وجود مشكلات ناشی از عملكرد افراد است نه دین و مذهب
کد خبر: 3788536
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۸
آیت‌الله دژكام:

وجود مشكلات ناشی از عملكرد افراد است نه دین و مذهب

گروه اجتماعی ـ نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با اشاره به بروز مشكلات در عرصه كنونی گفت: این مشکلات ناشی از عملکرد افراد و مسئولان است و دین، قرآن و مذهب ما حق است و برای تحقق آرمان‌های آن تلاش می‌کنیم.

به گزارش ایكنا از فارس،‌ آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 18 بهمن‌ماه در جمع فرماندهان، مسئولان و کارکنان پایگاه هوایی شهید دوران با یادآوری میثاق همافران در بهمن 57 با امام راحل گفت: این جوانان امروز افسرهای نیروی هوایی هستند که 40 سال پیش با آرمان‌های الهی این انقلاب بیعت کردند.
وی با بیان اینكه در طول این 40 سال چند کار را توانستیم انجام دهیم تا به این مرز امروزی رسیده‌ایم، افزود: یکی از کارهای مهم در انقلاب اسلامی این بوده است که نسل بعدی را توانستیم با همه مشکلاتی که وجود داشته است پیرو آرمان‌های نسل قبلی تربیت کنیم.
آیت‌الله دژكام با یادآوری اینكه در قرآن کریم خدای متعال 2 جامعه را به عنوان الگو معرفی کرده است، گفت: گروه اول جامعه‌ای است که خود خوب بودند اما می‌فرماید «فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ...؛ آنگاه پس از آنان جانشینانى به جاى ماندند كه نماز را تباه ساخته و از هوسها پیروى كردند ...» (آیه 59 سوره مریم)، اما نسل بعدی آن‌ها نماز را ضایع کردند و به دنبال خوش گذرانی رفتند. بر عکس چیزی که ما امروز در ایران مشاهده می‌کنیم و به چشم می‌بینیم. ارزش‌ها همان‌طور که برای نسل قبلی مهم بوده، برای نسل جدید مهم است.
امام جمعه شیراز اظهار كرد: مسلما در هر گروه و جمعی 2 یا 3 طیف مختلف وجود دارد ولی جمع قابل توجهی از نسل جوانی که وارد عرصه کار شما شده‌اند ادامه دهنده راه، فکر، آرمان، شجاعت و غیرت همان کسانی از نیروی هوایی شدند که در مدرسه علوی با امام خمینی(ره) بیعت کردند گرچه حفظ نسل بعدی سخت‌تر است چون در اول انقلاب تظاهرات و حرکت مردم املای ننوشته بود اما امروز 40 سال کار و تجربه داریم و جوانان کارنامه و اشتباهات این مدت را دیده‌اند و جوان باید ابتدا داوری را انجام دهد و بعد بایستد و در این راه تلاش کند.
وی بیان كرد: در نسل جوان امروزی ما به قدری فهم رشد کرده است که بتواند تحلیل کند در چهل سالگی انقلاب اسلامی مشکلاتی وجود دارد اما این مشکلات ناشی از عملکرد افراد و مسئولان است و دین، قرآن و مذهب ما حق است و برای تحقق آرمان‌های آن تلاش می‌کنیم.
آیت‌الله دژكام با بیان اینكه امروز جمع قابل توجهی از جوانان ما به خصوص در بین نیروهای نظامی اینگونه هستند و ما در نسل جوان‌تر خود نیروهای بسیار فهیم و ارزشمندی داریم، گفت:‌جوانانی آرمان‌خواه تربیت شده‌اند که پای ارزش‌ها ایستاده‌اند. یکی از این جوان‌ها را داشته باشیم دلیل بر پیروزی ما هست. قرآن و پیامبر فرموده‌اند که یک نفر کافی است. رهبر معظم انقلاب نیز فرمود یک شهید حججی کافی است که اثبات کند ما مسیر را درست می‌رویم.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس تأكید كرد: ارزش انسان را به قیاس مسائل مادی نگیرید که در مسائل مادی کمیت مهم است اما در مسائل انسانی کیفیت مهم است و ما در انقلاب خود کیفیت‌های اینگونه داریم.
وی با بیان اینكه در سوره مبارکه طور خداوند یک جمع دیگری را معرفی می‌کند که نسل بعدی مثل نسل قبلی پای آرمان‌های خود می‌ایستند، گفت: خداوند در آیه آیه 21 سوره مبارکه طور خدا می‌فرماید «وَالَّذِینَ آمَنُوا وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّیتُهُمْ بِإِیمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّیتَهُمْ وَمَا أَلَتْنَاهُمْ مِنْ عَمَلِهِمْ مِنْ شَیءٍ...؛ و كسانى كه گرویده و فرزندانشان آنها را در ایمان پیروى كرده‏‌اند فرزندانشان را به آنان ملحق خواهیم كرد و چیزى از كار[ها]شان را نمى‌‏كاهیم...». كسانی که ایمان آوردند نسل بعدی مومنانه پای آرمان‌های آنها ایستادند. خدا فرموده این نسل جدید را با نسل قبلی یک جا و در بهشت قرار می‌دهیم.
آیت‌الله دژكام ادامه داد: معمولاً آغازگرها سهم بیشتری دارند چون هیچ نداشتند و ناامیدی آن زمان بیشتر بوده است و کسی به داد آن‌ها نمی‌رسید. حال اگر نسلی پیدا شد که در عین برخورداری، دنباله‌رو نسل اول بود خدا وعده بهشت به آن‌ها داده است.
امام جمعه شیراز گفت: خدا به این نسلی که با همه مشکلات و همه زمینه‌هایی که برای تردید وجود دارد پای اصل نظام و انقلاب ایستاده‌اند و هر جای آن را که خراب شده و مشکل دارد را می‌سازند در کنار امام و شهدا وعده بهشت داده است. این منطق اسلام است.
وی در ادامه سخنان خود با تأكید بر اینكه جوانان باید در موضوع خدمات فناوری بیشتر دقت كنند، گفت: سال 57 که انقلاب اسلامی ما پیروز شد در 25 سال آخر قرن بیستم قرار داشتیم و قرن بیستم اوج تمدن آمریکا و اروپا است. آن زمان آن‌ها در قله قرار داشتند و امروز علامت‌ها و نشانه های ضعف را در آن‌ها می‌بینیم یعنی هرچه جلو می‌رویم مشخص می‌شود که دیگر برای در اوج ماندن هیچ ندارند و رو به افول هستند.
آیت‌الله دژكام اظهار كرد: زمانی که ما انقلاب کردیم برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس آمریکا را رب‌الارض و یا همان کدخدای جهان میدانستند و ما مواجه با کسانی بودیم که خود را خدای زمین معرفی می‌کردند و در اوج فناوری، تکنولوژی و اوج قدرتمندی نظامی و مالی قرار داشتند اما به فرموده رهبر معظم انقلاب در دهه 50 آمریکا را از ایران و در دهه 90 از خاورمیانه بیرون کردیم.
امام جمعه شیراز با بیان اینكه در دهه 50 با تلقینی که به ما کرده بودند کوچک و تحقیر شده بودیم و ما مستضعف بودیم، گفت:‌امروز تیپ نسل جوان ما و باور درونی آن‌ها را نگاه که می کنیم خود را قبول دارند و به یک خودباوری عمیق رسیده‌اند و دیگر خود را در مقابل آنها کوچک نمی‌شماریم.
وی تأكید كرد:‌ ما منکر این نیستیم که تبادل افکار و اطلاعات باشد و منصفانه می‌گویم که بشر باید به هم کمک دهد و منطق اسلام این است که اگر با شما خوب رفتار می‌کنند شما هم با آن‌ها منصفانه رفتار کنید اما آن‌ها با ما لج کرده‌اند و رفتارشان غیر انسانی است و این جواب رفتار آن‌هاست. اسلام نمی‌گوید دور خود را دیوار بکشید اما وقتی دشمن لجبازی می‌کند و این جواب آن‌ها هست که ما می‌دهیم. اگر روابط را براساس قواعد انسانی، اخلاقی و منصفانه قرار دهند ما استقبال می‌کنیم اما آن‌ها خصومت و دشمنی می‌ورزند.
آیت‌الله دژكام با بیان اینكه دشمنان در رابطه با تکنولوژی و اقتصاد ما را تحریم کردند و خیال کردند ما نمی‌توانیم مقابله کنیم و پیشرفت کنیم، گفت: ادوات پروازی یکی از مصادیق تکنولوژی است که در دنیا آمریکا حرف اول را در این باب می‌زند و بر این اساس دنیا را وابسته خود کرده است.
وی افزود: ما در تکنولوژی این سازه‌ها قدم های بزرگی عقب هستیم و این تکنولوژی در انحصار آمریکا و 2-3 کشور اروپایی بوده است اما این تکنولوژی آخرین حربه دشمن است. در پایان قرن بیستم و در تکنولوژی‌های جدید مانند فضای مجازی و سایبری تمرکز کردند. در این تکنولوژی‌های جدید ما با آن‌ها تقریبا هم قدم آغاز کردیم با همه تحریم‌ها و با جمعیت کمتر از آن‌ها شروع کردیم. آن‌ها متفق با هم کار می‌کنند و نیروهای نخبه ما را هم می‌برند.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس بر این نكته تأكید كرد كه در این تکنولوژی‌های جدید که با هم شروع کردیم چیزی از آن‌ها عقب نیستیم و در زمره 9 کشور اول دنیا هستیم و سپس ادامه داد: قاعدتاً طول می‌کشد در تکنولوژی‌های قدیمی‌تر به آن‌ها برسیم، چون این فاصله در 40 سال به وجود نیامده است و 150-200 سال است که آن‌ها شروع کرده‌اند. ما 200 سال پیش در این نقطه خوابمان برد و آن‌ها جلو رفته‌اند و قاعدتا فرصتی باید ایجاد شود که به مرور این فاصله را جبران کنیم.
وی اضافه كرد: آمریکا بارها ماهواره‌اش سقوط کرده است و چیزی نمی‌گویند اما ببینید یک مورد ماهواره ما سقوط می‌کند و چگونه جوسازی می‌کنند. این تجربه است و باید تجربه کنیم تا به آن‌ها برسیم و هر شکست مقدمه یک پیروزی است. البته تا به امروز پیروزی‌های زیادی داشتیم و نباید نگران باشید. شروع به کار که می‌کنید نگویید نمی‌شود، به مرور تأمین می‌شود و جلو می‌رویم. از تکنولوژی ساخت شیشه هواپیما شروع می‌کنیم و به ساخت موتور هواپیما می‌رسیم و این کار در یک بازه زمانی مناسب می‌شود.
آیت‌الله دژكام با تأكید بر اینكه نگاه فرهنگی را هم مهم بدانید، گفت: این حرکت شروع شده است و در مجموعه شما نیز به حمدالله دارد شکل می‌گیرد.
انتهای پیام

captcha