گشایش باب فاطمه شناسی در افق جهانی، عطش معنویت عالم را رفع می کند
کد خبر: 3788652
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۰

گشایش باب فاطمه شناسی در افق جهانی، عطش معنویت عالم را رفع می کند

زرهانی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) در توحید بر قله حق الیقین ایستاده است، گفت: جهان تشنه این حقایق است؛ اگر باب فاطمه شناسی در افق جهانی باز شود، زمینه ترویج ارزش های الهی بهتر فراهم می شود.

به گزارش ایکنا، شبستان نوشت: «سید احمد زرهانی» و در تشریح ضرورت ها و الزامات جهانی کردن شخصیت و سیره حضرت زهرا(س)، اظهار کرد: حضرت فاطمه زهرا(س) نمونه برجسته ای از انسان کامل است. همه مردم جهان به اقتضای فطرت الهی ار درک تجلیات جمال و کمال خدا لذت می برند و در برابر انسان کامل سر ادب و تواضع فرود می آورند.

معاون امور راهبردی، دولت و مجلس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: انسان کامل خلیفه الله است و مظهری از صفات و اسماء الهی به شمار می آید. از این رو، بانوی عصمت و طهارت(س) از مقام انسان کامل برخوردار است و در اثر تقرب به درگاه خداوندی دارای عالی ترین صفات انسانی است. انسان کامل در ذیل ولایت عظمای الهی سرچمه فیض و گذرگاه نور و مظهر طهارت و تقوا و پاکی است.

زرهانی تصریح کرد: به بیان ساده تر، اگر معارف اسلامی را در سه حوزه دین و عقاید و فروع دین و احکام و اخلاق تقسیم کنیم، باید گفت حضرت زهرا(س) که پرورش یافته مکتب وحی است در توحید بر قله حق الیقین ایستاده و پرده ها را کنار زده است و آخرت را می بیند و دنیا را در برابر عقبی کوچک می شمارد.

وی ابراز کرد: در فروع دین و عبادت و در محراب نماز سوی الله را نمی بیند و در راز و نماز با محبوب آنچنان مستغرق می شود که گویی تعلقی به این عالم خاکی ندارد و ملائک و عرشیان را به شگفتی می کشاند و در اخلاق و ارتباط با مخلوق، آینه تمام نمای تعالیم انبیا و تجلی گاه قرآن و سنت رسول الله (ص) است. ولایت عظمای الهی از طریق پیامبر اکرم (ص) و علی (ع) و فاطمه (س) در ائمه اطهار (ع) استمرار می یابد و اسباب هدایت و سعادت جهانیان را فراهم می آورد.

معاون امور راهبردی، دولت و مجلس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تاکید کرد: نخستین قدم برای معرفی حضرت فاطمه زهرا (س) به جهانیان تدوین «شناخت نامه» فاطمه (س) است. طیف وسیعی از بانوان عصر ما از بی بند و باری های رایج در جهان صنعتی به ستوه آمده اند و در پی دستیابی به الگوی معتبری برای تأسی و همانندسازی هستند. حضرت فاطمه زهرا (س) این کمبود را جبران می کند و سرمشق زنان آزاده جهان قرار می گیرد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: برای تدوین شناخت نامه فاطمه زهرا (س) باید دست به تکاپوها و مطالعات جدیدی زد. خوشبختانه سجایای اخلاقی و جایگاه رفیع حضرت صدیقه طاهره (س) در کتب شیعه و اهل سنت به خوبی درج شده است. برای معرفی این انسان کامل که آموزگار بزرگ تاریخ و معلم همه زنان و مردان جهان است باید از همین منابع بهره گرفت، مثلا آیاتی که در شأن اهل بیت (ع) نازل شده اند. اظهار نظرهای صائب پیامبر اکرم (ص) و امیرالمومنین امام علی (ع) و ائمه اطهار و صحابه درباره مناقب حضرت فاطمه (س) باید با زبان و ادبیات معاصر در دسترس جهانیان قرار گیرد.

وی بیان کرد: تأمل و تفقه در پیوندهای فاطمه (س) با پدر و همسر و فرزندان درس های سازنده ای برای همه نسل ها دارد. یکی از کارهایی که در غرب و جهان مسیحیت اتفاق افتاده است استفاده از زبان رسای هنر برای معرفی حضرت مریم (ع) است. در جهان اسلام به ویژه در عصر انقلاب اسلامی قدم هایی در این مسیر برای معرفی بزرگان دین برداشته شده است که باید در ابعاد وسیع تری استمرار یابد. برای نمونه می توان آثار هنری گرانسنگی در باب خیرخواهی، مهربانی، حق طلبی، فرزندپروری و انسان دوستی و همسرداری و نیایشگری فاطمه زهرا (س) ساخت و در معرض دید و ذوق جهانیان قرار داد.

زرهانی تاکید کرد: شعر و ادبیات، تئاتر و نمایشنامه، سینما و تلویزیون از ظرفیت ها و قالب های هنری مناسب برای این معارفه کارآمدی دارند. فاطمه (س) کوثر رسول خدا (ص) است و هم اکنون ده ها میلیون انسان از سادات بنی فاطمه اعم از شیعه و سنی با افتخار تعلق به اهل بیت (ع) در جهان زندگی می کنند و این شجره طیبه تا قیامت بر عالم هستی سایه افکن است و در قیامت هم جایگاه والای خود را دارد و چشم جهانیان را خیره می کند.

وی در ادامه بیان کرد: با الهام از شأن نزول سوره کوثر و تحقق ابعاد وسیع کوثر در دنیا و آخرت می توان آثار هنری فاخری تولید کرد و مردم دنیا را در جریان حقایق قرار داد. پیروان مکتب اهل بیت (ع) در عصر انقلاب اسلامی که سررشته امور در دست یکی از فرزندان برومند فاطمه زهرا (س) است، باید ابعاد وجودی بانوی اول جهان اسلام(س) و حلقه ارتباط نبوت و امامت را به مسلمانان اعم از شیعه و سنی و به اهل کتاب بلکه به همه انسان ها به عالی ترین وجه هنری معرفی کنند.

زرهانی در پایان خاطرنشان کرد: چراکه همه احتیاج به تأسی از انسان کامل دارند و اگر باب فاطمه شناسی در افق جهانی باز شود، زمینه ترویج ارزش های الهی بهتر فراهم می شود. ما هزار سال است حدیث کساء را می خوانیم و کار درستی هم است و بسیار راهگشا و اثرگذار است اما تاکنون به فکر افتاده ایم که بر همین مبنا یک اثر هنری خلق کنیم و فطرت ها را به وجد آوریم؟ نیاکان ما معراج نامه های منظوم و منثور ساخته اند. ما در این عصر چه کار کرده ایم؟ لذا باید با تلفیق علم و هنر ام ابیها (ع) را به جهانیان معرفی کرد.

انتهای پیام

captcha