازان پرسشی مبنی بر راهکار و چگونگی افزایش همکاری و ارتباط بین فعالان عرصه مسجد در فضای مجازی گفت: باید وجود یک «مقر فرماندهی» را برای فعالیت مجازی در زمینه مسجد ایجاد و بپذیریم. این اتفاق نظر و اتحاد بین همه دستگاه‌های مرتبط با مسجد و بین فعالان جوان مسجدی در ابتدا سختی‌ها و هزینه‌هایی دارد، اما با گذشت زمان سختی‌ها به شیرینی اتحاد تبدیل می‌شود. الحمدلله که خبرگزاری ایکنا برای این امر خطیر و انتشار اخبار آن پیش‌قدم شده است و می‌تواند در این زمینه با اطلاع‌رسانی دقیق از اهداف و برنامه‌ها و نشست سایر مجموعه‌ها و افراد مؤثر و فعال دیگری را برای این اتحاد، پای کار بیاورد.

انتهای پیام

captcha