می‌خواهیم مردم را جذب قرآن کنیم اما خودمان مجذوب چه هستیم
کد خبر: 3788790
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳
ابوالقاسمی در جمع فعالان قرآنی:

می‌خواهیم مردم را جذب قرآن کنیم اما خودمان مجذوب چه هستیم

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ قاری بین‌المللی کشورمان با انتقاد از کسانی که در کار قرآنی، رشد خود را از یاد می‌برند، گفت: اگر مردم در رفتار شخصی که به قرآن منتسب است، رفتار و اخلاقی نیکو ببینند و او را از دیگران متمایز کنند، در این صورت، كاری قرآنى انجام گرفته، اشتباه ما اين است كه می‌خواهيم مردم را جلب قرآن كنيم، اما خودمان را نه!

می‌خواهیم مردم را جذب قرآن کنیم اما خودمان مجذوب چه هستیمبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ احمد ابوالقاسمی، قاری و داور بین‌المللی قرآن کریم که روز گذشته، 19 بهمن همراه با «کاروان قرآنی انقلاب» در استان خراسان جنوبی به سر می‌برد، در کارگاه تخصصی تلاوت، ویژه قرآن‌آموزان طبس با بیان اینکه برای تربیت قاری و حافظ به ترسیم مسیر نیاز داریم، اظهار کرد: ابتدا باید استعداديابى کنیم، در این راستا باید جلسات قرآن خانگى را که اثرات مطلوبى هم دارند، جدی بگیریم. با حضور و رونق این جلسات ضمن اینکه به معنویت خانواده و فرزندان کمک می‌شود، استعدادها در زمینه قرآن شکوفا و کشف می‌شوند.

وی افزود: در ادامه مسیر، به برنامه‌ریزی صحیح نهادهای مسئول در زمینه قرآن نیاز داریم. به موازى‌كارى در زمينه کارهای قرآنی معتقد نيستیم، اينكه مدتی است بعضی فعاليت‌های قرآنی با اراده جمعی و حضور افراد مختلف از قرآنیان شکل می‌گیرد به دلیل همدلی و همكارى مسئولان قرآنی با یکدیگر است.

ابوالقاسمی به احتمال دلسردشدن بعضی افراد در کار قرآنی اشاره کرد و گفت: بعضی شاید بگویند اگر از فعالیت‌های قرآنی نتیجه مطلوب را در جامعه نگرفتیم چه می‌شود؟ باید توجه کنیم قرار نيست، لزوماً پيروز شویم، پیامبران الهی و بزرگان دین الزاماً به نتيجه فكر نمی‌كردند.

این پیشکسوت قرآنی تصریح کرد: اگر شخصی که فعالیت قرآنى انجام می‌دهد خودش قرآنى باشد، کار جلو می‌رود. اگر مردم در رفتار من که به قرآن منتسب هستم، رفتار و اخلاقی نیکو ببینند و من را از دیگران متمایز کنند، در این صورت، كاری قرآنى انجام گرفته است. اشتباه ما اين است كه می‌خواهيم مردم را جلب قرآن كنيم، اما خودمان را نه!

وی در ادامه با اشاره به آیه «وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا»(عنکبوت/ 69) گفت: خداوند کسانی را که در راه او مجاهدت کنند، به هر طریقی که صلاح بداند کمک می‌کند، ممكن نيست تلاش كنيم و ثمر آن را نبينيم، حال ممکن است نتیجه بعضی تلاش‌های ما در راه خدا چندان ملموس به نظر نرسد، اما با گذشت زمان، فایده خود را بر خودمان و جامعه نشان می‌دهد.

ابوالقاسمی تصریح کرد: مثلا در تاريخ فوتبال چند ميليارد گل زده می‌شود و چه اتفاقى می‌افتد؟ گل‌زدن بهانه دويدن است. نتيجه فوتبال تقويت عضلات و سلامتی فرد است، جداى از اینکه نتيجه مطلوب به دست بیاید یا نه، سختى‌هاى ما در راه قرآن نیز براى رشد است و حداقلش اين است كه خودمان رشد می‌کنیم.

این مدرس قرآن کریم یادآور شد: اكثراً اين نقطه را فراموش می‌کنند که در کار قرآنی باید ابتدا به فكر رشد خودمان باشيم، بعضی فکر می‌کنند اگر در راه خدا فعالیتی كرديم خدا هم بدون هیچ آزمایش و بی‌هیچ قیدی ما را رشد می‌دهد و موفق می‌کند، در حالی که شرط خدا برای موفق‌کردن ما تلاش است؛ «وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى»(نجم/ 39)

ابوالقاسمی در پایان گفت: معامله با خدا يعنى در راه قرآن تلاش کنیم و مأيوس نشویم. شاید بعضی افراد در جامعه به هر دلیلی نسبت به قرائت قرآن موضع منفی داشته باشند، اما نبايد از رفتار این عده معدود مأيوس شويم، بلکه بايد قوى‌تر در اين راه حرکت کنیم.

گزارش از محمدرضا رجبی

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha