همایش بین‌المللی «امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) و نهضت علمی تمدنی جهان اسلام» برگزار می شود
کد خبر: 3788693
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۵
به همت نمایندگی مشهد جامعه‌المصطفی؛

همایش بین‌المللی «امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) و نهضت علمی تمدنی جهان اسلام» برگزار می شود

گروه حوزه های علمیه – با همکاری نمایندگی مشهد جامعه المصطفی العالمیه و سفارت کشورمان در مسقط پنجمین پیش‌نشست همایش بین‌المللی «امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع)و نهضت علمی تمدنی جهان اسلام» با حضور سفیر، اندیشمندان و استادان شیعه، سنی و اباضی در تالار خلیج فارس سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسقط، برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی المصطفی، در این نشست علمی، که با حضور رئیس جامعه‌المصطفی واحد مشهد و بیش از پنجاه نفر از اندیشمندان شیعه، سنی و اباضی برگزار شد، اندیشمندان فرقه‌های اسلامی درباره تأثیر هجرت امام رضا(ع) در زندگی مسالمت‌آمیز و تحمل‌پذیری طرفداران ادیان به بحث و ارائه نظر پرداختند.
در ابتدای این نشست، «حجت‌الاسلام والمسلمین‌ محمدحسین مهدوی‌مهر»، رئیس جامعة‌المصطفی واحد مشهد، به معرفی جامعة‌المصطفی و نقش امام رضا(ع) در نشر علوم نبوی(ص) و جایگاه بارگاه منور امام(ع) در گسترش علم، تمدن و فرهنگ ناب محمدی(ص) پرداخت.
سپس دبیر علمی همایش «امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) و نهضت علمی تمدنی جهان اسلام»، ضمن معرفی این همایش بیان کرد: محبت و تسامح در سیره رضوی(ع)، به مثابه گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در عمان نیز گفت: از ویژگی‌های عصر امام رضا(ع) و اسلام، تساهل به معنای تعایش و اخلاق حسنه است.
در ادامه این نشست، «الشيخ سليمان الحسينی» از علمای اباضیه ابراز داشت: جایگاه اهل‌البیت(ع) و تأثیر بارگاه امام رضا(ع) در ایجاد همگرایی و روحیه تحمل‌پذیری، معنای درست تسامح دینی است و تسامح دینی، تعایش و زندگی مسالمت‌آمیز طرفداران ادیان معنا می‌دهد.
سپس «فاضل مصطفی محسن» از علمای شیعه نیز اظهار داشت: از ویژگی‌های مناظرات و مباحث علمی امام رضا(ع)، رعایت حقوق و شخصیت اندیشمندان در سیره آن حضرت است.
در پایان، «دکتر البدری» از علمای اهل سنت اذعان کرد: معنای درست تسامح، به بازنگری در ترجمه این واژه نیاز دارد.
گفتنی است همایش بین‌المللی پژوهشی «امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) و نهضت علمی تمدنی جهان اسلام»، دوم اسفندماه سال جاری، با حضور پژوهشگران و اندیشمندان داخلی و خارجی، در مشهد مقدس و در جوار ملکوتی امام رضا(ع) برگزار خواهد شد.
انتهای پیام 

captcha